חדשות

תביעת ענק נגד "טבע" בארה"ב: בכירים בחברה תיאמו מחירי תרופות עם מתחרות

חברת התרופות טבע עומדת במרכז תביעה אזרחית בארה"ב יחד עם חברות תרופות נוספות על כך שתיאמו מחירים לכ-300 תרופות ופעלו כקרטל

מרכז לוגיסטי של חברת "טבע" בשוהם (צילום: אילוסטרציה)

שיטות הפעילות העסקית של חברת טבע הישראלית – היצרנית הגדולה ביותר בעולם של תרופות גנריות – עומדת במרכזה של תביעה אזרחית שהוגשה נגדה ונגד חברות תרופות נוספות בארה"ב, שאמורות להתחרות ביניהן, על כך שתיאמו מחירים ופעלו כקרטל.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח  ביום שישי כי התביעה האזרחית הוגשה בהובלת התובע הכללי של מדינת קונטיקט וויליאם טונג, בתום חקירה שנמשכה חמש שנים. בדיווח נמסר כי בכירים באותן חברות פארמה מחקו ממחשבי החברות מסרים כתובים כדי לשבש את חקירת הרשויות בפרשה.

התביעה היא נגד כמעט כל חברות תרופות הגדולות שמוכרות תרופות גנריות בארה"ב אבל פעילות "טבע" היא במוקד התביעה. טונג אמר לעיתון הוושינגטוני כי "מה שהטריד אותי בפרשה הזאת שמנהיגי חברות כה גדולות אכזבו ועברו על החוק כחלק משגרת הפעילות בתעשיה הזאת. נראה שזה עניין אנדמי".

כבר בדצמבר האחרון דיווח "וושינגטון פוסט" שהחקירה מתמקדת בהעלאת מחיריהן של יותר מ-300 תרופות, תוך תיאום מלא בין המתחרות.

התרופות הגנריות מהוות כ-90% מהתרופות המרשם שנמכרות בארה"ב. ארגוני צרכנים וחברי קונגרס הצביעו בשנים האחרונות על כך שמחיריהן נסקו כאשר בחלק מהמקרים שיעור ההעלאה במחיר בתוך חמש שנים הגיע ל-1,000%. החברות טענו כי העלאת מחירים נדרשת עקב דרישות שונות שמציג להן ה-FDA.

בתביעה, כך דיווח העיתון, "טבע" העלתה בין 2013 ל-2015 מחירים של לפחות 86 תרופות גנריות תוך "קשירת קשר בקביעת המחירים עם חברות מתחרות". עוד נאמר בדיווח על התביעה, כי "ההבנה שהיתה ל'טבע' עם המתחרות שלה, יצרניות תרופות באיכות גבוהה, גרמה לנזקים של כמה מיליארדי דולרים לכלכלה הלאומית של ארה"ב לאורך תקופה בת כמה שנים".

התביעה גם נוקבת בשמה של אחת מבכירות "טבע", נישה פאטל, שעבדה בחברה בין השנים 2013 ל-2014 ו"החליפה מסרים ולפחות 1,240 שיחות טלפון עם בעלי תפקידים זהים לשלה בלפחות 16 חברות גנריות אחרות שאמורות להתחרות ביניהן ובכך תיאמה עימן מחירים. בתביעה נאמר שכאשר הגיעה החקירה עד לאותה בכירה, היא מחקה מהמחשב מסרי טקסט.

סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה על אותה פרשה שלתביעה הצטרפו יותר מ-40 מדינות ברחבי ארה"ב וכי בכירים בעבר ובהווה גם של חברות כמו "פייזר" ו"מיילן" מעורבים בפרשה.

בהודעה לתקשורת שפרסם התובע טונג נאמר, על פי דיווח ב"בלומברג", כי "יש לנו ראיות מוצקות לפיהן חברות התרופות הגנריות זממו הונאה בסך מיליארדי דולרים רבים נגד העם האמריקאי. כולנו תוהים מדוע ביטוח הבריאות שלנו, ובעיקר מחירי התרופות במרשם, כל כך יקרים במדינה הזו, וזו הסיבה העיקרית לכך".

עוד נמסר כי בנוסף למדינות התובעות, גם חטיבת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים פתחה בחקירה פלילית. ראש החטיבה מסר בשבוע שעבר שיוגשו אישומים אך לא מסר מתי. המדינות התובעות מסרו שהחברות קשרו ביניהן קשר לתאם מחירים לשם העלאת מחירים ולהימנע בכך מתחרות. בכירים בהן ניצלו ארוחות, מסיבות ומפגשים במשחקי גולף כדי לבצע את התיאום, וגם עשו זאת בהתקשרויות טלפוניות ישירות.

נציגים מטעם החברות האחרות לא השיבו לבקשות תגובה, וכך גם הבכירים המוזכרים בתביעה, נמסר בדיווח.

מחברת טבע נמסר הבוקר (א') בתגובה: "טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן שעלול להוביל לאחריות פלילית. אנו מספקים תרופות באיכות גבוהה למטופלים בכל העולם ומחויבים לעמוד בכל החוקים והתקנות. נמשיך להגן בנחישות על החברה".

נושאים קשורים:  חברת טבע,  תביעה,  מחירי תרופות,  חברות הפארמה,  חקירה,  חדשות,  תרופות גנריות
תגובות