חדשות

במחקר באנגליה זוהה תא שעשוי לשמש לייצור רקמת כבד

זו הפעם הראשונה שנמצאו תאים עם תכונות של תאי גזע בכבד האנושי | הגילוי עשוי לשמש לפיתוח טיפולים באי ספיקת כבד ולייתר את הצורך בהשתלת כבד

הדמיה של כבד אנושי: שאטרסטוק

צוות חוקרים שהובל על ידי "קינג'ס קולג'" לונדון עשה שימוש ברצף RNA של תא בודד כדי לזהות סוג של תא שעשוי לדעתם לייצור מחדש רקמת כבד - כדי לטפל באי ספיקת כבד חריפה, AFL ומבלי להזדקק להשתלה. דיווח על המחקר שנעשה בנושא הזה פורסם בסוף השבוע ב-Nature.

בהודעה לתקשורת שפרסם צוות החוקרים נמסר כי זיהו סוג חדש של תא בשם hepatobiliary hybrid progenitorי(HHyP) המתעצב בשלב המוקדם של התפתחות העובר ברחם. באופן מפתיע, ה-HHyP מתמיד להישאר בכמויות קטנות אצל בגירים ותאים אלה יכולים לגדול ולהתפתח לשני סוגים מרכזיים של תאי כבד בגיר Hepatocytes ו-Cholangiocytes שמעניקים ל-HHyP את התכונות של תא גזע.

הנושא נבדק על עכברי מעבדה שתאי הגזע אצלם תיקנו במהירות כבד בעקבות פגיעה מז'ורית מהסוג שמופיעה בשחמת כבד Cirrhosis.

ד"ר טמיר ראשיד, המחבר הראשי של דו"ח המחקר מהמרכז לתאי גזע ורפואה רגנרטיבית ב"קינג'ס קולג'", אמר: "זו הפעם הראשונה שנמצאו תאים עם תכונות של תאי גזע אמיתיים והם קיימים בכבד האנושי. המשמעות היא שהדבר מקנה טווח רחב של יישומים מתחום הרפואה הרגנרטיבית לשם טיפול במחלת כבד בכלל זה את האפשרות להימנע מהצורך בהשתלת כבד.

על פי הנתונים שבידי רשויות הבריאות בבריטניה, מחלת כבד היא גורם המוות החמישי מבין המחלות הקטלניות בממלכה המאוחדת והגורם השכיח ביותר למוות בטרם עת כאשר מספק המקרים ממשיך לעלות. מחלת כבד נגרמת מסיבות של אורח חיים לא בריא כמו השמנת יתר, לצד נגיפים, צריכת אלכוהול וזאת לצד נושאים שאינם נוגעים לאורח חיים כמו מחלה אוטואימונית או בעיה גנטית.

תסמיני מחלת כבד כוללים צהבת, תחושה של עייפות וחולשה, גרד ובמקרים חמורים יותר שחמת. הטיפול היחיד המצוי כיום כאשר מדובר במחלת כבד חמורה הוא השתלת כבד אבל ההליך עלול להוביל לסיבוכים כל החיים לצד הצורך למצוא תורם מתאים וכיום אין מספיק תורמים עבור הביקוש הגדול להשתלות.

מחקר ההמשך, מסר ד"ר ראשיד, אמור לזהות את המתכון שיהפוך תאי גזע פלוריפוטנטים ל-HHyP בכמויות נאותות על מנת להשתילם בחולים. בטווח הרחוק יותר, הודיע הצוות, הוא פועל כדי לברר אם ניתן יהיה לתכנת מחדש את תאי ה-HHyP בתוככי גוף החולה תוך שימוש בתרופות מסורתיות כדי לרפא מחלות כבד ללא צורך בהשתלת תא או באיבר.

נושאים קשורים:  אי ספיקת כבד,  השתלת כבד,  שחמת,  תאי גזע,  RNA,  חקר הכבד,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.07.2019, 19:20

אולי תדייקו?
המאמר התפרסם בנייצר קומיניקשיינס ולא בנייצר. זה הבדל משמעותי .
לפניו מחקרים רבים המצביעים על תאים ביפוטנטיים בכבד . גם באנושי. פשוט המחברים נקטו בטכנולוגיית ריצוף תא בודד שהוא כעת באופנה המדעית . המדע נכתב כל פעם מחדש.