חדשות

ועדה רפואית ממליצה לאפשר לבצע השתלות רחם בישראל

מאות נשים בארץ בגיל הפוריות עשויות להתעניין בהשתלת רחם | בתי החולים בילינסון, איכילוב וזיו הביעו רצון לבצע השתלות אלו ואף שלחו רופאים להשתלמויות בנושא זה בחו"ל

תמונת אולטרסאונד של רחם (צילום: אילוסטרציה)

ועדה מייעצת בראשות פרופ' רוני מימון, יו"ר האיגוד למיילדות וגינקולוגיה ומנהל חטיבת נשים ויולדות במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא, הגישה בשבוע שעבר למשרד הבריאות המלצה לאשר השתלות רחם בישראל, אולם תוך שורה של הגבלות. כך מדווחת הבוקר (ב') שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות".

השתלת רחם היא סוגיה שנויה במחלוקת. בעבר לא אישר משרד הבריאות לבצע אותה, בין השאר משום שנטען כי ההליך מסוכן לחיי תורמת הרחם, הנתרמת והיילוד וכי מדובר בפרוצדורה שיש עימה פוטנציאל מוגבר לסיבוכים.

בדיווח נמסר כי בוועדה היו נציגי בתי החולים המעוניינים לבצע השתלות אלו וכן מומחים נוספים. בתי החולים בילינסון, איכילוב וזיו הביעו רצון לבצע השתלות רחם ואף שלחו רופאים להשתלמויות בנושא זה בחו"ל.

ההגבלות שעליהן ממליצה הוועדה: אם יינתן האישור, ההליך יבוצע באופן נסיוני בלבד, רק במרכזים רפואיים העוסקים בהשתלות ותחת פיקוח של משתילים שביצעו זאת בחו"ל. הרחם המושתל לא יישאר בגוף הנתרמת אלא חמש שנים לכל היותר כדי לקצר את תקופת הסיבוכים הפוטנציאליים.

מסמך ההמלצות הוצג למועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה והועבר לבחינת משרד הבריאות.

על פי ההערכה, מאות נשים בארץ בגיל הפוריות עשויות להתעניין בהשתלת רחם, ביניהן צעירות שעברו כריתת רחם בעקבות סרטן. עד כה התאפשר לנשים אלו להביא ילדים לעולם באמצעות פונדקאית.

כיום מוגבלות מושתלות רחם להריון אחד או לכל היותר שניים. נכון ליוני אשתקד, רק בעשר מדינות בעולם בוצעו עד היום השתלות רחם, מאז שהפרוצדורה הזאת נעשתה לראשונה בשוודיה ב-2014. 42 נשים עברו את ההליך ונולדו 11 תינוקות. בשבדיה עברו את ההליך תשע נשים בשנות ה-30 שלהן שנולדו ללא רחם או עברו כריתה. הן קיבלו תרומות מנשים שסיימו ללדת. בהמשך בוצעו במדינות שונות באירופה ובארה"ב כמה עשרות השתלות. ב-2017 בוצעה בברזיל השתלת רחם שנכרתה מאישה שמתה ובעקבות ההשתלה נולדה תינוקת.

נושאים קשורים:  פרופ' רוני מימון,  השתלת רחם,  כריתת רחם,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2019, 20:39

סוגיה מורכבת מאד.