חדשות

מחקר חדש: יותר ערבים בישראל נפצעים מירי ויוצאי בריה"מ לשעבר מקטטות

יותר מ-46% מהאשפוזים במחלקות לרפואה דחופה בשל אירועי אלימות הם של ערבים | שיעורם של נפגעי אלימות בכלל האוכלוסיה עומד על כ-20%

פצוע ירי בפתח בית חולים. אין קשר בין המצולמים לכתבה. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל/ פלאש 90

יוצאי ברית המועצות לשעבר מעורבים יותר בקטטות ללא נשק לעומת שאר האוכלוסיה; שיעור המקרים שבהם ערבים ישראלים נפצעו מירי היה גבוה פי 3.4 משיעורם ביתר קבוצות האוכלוסיה ויוצאי אתיופיה נפצעים יותר מכלי נשק חדים. כך עלה ממחקר שפורסם ביולי בכתב העת באנגלית של המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, Israel Journal of Health Policy Research.

עורכי המחקר אספו נתונים במשך כמעט עשר שנים וניתחו ממצאים לגבי 16 אלף אירועי אלימות שהסתיימו בחדרי המיון של בתי החולים בישראל.

המחבר הראשון של דו"ח המחקר, ד"ר אבבה טרנוך, חוקר במרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר, שעלה לישראל מאתיופיה לפני כשמונה שנים, כתב: "נמצאו מאפיינים שונים לפציעות של נפגעי אלימות באוכלוסיות שונות. המודעות לבעיה היא צעד ראשון לשם מציאת פתרון עבורה. הממצאים שלנו מצביעים על פערים ברורים".

ד"ר טרנוך ציין שיעור לא פרופורציונלי של נפגעי האלימות מקרב אזרחים ערבים לעומת שיעורם בכלל האוכלוסיה – יותר מ-46% מהאשפוזים במחלקות לרפואה דחופה היו של ערבים ישראלים בעוד ששיעורם של נפגעי אלימות בכלל האוכלוסיה עומד על כ-20%.

יהודים ילידי הארץ מהווים 70.5% מכלל האוכלוסיה בישראל, אך רק 38% מהאשפוזים שלהם הם כתוצאה מפגיעות אלימות.

שיעור האשפוזים של יוצאי אתיופיה כתוצאה מאלימות היה 3.2%, יותר מפי שלושה משיעורה של אוכלוסיה זאת בישראל. 12.7% ממקרי האשפוז היו של יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר בעוד ששיעורם בכלל האוכלוסיה הוא 7.9%.

עוד נמצא במחקר כי יוצאי ברית המועצות לשעבר נפצעים יותר בקטטות שבהן לא מעורבים כלי נשק. 49% ממקרי האשפוז שלהם היו כתוצאה מקטטה. רק 22% ממקרי האשפוז של ערבים ישראלים היו כתוצאה מקטטות ללא נשק.

נתוני המחקר ממחישים עוד יותר את בעיית הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי: 23% ממקרי הפציעות שהובילו לאשפוז בקרב ערביי ישראל היו כתוצאה מתקיפה באמצעות נשק חם. לשם השוואה, יוצאי אתיופיה נפצעים כתוצאה מירי בשיעור של 2.3% מהפגיעות ורק 8% מהפציעות של ילידי הארץ היהודים היו כתוצאה משימוש בנשק חם.

יוצאי אתיופיה נפצעים יותר מדקירות: 39% מהמקרים באוכלוסיה זאת שהובילו לאשפוזים במחלקות לרפואה דחופה היו בשל פצעי דקירה, לעומת 30% מהמקרים של יתר הישראלים.

עורכי המחקר גם הצביעו על המקום וזמן הפציעה: יוצאי ברית המועצות לשעבר ויוצאי אתיופיה נפגעים יותר באירועי אלימות שהתרחשו במרחב הציבורי. יותר מ-67% ממקרי האלימות שהובילו לאשפוזם של יוצאי ברית המועצות לשעבר אירעו מחוץ לבית, לעומת 56% מהמקרים בקרב יתר האוכלוסיה. בקרב יוצאי אתיופיה שיעור הנפגעים באירוע שמחוץ לביתם הוא יותר מ-71%.

עוד עלה במחקר כי מרבית ממקרי האלימות שבהם יש נפגעים שיש צורך באשפוזם מתרחשים בסופי שבוע: 83% מהמקרים שבהם נפגעו יוצאי אתיופיה, בעוד ששיעור פגיעות האלימות בסופי שבוע בקרב ערביי ישראל ויוצאי ברית המועצות לשעבר - כ-75%.

ד"ר טרנוך: "אפיון הבעיה הוא צעד חשוב במציאת פתרון לה. אם נכיר לעומק את הפערים שבין מאפייני הפגיעות נוכל להתאים לבעיה הזאת תכניות מניעה יעילות יותר. לדעתי, המדינה חייבת להיות מודעת לפערים הללו, להבין מה גורם להם ולהפנות משאבים כדי לצמצם אותם".

נושאים קשורים:  ד"ר אבבה טרנוך,  חדר מיון,  מכון גרטנר,  ערבים ישראלים,  יוצאי בריה"מ,  העדה האתיופית,  פציעות ירי,  חדשות,  אשפוז,  אלימות
תגובות