חדשות

באוניברסיטת בן גוריון פותח שבב ייעודי לבדיקה פורנזית משופרת

הבדיקה לאיתור עקבות דם זעירות עשויה להגביר את היעילות והדיוק של חקירות בזירות פשע ולשמש גם למחקר ביולוגי וכימי ובלייזרים אופטוכימיים

פרופ אלינה קרבצ'בסקי, המכון למדע וננוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון צילום: דני מכליס

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון פיתחו בדיקה פורנזית משופרת לאיתור עקבות דם שעשויה להגביר את היעילות והדיוק של החקירה  בזירת פשע. במסגרת זו פותח שבב חדשני המאפשר זיהוי משופר של עקבות דם זעירות מאוד.

בפיתוח שולב השימוש בלומינול - חומר כימי הפולט אור מוגבר בנוכחות דם - עם כדוריות ננו-מטריות של זהב או כסף, הממוקמות במכשיר עקלתוני שעוצב במיוחד ומאפשר זרימת כמויות מזעריות של נוזלים.

הכדוריות משמשות כ"אנטנות" ננו-מטריות המגבירות את פליטת האור של הלומינול ומפשטות איתור עקבות הדם עקב האינטגרציה עם השבב.

הטכנולוגיה היא פרי פיתוח של פרופ' אלינה קרבצ'בסקי, מהמחלקה להנדסת אלקטרואופטיקה ופוטוניקה בבית הספר להנדסת חשמל ומחשבים והמכון למדע וננוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

פרופ' קרבצ'בסקי מסרה: "הפיתוח אמור להוביל לייצור שבבים משולבים מיוחדים המאפשרים בדיקת כמויות מזעריות מאוד של נוזלים. הם מבוססים על 'תופעת פרסל' המתווכת על ידי ננו-חלקיקים ושינוי צפיפות מצבים אנרגטיים. יישום התופעה יוביל לייצור חיישנים משופרים המבוססים על פליטת אור לשימוש מדעי הפשע וגם למחקר ביולוגי וכימי ובלייזרים אופטוכימיים".

קרימינולוגים משתמשים בלומינול כדי לזהות טיפות דם מיקרוסקופיות, כמו גם ריכוזים נמוכים של מי חמצן, חלבונים ודנ"א, כולם נסתרים מהעין האנושית. השימוש בפליטת אור כימית שמבוססת על לומינול כדי לזהות שיירים ביולוגיים אלה עדיפה, משום שהיא אינה מסתמכת על מקור אור חיצוני ואינה יקרה.

השבב, שהומצא על ידי פרופ' קרבצ'בסקי וקבוצת המחקר שלה, לא רק מגביר את פליטת האור של לומינול, אלא גם מאריך את משך הפליטה ומאפשר זיהוי דגימות דם קטנות בהרבה בזירת הפשע.

נטע כהן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיות של האוניברסיטה, BGN Technologies טכנולוגיות, אמר: "זיהוי עקבות דם יכול להגביר את היעילות והדיוק של החקירה בזירת הפשע, אך הוא מצריך חיישנים רגישים יותר מאלה הזמינים כיום. השיטה שפותחה על ידי החוקרים תאפשר פיתוח של חיישנים עתידיים עם רגישות משופרת. אנו תרים כעת אחרי שותפים להמשך הפיתוח של המצאה מבטיחה זו, שמוגנת על ידי פטנט".

נושאים קשורים:  פרופ' אלינה קרבצ'בסקי,  אוניברסיטת בן גוריון,  בדיקה פורנזית,  זירת פשע,  חדשות
תגובות