אבחון

אתגרים באבחון וטיפול בכאבי שרירים רב-שגרוניים במסגרת הרפואה הראשונית

החוקרים הציגו כי אבחנה של כאבי שרירים רב-שגרוניים היא מאתגרת עבור רופאי משפחה רבים וכי הם חוששים גם מניטור הטיפול ותופעות הלוואי הקשורות בו

דלקת מפרקים שגרונית (צילום: אילוסטרציה)

כאבי שרירים רב-שגרוניים (PMR – polymyalgia rheumatica) היא אחת ממחלות הפרקים הדלקתיות הנפוצות ביותר בקרב מטופלים מבוגרים. מרבית המטופלים עם PMR מאובחנים ומטופלים במסגרת הרפואה הראשונית בלבד ולמרות זאת, חסרים מחקרים המתמקדים במחלה זו במסגרת הרפואה הראשונית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות ולחקור את האתגרים הקיימים באבחון וטיפול ב-PMR במסגרת הרפואה הראשונית. החוקרים ביצעו מחקר רב שיטות במסגרת הרפואה הראשונית באנגליה.

המחקר הורכב משני מחקרים משלימים: סקר לאומי שבוצע באמצעות שאלונים שחולקו ל-5,000 רופאי משפחה שנבחרו באופן אקראי ומחקר איכותני שבוצע באמצעות ראיונות טלפוניים מובנים למחצה עם רופאים משפחה. החוקרים השתמשו בסטטיסטיקה תיאורית פשוטה על מנת לנתח את המידע מהשאלונים ובגישה תמטית על מנת לנתח את התמלילים המדויקים מתוך הראיונות הטלפוניים.

מתוך 5,000 רופאים שקיבלו שאלונים, 1,249 (25%) ענו עליהם. מתוך אלה, 24 רופאי משפחה השתתפו בראיון עבור המחקר האיכותני. החוקרים מצאו שהמאפיינים בהם השתמשו רופאי המשפחה על מנת לזהות מקרי PMR חפפו באופן כללי לקווים המנחים.

החוקרים מצאו כי אבחנה של PMR הייתה מאתגרת עבור הרופאים, כאשר הרופאים הסתמכו בצורה משמעותית על תגובה לטיפול עם גלוקוקורטיקואידים. כמו כן, נמצא כי הרופאים לא השתמשו באופן שגרתי בקווים המנחים המקובלים באנגליה לשלילת גורמים אחרים לתסמינים. הרופאים ציינו כי הדאגות שלהם לגבי הטיפול עם גלוקוקורטיקואידים היו סביב תופעות הלוואי של הטיפול וסביב הניטור שלו.

המסקנות שעלו מן המחקר היו כי קיים צורך בפיתוח שיטות ממוקדות לאבחון ולשלילה של אבחנה מבדלת שאינה PMR בקרב מטופלים עם תסמינים חדשים שמחשידים ל-PMR. בנוסף, קיים צורך בהטמעה של סקירה פעילה מתמשכת למציאת סיבות אחרות לתסמינים ולמעקב פעיל אחת הסיבוכים העלולים להתפתח בעקבות הטיפול.

מקור: 

Helliwell, T. et al. (2018) British Journal of General Practice 68,676.

נושאים קשורים:  אבחון,  גלוקוקורטיקואידים,  כאבי שרירים רב-שגרוניים,  טיפול,  מחקרים
תגובות