חדשות

מחקר חדש מגלה: עלייה משמעותית בערכי סוכר בנשים בהריון בישראל

ממצאי בדיקות העמסת סוכר לגילוי מוקדם של סוכרת הריונית בקרב יותר מ-100 אלף נשים הרות בעשור האחרון חושפים: עלייה של 18% בתוצאות בלתי תקינות

בדיקות בהריון. אילוסטרציה

בעשור האחרון ניכרת עלייה בערכי סוכר אצל נשים בהריון שעוברות בדיקת העמסת סוכר. כך נמצא במחקר שנעשה במחוז מרכז של שירותי בריאות כללית בשיתוף המרכז הרפואי סורוקה והפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון. דו"ח המחקר פורסם באפריל ב-Journal of Women's Health.

עורכי המחקר דיווחו כי נותחו ממצאי בדיקת העמסת סוכר אצל יותר מ-100 אלף נשים הרות בשבועות ה-28-24 להריון. בדו"ח צוין כי השמנת יתר וסוכרת גלויה נחשבות למגיפות המילניום הנוכחי ובהתאם גם שיעור התופעה של ערכי סוכר גבוהים העולה בעת ההריון.

בדיקת העמסת סוכר מומלצת לכלל הנשים ההרות בשבועות 28-24 להריון לגילוי מוקדם של סוכרת הריונית. סוכרת הריונית קשורה לעלייה בשיעור סיבוכי ההריון לאם ולילוד. אלה כוללים בין השאר: לידות קשות יותר, ניתוחים קיסריים, משקלי לידה גבוהים וסיבוכי לידה לאם וליילוד.

במחקר חדש נותחו נתוני בדיקות העמסת סוכר שנעשו בשנים 2016-2005. על הדו"ח חתומים ד"ר ישראל יולס, ראש תחום רפואת נשים במחוז מרכז ב"כללית", פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב"סורוקה" וד"ר תמר ויינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

התברר כי ערכי בדיקת העמסת הסוכר בעשור הנ"ל עלו באופן מובהק. ממוצע הערכים עלה מ-101.7 עד 114.6 ושיעור הבדיקות שאינן תקינות עלה מ-10.6% ל-18.1%. התוצאות נותרו מובהקות גם לאחר שנוטרלו נתונים כמו גיל האם ומשקל היולדת.

ד"ר יולס: "ממצאי המחקר המבוסס על ניתוח מספר גדול של בדיקות שנעשו במשך 12 שנה - תקופה המשקפת מגמה מדאיגה. בדיקת העמסת סוכר (50 גרם) מבוצעת לנשים ללא סוכרת קדם הריונית, ללא סוכרת הריון בעבר וללא גורמי סיכון נוספים - כלומר באוכלוסיה צעירה ובריאה. לכן, התוצאות מטרידות. המחקר מלמד שגם באוכלוסיה זו, שהיתה לכאורה ללא גורמי סיכון, חלה עם השנים עלייה משמעותית בשיעור הבדיקות הבלתי תקינות שהגיע כאמור ל-18% מכלל הבדיקות. זה שיעור גבוה. לכן, מומלץ להעלות את המודעות למגמה הזו הן בקרב הצוותים הרפואיים המטפלים בנשים ההרות והן בקרב המטופלות".

פרופ' שיינר הוסיף: "המחקר מדגיש את השינוי המשמעותי שחל באוכלוסיית היולדות בישראל - שעם השנים הן מבוגרת יותר, עם עלייה בשיעורי ההשמנה. ממצאי המחקר הדגימו מצב התואם את המגמה המדאיגה בעולם כולו, המצביעה על החמרה במטבוליזם של הסוכר. לכן, אין ספק שיש להגביר את המודעות לתזונה נכונה, לשמירה על משקל נאות ועל פעילות גופנית בתקופת ההריון".

נושאים קשורים:  ד"ר ישראל יולס,  פרופ' אייל שיינר,  ד"ר תמר ויינשטוק,  בית החולים סורוקה,  העמסת סוכר,  חדשות,  סוכרת הריון
תגובות