חדשות

משרד הבריאות הורה להפחית 20% משכר האחיות עקב העיצומים שנקטו

יו״ר הסתדרות האחיות והאחים: "אם יילקח שקל אחד משכר האחיות הפועלות כדי לתת את הטיפול הראוי לאזרחי ישראל, נשבית את כל מערכת הבריאות״

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. "תוספת שכר משמעותית". צילום: הדס פרוש/ פלאש 90

יו״ר הסתדרות האחיות והאחים, אילנה כהן, הודיעה אמש (ד') בתגובה להנחיות משרד הבריאות לקצץ בשכר האחיות 20% כיוון שפתחו בעיצומים, כי ״אם יילקח שקל אחד משכר האחיות הפועלות כדי לתת את הטיפול הראוי לאזרחי ישראל, נשבית את כל מערכת הבריאות״.

אתמול הופצו למנהלי המרכזים הרפואיים הממשלתיים "הנחיות לביצוע בגין עיצומי האחים והאחיות" – מסמך שעליו חתום הרולד בר, מנהל תחום בכיר שכר ויחסי עבודה בחטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים שבמשרד הבריאות שבו נכתב כי מזה מספר שבועות מתקיימים על ידי הצוות הסיעודי בבתי החולים הממשלתיים עיצומים ושיבושי עבודה וכי ביחידות שבהן ננקטו עיצומים ישולם שכר ראוי בגין הימים שבהם ננקטו עיצומים (החל מ-31 במאי 2019).

על פי הנחיות משרד הבריאות, משכרם של אחים/אחיות במטה הסיעוד וכן משכרם של אחראי/אחראית מחלקה תהיה הפחתה של 20% לעומת השכר שהיה משולם בפועל אילו לא נקטו בעיצומים. משכר אחים/אחיות מן השורה תהיה הפחתה של 5% לעומת השכר שהיה משולם בפועל ומשכר מתאמי/ מתאמות בנושא האקרדיטציה תהיה ההפחתה בשיעור 3% לעומת השכר שהיה משולם בפועל אילו לא נקטו בעיצומים.

עוד צוין במסמך כי הן על פי הנחיית הממונה על השכר באוצר יש לעדכן את העובדים הרלוונטיים כי החל ממשכורת חודש יוני 2019 בשל העיצומים שננקטו הם יהיו זכאים לתשלום שכר ראוי בלבד בגין אתה תקופה. על כן, חלק ממשכורת יוני 2019 ששולמה ב-1 ביולי היא בגדר מקדמה. ביחידות שבהן לא ננקטו כל עיצומים, לא יחולו כלל שינויים בתשלום שכרם.

בנוסף ניתנה גם הוראה לרשום בבירור את סכום ההפחתה מהמקדמה בתלוש השכר של כל עובד, בשל העיצומים שננקטו, תחת הכותרת "הפחתה ממקדמה בגין עיצומים".

משרד הבריאות מסב את תשומת לב הנוגעים בדבר שיש לפעול בהתאם לסעיף 18.6 שבחוזר הממונה על השכר והסכמי העבודה באוצר מ-18 ביוני בנוגע להעסקה וקליטה של אחים ואחיות: קליטת אחיות תיעשה רק לאחר קבלת אישור החטיבה וכי יש להפסיק ביצוע שעות נוספות שאינן הסכמיות.

יו"ר הסתדרות האחיות והאחים מסרה עוד בתגובתה: "לאורך השנים, משרד הבריאות טמן ראשו בחול בעוד המחלקות עלו על גדותיהן והמסדרונות המשיכו להתמלא בחולים ובמיטות מחוץ לרשיון החוקי שהוא עצמו נתן לבתי החולים. התנהלות זו יצרה עומסים כבדים על האחיות ופגעה ביכולתן לספק טיפול הולם ובטוח למטופלים. על אף כל זאת, האחיות המשיכו לתת 200% מעצמן על מנת לתת טיפול ראוי ובטוח לאזרחי ישראל.

"זה לא הפריע למשרד הבריאות להמשיך ולהטיל על כתפיהן של האחיות מאות נהלים ומטלות ללא תוספת כוח אדם ותקנים. אחיות שנלקחו לצורך כך מהמחלקות ומהמרפאות על חשבון זמן אחות-מטופל. כך קרה גם בקהילה ובבריאות הציבור כאשר עוד ועוד מטלות ונהלים הועמסו על האחיות ללא כוח אדם ותקנים. היעלה על הדעת שאחיות טיפות חלב יצאו לחסן את היוצאים לחו״ל על חשבון חיסונים או בדיקות של תינוקות וילדים?!".

לדברי כהן, "אותו משרד בריאות שהביא את ה'בשורה' לאזרחי ישראל שהוא יוציא את החולים מהמסדרונות רק בעוד חמש שנים, מביא עכשיו את בשורת עושק האחיות ודורש לפגוע בפרנסתן של מי שפעלו במקצועיות כדי להרחיב את זמן אחות–מטופל, ולהעניק טיפול ראוי והולם במערכת בריאות קורסת - זה הרי לא חוקי, לא מוסרי ולא מקצועי. לא לאשפז חולים במסדרונות ולא לעשוק את האחיות שהן עמוד התווך של מערכת הבריאות" .

על כן הודיעה יו״ר הסתדרות האחיות אילנה כהן: ״אם יילקח אפילו שקל אחד משכר האחיות שפועלות על מנת לתת את הטיפול הראוי לאזרחי ישראל - נשבית את מערכת הבריאות".

נושאים קשורים:  אילנה כהן,  הסתדרות האחים והאחיות,  עיצומים,  משרד הבריאות,  קיצוץ בשכר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
18.07.2019, 10:32

גם כשהן "עובדות" כביכול, הן לא עושות יותר מדי...

18.07.2019, 21:35

מעניין למה אתה אנונימי. מתי ראית עבודת אחיות פעם אחרונה?!מקווה שלא תזדקק לנו ושתשאר בריא כל חייך.

אנונימי/ת
18.07.2019, 22:12

תתפלאי אבל אני מסכים עם כל מה שאמרת.
באמת לא ראיתי שום עבודת אחיות (במובן האמיתי של המילה עבודה), ואני באמת מקווה שלא אזדקק לכן, כי אם כן - אבוי לי.

23.07.2019, 16:31

אנונימי יקר, אני אחות מיילדת.
עובדת בקהילה ובחדר לידה
כנראה שלא נזקקת לשרותי סיעוד עד כה ולכן אתה מגיב בצורה כזו מכוערת...
לא מאחלת לך להזדקק לאחות באונקולוגיה כשהרופאים כבר לא יוכלו לסייע...

אנונימי/ת
24.07.2019, 13:05

רק רוצה לראות אם אפשר להסתדר בלי אחים ואחיות בבית חולים או בקהילה
בלי אחים ואחיות מערכת הבריאות תקרוס ואחוזי תמותה יעלו שתדע רק, האחים והאחיות עושים עבודת קודש, יכפת להם מהמטופל שיהיה בריא יחלים ויקבל יחס הולם

25.07.2019, 08:40

איך אתה יכול להגיד דבר כזה?כמות האחיות הנמוך ביותר במדינות EOCD.

אנונימי/ת
18.07.2019, 16:19

בושה וחרפה. אכן צריך לקצץ את משכורות הענק לפקידי האוצר שנהנים להתעלל באזרח הקטן. בושה וחרפה. לאחריות מגיע צל"ש מיוחד על העבודה הקשה והמתישה שהן עושות 24/7. ומי שמקנא בהן- מוזמן לנסות לעבוד 2-3 ימים ברציפות.

אנונימי/ת
18.07.2019, 16:51

ההנחיה הגיעה מחטיבת בתי החולים הממשלתיים שמשרד הבריאות, ולא ממשרד האוצר.
חוץ מזה שאחיות מבצעות משמרות של 8 שעות. הן ממש לא עובדות 24/7. אמנם במחלקת אשפוז יש תמיד אחות, אבל זו לא אותה אחת.

אנונימי/ת
19.07.2019, 11:45

בושה למשרד הבריאות
תורידו לכם את המשכורת
על זה שאנו עובדים בוקר לילה ערב כל החגים
עבודה פיזית ונפשית קשה
תתבישו לכם
תורידו משכורת לכל המנהלים במשרד הבריאות
אתם יושבים בכורסאות ולא מגיעה לכם משכורת שאתם מקבלים

אנונימי/ת
19.07.2019, 12:30

לבטל את ההחלטה השערורייתית הזאת מיד !

19.07.2019, 17:42

ואולי הרופאים ייתנו כתף ויתמכו בהן, או שאנחנו יושבים בחיבוק ידיים וממתינים שהאש הרעה הזו תיקח גם אותנו.

אנונימי/ת
19.07.2019, 18:26

אם גם לרופאים היה ועד כמו שצריך, המערכת לא היתה נראית ככה. ניתן רק לקנא בועד שיש לכם אל מול הר"י שתמיד יושב על הגדר.
בתור רופא, אין לי ספק שהאחיות הן חלק גדול מהכוח המניע של המערכת הזו.
ללא ההקרבה של האחים, האחיות, כוחות העזר והרופאים, המערכת מזמן היתה קורסת. ביום שהרופאים (בעיקר המתמחים) יתחילו לעבוד רק לפי הסכמי ההעסקה שנחתמו איתם (שלא שווים את הנייר שעליהם הם כתובים), המערכת הזו תקרוס וחולים ישלמו בחייהם.
מערכת שפועלת בניצול מלא של עובדיה ללא דאגה לרווחתם היא מערכת שנידונה לקרוס.
זה מתחיל בעומס הבלתי נסבל במחלקות עם תת תקינה קיצונית של צוות ונגמר בכך שאפילו אוכל בתורנות, צריך ללקט משאריות מגשי המטופלים.

אנונימי/ת
19.07.2019, 21:00

יש לקזז מעיצומיות את סכום השביתה.כך ראוי. בכל מקרה השכר נמוך אז זה לא יהיה קיצוץ רב .אי אפשר למרוד במערכת ללא השלכות.