חדשות

ליצמן צפוי להיחקר שוב השבוע: חשד שאיים להדיח בכירים במשרדו

סגן שר הבריאות חשוד כי איים והפעיל לחצים על פסיכיאטרים בכירים במשרד הבריאות כדי שיכתבו חוות דעת פסיכיאטרית לאי כשירות לעמוד לדין עבור המורה החרדית שהואשמה בפדופיליה | מקורביו: "הוא לא קשור לסיפור"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. שיתף פעולה עם חוקריו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן צפוי להיחקר השבוע פעם נוספת ביחידת להב 433 במשטרה על הפעלת לחצים, העברת מסרים ואף איומים על בכירים במשרד הבריאות, כי אם לא תתקבל חוות הדעת הפסיכיאטרית לאי כשירות לעמוד לדין של המורה מלכה לייפר שנמלטה מאוסטרליה לאחר שהואשמה בעשרות מקרים של תקיפה מינית של תלמידות שלה – הם יודחו מתפקידם, כך מדווחים הבוקר (א') "ידיעות אחרונות", "ישראל היום" וגם "הארץ" .

כפי שפורסם ב"דוקטורס אונלי", סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נחקר בסוף השבוע (ה') ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה בחשד לכאורה של הפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט ושימוש בסמכויותיו בניגוד לחוק. סגן השר חשוד, על פי הודעת המשטרה, בכך ששיקר לכאורה בנוגע למצבה של מורה בשם מלכה לייפר וניסה לארגן חוות דעת פסיכיאטרית לטובתה. לייפר חשודה בביצוע עבירות מין בשלוש תלמידות באוסטרליה (פדופיליה) אולם ברחה לישראל. ממשלת אוסטרליה הגישה בקשת הסגרה.

שני פסיכיאטרים, נמסר ב-ynet, ד"ר גדי לובין, לשעבר ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות וד"ר קובי צ'רנס, הפסיכיאטר הראשי של מחוז ירושלים, הם שני הרופאים שכתבו ב-2016 את חוות הדעת לפיה לייפר איננה כשירה לעמוד לדין ולכן לא תוסגר לרשויות באוסטרליה, אלא שהם מכחישים עתה שהופעל עליהם לחץ מצד סגן שר הבריאות או מישהו ממקורביו.

בדיווח של הכתבים רותם אליזרע ואלי סניור צוטט פסיכיאטר בכיר שאמר: "הם מפחדים להודות שנכנעו ללחצים שהופעלו עליהם. שינוי של חוות דעת מסיבות לא מקצועיות היכולות למנוע מפדופילית לעמוד למשפט עלול להביא לשלילת רשיונם לעסוק ברפואה. אם לא ייתנו הסברים משכנעים במשטרה, לא יהיה מנוס, להערכתי, מלנקוט כנגדם בהליכים משפטיים".

בהמשך הדיווח נמסר כי ב-2018 שני פסיכיאטרים אחרים, ד"ר דניאל ארגו וד"ר איגור ברש, קבעו שלייפר כן כשירה לעמוד לדין, מה שהוביל עתה לחקירת ליצמן. ד"ר לובין אמר לעיתון: "לא הופעל עלי לחץ מצד ליצמן או אנשיו לשנות את חוות הדעת שכתבתי", אולם סירב להסביר מדוע חוות הדעת שלו שונתה כעבור שנתיים.

בכיר באחת מקופות החולים צוטט בדיווח זה: "אנשיו של ליצמן פונים אלינו, לא אחת בשמו, בבקשת סיוע. תמיד זה קשור למישהו מהאוכלוסיה החרדית: פעם כדי להקדים תור או לאשר תרופה שאיננה בסל התרופות". בעבר הלא רחוק דווח כי בהתערבות ליצמן קיבל האדמו"ר מגור, החסידות שאליה הוא משתייך, פריבילגיות באשפוז.

פרקליטיה של לייפר, עו"ד טל גבאי ויהודה פריד, מסרו בתגובתם ל-ynet כי אינם יודעים את פרטי החשד המיוחס לסגן השר ליצמן וכי מרשתם עצורה למעלה משנה על סמך חוות דעת פסיכיאטרית אחת שקבעה כי היא בריאה וכשירה כביכול לעמוד לדין בעוד שמספר דו ספרתי של חוות דעת מתקופות שונות קבעו וקובעות גם כיום שמדובר בחולת נפש שאיננה כשירה לעמוד לדין. עוד ציינו עורכי הדין כי בשירות בתי הסוהר מעניקים לה טיפול אנטי פסיכוטי.

על פי הדיווח ב"ישראל היום" עליו חתומים כתבי משטרה, חוקרי המשטרה סבורים שהממצאים שבידיהם "מדברים על התנהלות חמורה של ליצמן ומעשיו הם בגדר שיבוש הליכי משפט ומעורבות אישית בכתיבת החוות הדעת שהשפיעה על החלטת בית המשפט שלא להסגיר את המורה החשודה." גם בדיווח זה צוין שליצמן איים על אנשי משרדו שאם לא יכתבו את חוות הדעת על אי כשירות לעמוד לדין "ימצאו עצמם מחוץ למשרד הבריאות ושירות בריאות הנפש".

גם ב"הארץ" דווח כי בידי המשטרה מצויות עדויות של כמה פסיכיאטרים בנוגע ללחצים שהופעלו עליהם, עד כדי רמיזות ברורות בעניין העברתם מתפקידם אם לא ישתפו פעולה. "העיסוק של ליצמן בסוגיה הרגישה של פסיכיאטריה לחרדים מכונה בלשכתו 'התאמה תרבותית', כלומר 'הגמשה של המערך הפסיכיאטרי כשמדובר באוכלוסיה החרדית", נכתב.

עוד צוין ב"הארץ" כי ב-2009 דווח בחדשות 2 כי ליצמן פנה לפסיכיאטרים בכירים וביקש מהם לרכך חוות דעת על עברייני מין חרדים שריצו מאסרים ובעקבות זאת נקבעו הסדרי הפיקוח על האסירים בחופשות ולאחר שחרורם. עוד דווח  כי נשיאת הפדרציה הרפואית היהודית באוסטרליה, ד"ר מרים קוטנר, התלוננה בלשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, אך הלשכה נמנעה מלדון בתלונה כיוון שמתנהל הליך משפטי בעניין.

תגובת עוזרי ליצמן שהובאה בדיווחים השונים: "הוא לא התערב בנושא ובכלל לא קשור לסיפור. שיתף פעולה באופן מלא עם החקירה, שארכה כמה שעות. הוא יודע שלא עשה דבר ובטוח בניקיון כפיו" .

נושאים קשורים:  חדשות,  חקירה פלילית,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  להב 433,  ד"ר גדי לובין,  ד"ר קובי צ'רנס,  מלכה לייפר,  חוות דעת פסיכיאטרית
תגובות
אנונימי/ת
17.02.2019, 16:25

אם יש אלוהים ליצמן יחטוף כתב אישום

אנונימי/ת
17.02.2019, 17:04

ליצמן כבר לא יחזור למשרד הבריאות לקדנציה נוספת. גם מפלגתו תקבל פחות מנדטים
מכיון שהמצביעים החילוניים ( ויש כאלה ) יענישו אותם בקלפי.
סביר שהיועץ המשפטי לממשלה ימליץ להעמידו לדין.
כל אפשרות אחרת היא הוספת חטא ומירמה על הפשעים והעבירות הרבות שביצע ליצמן ואנשי לישכתו וכל בכירי משרד הבריאות.
יש להדיח את כולם .
מתבקשת גם עמדה חד-משמעית של כלל הרופאים בארץ ושל ההסתדרות הרפואית
להטיל וטו מוחלט על חזרה של ליצמן לנשרד הבריאות בכל תסריט אפשרי .
על ההסתדרות הרפואית להציע מועמד אושניים ראויים שיהיו מקובלים עליה .
כמו כן לעולם לא להסכים למנכ"ל משרד הבריאות שאינו רופא עם נסיון מינהלי
והכי חשוב שיהיה אדם והומניסט ולא רק קשוח.

אנונימי/ת
17.02.2019, 19:10

אני אמנם לא מחסידי ליצמן ומפלגתו, ואשמח מאוד שלא ידרוך יותר משרד הבריאות, עם זאת הרחקת לכת.
מדוע אתה חושב שהר"י יכולה להטיל וטו על מועמד כלשהו (לא משנה מי)? האם שכחת שהמשטר בישראל עדיין דמוקרטי? העם בוחר את נציגיו בכנסת שבוחרת ממשלה. מה שאתה מציע זה שלטון פקידים, ויש לי הרגשה שעדיין לא הבנת כמה חמורים דבריך.
אותו דבר לגבי מנכ"ל. הר"י הגישה בג"צ בעבר , וזה תקין במסגרת הליך דמוקרטי. בג"צ דחה את העתירה. אבל בשום פנים ואופן הר"י לא יכולה לקבוע מי יהיה שר או מנכ"ל. היית מעוניין לחיות בעולם שההסתדרות הכללית תוכל להטיל וטו על מינוי של ראש ממשלה?

אנונימי/ת
17.02.2019, 19:54

אפשר לפנות לבג"צ
אפשר להפעיל לובי לתנאי סף למנכ"ל שינינ הכשרה של רופא כתנאי ראשוני לגשת
למשרת מנכ"ל גם אם מדובר במישרת אמון כמו שהיה בר סימן טוב
אפשר להפעיל לחצים על חברי כנסת וגם לאיים בשביתה שהעבריין הסידרתי לצמן
שגרם נזק למערכת הבריאות לא יחזור למשרד הבריאות
אם ייחלץ מכתב אישום והעמדה לדין- ונקווה שלא

אנונימי/ת
18.02.2019, 07:17

לפנות לבג"צ זה דבר אחד והוא בסדר.
שאר השיטות שאתה מציע הן שיטות מאפיה, שאנחנו כל הזמן מתרעמים עליהן (כגון הפעלת לחצים של חברות הטבק או חברות המזון/שיווק בכל פעם שמנסים לעשות רפורמה בבריאות הציבור).
ברגע שאתה מעוניין להשתמש בשיטות כאלה זה אומר שאתה לא יותר טוב מאותם העבריינים שאתה רוצה להדיח.

אנונימי/ת
17.02.2019, 22:49

גדי לובין וקובי צ'רנס זורים חול בעיניים ומשקרים במצח נחושה . יש לזמנם לחקירה ובמידת הצורך להגיש נגדם כתב אישום ולהדיחם מתפקידם.
רופאים ופסיכיאטרים כאלו הם בושה עבריינית לכאורה ואם ימצאו אשמים יש גם לשלול את רשיונם. לכאורה הם נתנו חוות דעת שקריות ונכנעו ללחצו של העבריין הסדרתי ליצמן.חרפה .

אנונימי/ת
18.02.2019, 11:44

לכלא .גם על מחדל החיסונים לחצבת