חדשות

מחלקה פנימית בישראל 2020: אפס אשפוזים במסדרון, שני חולים בחדר, 16 רופאים ל-38 מיטות

ועדת פרופ' רן טור כספא לשיפור הטיפול במערך האשפוז במחלקות הפנימיות בבתי החולים פרסמה את המלצותיה וקבעה שיש ליישם כמה מהן כבר בשנה הקרובה

חדר אשפוז ב"אסותא באשדוד". שתי מיטות בלבד בחדר (צילום: יח"צ)

ועדת פרופ' רן טור כספא לשיפור הטיפול במערך האשפוז במחלקות הפנימיות בבתי החולים ממליצה לממשלה להגדיל את כוח האדם בכל מחלקה פנימית שבה 38 מיטות ל-16 רופאים, מהם לפחות ארבעה מומחים ברפואה פנימית – מנהל מחלקה, סגן מנהל ושני מומחים נוספים, ועוד 12 מתמחים; להגביל לעד שני חולים לכל היותר בחדר עם שירותים ומקלחת; לאסור אשפוז במסדרונות ולפעול לחיזוק האשפוז ההמשכי על ידי הקמת מוסדות אשפוז שיקומי וסיעודי מורכב, כדי שחולים בפנימיות לא ימתינו בהן עד שימצא להם מקום במערך ההמשכי.

הוועדה שהוקמה לפני כחמישה חודשים וכללה נציגים ממשרדי האוצר והבריאות וכן ארגוני רופאים וחולים גם המליצה שבכל מחלקה פנימית יהיה מכשיר אולטרסאונד ידני וכל הרופאים יוכשרו בהפעלתו ובפיענוח הממצאים.

הוועדה קבעה שיש ליישם חלק מההמלצות עוד בשנה הקרובה (2020) והיתר בתוך לא יאוחר מחמש שנים.

בתגובה לדו"ח הוועדה אמר הבוקר (ג') סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ל"ידיעות אחרונות": "מדינת ישראל יכולה לעמוד ביעד השאפתני של שינוי המצב במחלקות הפנימיות ומעל לכל - אפס אשפוזים במסדרונות, כפי שממליצה הוועדה. יש צורך בתוספת משאבים".

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, הגיב: "אנחנו שמחים על תמימות הדעות שנוצרה בוועדה. המערכת לא יכולה להמשיך ולהתנהל בתנאים הנוכחיים. האיגוד מתקומם על כך שהרפורמות המוצעות על ידי הוועדה נתקלות במחסום כבר שנים. התקינה בכוח אדם במחלקות לא שונתה מאז 1976 וכיום איננה מספקת ורחוקה מאוד מהצרכים בשטח לאור הגידול העצום באוכלוסיה, הגידול בשיעור האוכלוסיה הזקנה וריבו התחלואה המורכבת".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  אשפוז במסדרון,  פרופ' רן טור-כספא,  פרופ' אבישי אליס,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  רפואה פנימית,  חדשות
תגובות
02.07.2019, 15:49

כדאי לזכור שהרעה החולה הזאת של מיטות במסדרון החלה בכניעה מבישה של מנהלי הפנימיות ללחצים של מנהלי בתי החולים. לכך צריך להוסיף את ההתנהלות האימפוטנטית של נציגי הפרופסיה- איגוד הפנימאים, ההסתדרות הרפואית והמועצה המדעית, שאישרו בשתיקה את ההתדרדרות והסחף בתנאי האשפוז ובמקביל את הירידה ברמת ההוראה והשירות הרפואי במחלקות.
בתקופה שעוד היה ועד רופאים אקטיביסטי בשיבא התרענו על כך שוב ושוב אבל קול קורא במדבר.
המחסום היחיד בפני סחף בפנימיות הוא עמידה על עקרונות המקצוע וקביעת קווים אדומים. עם ועדה ובלי ועדה צריך לסגור לאלתר את "מחסני" החולים במסדרונות ולהודיע שמסירים אחריות לגבי חולים שהנהלות לא דאגו לתנאי אשפוז סבירים. נראה את מנהלי בתי החולים מתגאים בהישגי האקרדיטציה כשהמסדרונות שלהם מלאים. נראה את ליצמן מביא רופאים מהפיליפינים כפי שאיים עלינו בעבר.

אנונימי/ת
03.07.2019, 20:52

מה עם כל החולים הנוירולוגים/ אורולוגים / אונקולוגיים שנמצאים בפנימית . שישכבו במסדרון של המחלקה היעודית להם

אנונימי/ת
03.07.2019, 22:28

צודק ד"ר רשף , אחד התנאים הראשונים לבחירת מנהל מחלקה בכלל ומנהל מחלקה פנימית בפרט הוא שיהיה סריס ויקבל את כל מה שההנהלה תורה לו לעשות.

אנונימי/ת
03.07.2019, 20:24

אין תקצוב-הכל קשקוש שלא שווה את הנייר שעליו נבנתה התוכנית הזאת
ותודה לשר וסגנו-שני עבריינים פליליים ומנהלי משרדיהם האימפוטנטים עם אגו בשמים
כל הכסף הולך למולך הבטחון ולמדינת הרווחה בשטחים

אנונימי/ת
03.07.2019, 20:38

אין פה שום מילה על הגדלה של כוח אדם סיעודי. הרופאים יחליפו טיטולים ויתנו טיפול תרופתי בעצמם? עד כמה שזכור לי עד עכשיו מחסור הכי גדול במחלקות הפנימיות זה מחסור בתקנים של אחיות.

אנונימי/ת
04.07.2019, 01:12

נו, ככה זה, אחיות פנימיות הן בתחתית שרשרת המזון.

אנונימי/ת
03.07.2019, 20:57

טור כספא, אבישי אליס וכל שאר- למה לא בקשתם העלה במשכורת למומחים צעירים. איזה טעם יש להם להשאר בפנימית אם מרוויחים כמעט כפול בקופת חולים

הירידה במעמדה של הרפואה הפנימית נגרמה, בחלקה הגדול, על ידי ההסתדרות הרפואית בכך שיזמה מסלולי התמחות בתת מקצועות של הרפואה הפנימית במסלול ישיר ובכך הוציאה את כל המומחים במקצועות אלה מסגל המחלקות הפנימיות.
בעיה נוספת היא הפיכת המחלקות הפנימיות ל"כולבויניק" מקום האשפוז של כל החולים שאין להם מקום במחלקות ספציפיות. צרפו לזה את המגבלה של הפנימאים לפרקטיקה פרטית ואת עבודה שהיא קשה יותר מאשר בכל מחלקה אחרת בבית חולים ואתם מקבלים את הנוסחה המובהקת והמשך הירידה של הפנימית המתבטאת לא רק בצפיפות במחלקות אלא בירידה באיכות הטיפול, ירידה באיכות ההוראה ובמעגל קסמים, ירידה נמשכת באיכות הרופאים המסכימים לעבוד במחלקות הפנימיות.
על כל זה יש להוסיף את המגמה של משרד הבריאות לשמור על תעריף יום אשפוז בפנימית שהוא הפסדי בעליל.. לכן אין לבתי החולים מוטיבציה להגדיל את המחלקות. הגדלת מספר המיטות בפניית פירושה הגדלת ההפסד הכספי של בית החולים. מחלקות גרעוניות אינן זוכות לשיפור תנאים ואף לא להגדלת הצוות.
מעגל קסמים שאפשר לצאת ממנו בנקל בעזרת החלטות אדמיניסטרטיביות .
הגדלת תעריף יום האשפוז בפנימית ב50% ,היא בלבד תביא תוך תקופה קצרה לשיפור ניכר במצב המחלקות ובתנאי האשפוז של החולים.

אנונימי/ת
04.07.2019, 14:06

בינתיים חלק לא מבוטל מהאחיות הצעירות רק מערימים קשיים על מתמחים וסטאז'רים במחלקות - לא עושות ליינים,לא אקג,לא בדיקות דם...מתמחה יכול לעבוד בקדחתנות בתורנות לילה על 15 קבלות והאחות תגיד לו שצריך ליין בחדר מסויים מבלי לנסות לבד ומיד אחרי זה תמשיך לאכול קורנפלקס ולהריץ צחוקים עם הקולגות שלה בעמדת אחיות.נסתדר מעולה בלי תגבור של אחיות

אנונימי/ת
06.07.2019, 04:43

כן, רק שאתה מציג חצי מהבעיה, האחיות הן חצי מהבעיה והבכירים הם החצי השני. מה משותף להם? קביעות. יש שני מעמדות במחלקה: העובדים הקבועים, האחיות והבכירים, והעבדים הזמניים: סטודנטים (גם לסיעוד), סטאז'רים, מתמחים, סניטרים וכוח עזר (עובדי קבלן). העובדים הקבועים עושים מעט מאוד עבודה ומפילים את העיקר על העובדים הזמניים, שהם גם למרבה הצער מנוסים פחות מה שפוגע באיכות הטיפול.

אנונימי/ת
06.07.2019, 11:57

רוצה לראות איך תסתדר בלי צוות סיעודי שבהרבה מקרים עוזר למתמחים לא לקבל החלטות שגויות

04.07.2019, 20:15

ועדה לשיפור הטיפול בחולה ללא השתתפות האחיות???? המחסור בכוח אדם סעודי בפנימיות הרבה יותר גבוה