חדשות

מחקר ב"סורוקה": לידת בית מסוכנת פי שלושה מלידה בבית חולים

ממצאי המחקר עומדים בקו אחד עם מחקרים גדולים שנעשו בארה"ב וגם הם הדגימו סיכון של פי שלושה לתמותת תינוקות בקרב יולדות שבחרו ללדת מחוץ לבית החולים

מחקר של המרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון מצא כי לידת בית מסוכנת כדי פי שלושה מלידה בבית חולים בכל הנוגע לסיבוכי לידה. ממצאי המחקר הוצגו החודש בכנס החברה הבינלאומית לרפואת האם והעובר שנערך בלאס וגאס.

במחקר נבחנו תוצאות הריון של 3,580 נשים שילדו מחוץ לבית החולים. תוצאות הלידה הושוו לכ-240 אלף נשים ב"סורוקה".

צוות החוקרים כלל את פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ב"סורוקה", ד״ר גיל גוטווירץ מאותה מחלקה וד"ר תמר ויינשטוק מהמחלקה לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון.

במחקר נבדקו  נשים שילדו מחוץ לבית חולים באופן מתוכנן או לא. למרות שיולדות שילדו מחוץ לבית החולים היו עם פחות סיבוכים מלכתחילה - כלומר, באופן משמעותי שיעור הנשים עם סוכרת הריונית או סיבוכי יתר לחץ דם הריוניים היה נמוך בקרב נשים שילדו מחוץ לבית החולים - הרי שסיבוכי הלידה היו דווקא גבוהים יותר.

עוד נמצא כי שיעור תמותת הילודים היה גבוה יותר באופן משמעותי - פי שלושה - בקרב הנשים שילדו מחוץ לבית החולים: שיעור התמותה מחוץ לבית החולים עמד על 15 מקרים ל-1,000 לידות, לעומת חמישה מקרים ל-1,000 לידות בבית החולים. גם אחרי נטרול משתנים כמו מחלות רקע, שבוע לידה, גיל היולדת, עישון ומוצא, נמצא כי הלידה מחוץ לבית החולים הגדילה את הסיכון פי 2.6.

פרופ' שיינר אמר: "אין ספק שבית החולים מאפשר סביבה בטוחה יותר ללידה. בתי החולים ערוכים לכל תרחיש. ניתן לנטר את תבניות וקצב לב העובר, לשלוח בדיקות דם של היולדת ובמקביל לעקוב אחרי משתנים חשובים כמו לחץ הדם של היולדת. במידת הצורך, חדר ניתוח תמיד זמין עם צוות רופאי ילודים מיומן.

"המחקר אישר את 'תחושת הבטן' שלנו ובהתאם לכך המסקנה שעולה ממנו היא: אין ספק כי ההמלצות בשאלה היכן ללדת צריכות להיות חד משמעיות - בבית חולים. ממצאי המחקר עומדים בקו אחד עם מחקרים גדולים שנעשו בארה"ב וגם הם הדגימו סיכון של פי שלושה לתמותת תינוקות בקרב יולדות שבחרו ללדת מחוץ לבית החולים".

נושאים קשורים:  פרופ' אייל שיינר,  ד״ר גיל גוטווירץ,  ד"ר תמר ויינשטוק,  לידת בית,  חדשות,  סורוקה
תגובות
01.03.2019, 09:14

המחקר כלל לידות מחוץ לבית חולים מתוכננות ושלא מתוכננות.
כל העיקרון העומד בלידה בטוחה מחוץ לבית חולים הוא תכנון מוקדם, והערכות מלאה כולל סיוע רפואי במידת הצורך. אין התייחסות בכתבה אבל מן הדברים עולה שהמחקר כלל גם נשים שילדו ללא מיילדת מוסמכת וציוד, לבד, עם דולות, וכדו. מה שלא מאפשר להכליל את תוצאות המחקר על לידות בית מתוכננות היטב בליווי רפואי מתאים ובמרחק פינוי הולם מבית חולים במקרה של סיבוך.

01.03.2019, 12:22

מהמם