גידולים מוצקים

טיפול הכולל תאי הרג טבעיים המבטאים רצפטור כימרי יעיל לטיפול בגידולים מוצקים

החוקרים הצליחו להדגים כיצד תאי הרג טבעיים המבטאים רצפטור כימרי מצליחים להשמיד MDSCs ובכך להציל תאי CAR-T שנפגעו ולשפר את פעילותם בטיפול בגידולים מוצקים

תאי סרטן (הדמיית אילוסטרציה)

חלק מהגידולים המוצקים עמידים לטיפולים אימוניים תאיים מכיוון שהם מכילים אפקטורים המדכאים את מערכת החיסון כמו MDSCsי(myeloid- derived suppressor cells) המעכבים לימפוציטים ציטוטוקסיים. שיטות להפיכה של המיקרו-סביבה הגידולית (TME – tumor microenvironment) המדכאת את מערכת החיסון צריכות גם למשוך ולהפעיל מרכיבים חיסוניים בעלי פעילות אנטי-גידולית.

על מנת לענות על הצורך הזה, החוקרים פיתחו תאי הרג טבעיים (NK – natural killer) עם גנים מותאמים הנושאים רצפטור כימרי המורכב מרצפטור המשפעל NKG2D המחובר לשרשרת ζ ציטוטוקסית של הרצפטור לתאי Tי(NKG2D.ζ). תאי ה-NKG2D.ζ–NK מכוונים ל-MDSCs, אשר מבטא ביתר ליגנדים של NKG2D ב-TME.

החוקרים בדקו את היכולת של תאי NKG2D.ζ–NK להשמיד MDSCs במודל של TME בשתל מסוג xenograft ולשפר את הפעילות האנטי-גידולית של תאי T עם ה-CARי(chimeric antigen receptor) המכוון לגידול.

החוקרים הראו שתאי NKG2D.ζ–NK ציטוטוקסיים כנגד MDSCs, אך לא פועלים נגד תאים המבטאים ליגנד NKG2D ברקמות תקינות. NKG2D.ζ–יNK, בשונה מתאי NK רגילים, מפרישים ציטוקינים פרו-דלקתיים וכימוקינים בתגובה ל-MDSCs באזור הגידול ומשפרים את ההסננה ואת הפעילות האנטי-גידולית של תאי CAR-T שהוחדרו, אפילו בגידולים בהם ה-TME האימונוסופרסיבי מעכב את הטיפול. בנוסף, בשונה מ-NKG2D האנדוגני, NKG2D.ζ אינו רגיש להפחתת הוויסות המתווכת ע"י ה-TME וכתוצאה מכך מצליח לשמור על תפקודו אפילו במיקרו-סביבה מדכאת.

דוגמא קלינית המאשרת את הממצאים היא שתאי NKG2D.ζ–NK שנוצרו ממטופלים עם נוירובלסטומה השמידו MDSCs אוטולוגי בתוך הגידול שהיה בעל יכולות דיכוי CAR-T.

החוקרים הסיקו כי טיפול בגידולים מוצקים שיכלול גם תאי NKG2D.ζ–יNK וגם תאי CAR-T יכול לשפר את התגובות לטיפול בהשוואה לטיפול עם CAR-T בלבד.

מקור: 

Parihar, R. et al. (2019) Cancer Immunology Research 7,3.

נושאים קשורים:  גידולים מוצקים,  MDSCs,  לימפוציטים ציטוטוקסיים,  תאי הרג טבעיים,  CAR T,  מיקרו-סביבה,  מחקרים
תגובות