חדשות

הפתרון לעומס בבתיה"ח: תמריץ לקופות החולים לפתיחת מערכי אשפוז ביתי

משרד הבריאות מציע לקופות להקים מערכי אשפוז ביתי עם יכולת לטפל בעשרה חולים בו זמנית על ידי כל מחלקה, ניטור מרחוק 24 שעות ביממה, מוקד מאויש באחיות וזמינות של רופאים במרחק סביר

מיטת אשפוז. אילוסטרציה

משרד הבריאות מציע לקופות החולים תמיכה כספית נוספת כתמרוץ להפעלת מערכי אשפוז ביתי על מנת להוריד את תפוסת המיטות בבתי החולים. מסמך בנושא הזה הופץ בימים האחרונים לקופות להערות. כך מדווח הבוקר (ב') "ידיעות אחרונות".

כיום, על פי נתוני ה-OECD, בישראל תפוסת המיטות הגבוהה בבתי החולים היא במקום השני – 93.8%, בעוד אירלנד, במקום האחרון בדירוג זה, עם תפוסה גבוהה יותר - 94.2%. זאת לעומת הולנד - 59.2%, ארה"ב - 63.6%, פורטוגל - 65.1% טורקיה - 67.3%, הונגריה - 68.5% אוסטרליה - 74.3%, יפן - 74.8%, צרפת - 75.3%, ספרד - 76.1%, איטליה - 78.9%, גרמניה - 80.2%, בלגיה - 81.3%, שווייץ - 84.2% וקנדה - 91.8%.

בישראל, על פי נתונים אלה, שיעור מיטות האשפוז בבתי החולים ל-1,000 נפש הוא מהנמוכים ביותר מבין מדינות המערב: 2.3, בעוד הממוצע עומד על 3.6, ביפן הוא 7.8, בדרום קוריאה - 7.1 ובגרמניה - 6.1 מיטות אשפוז ל-1,000 נפש.

התפוסה הגבוהה, הצפיפות, השהות הממושכת בעיקר במחלקות פנימיות והעומסים הם בין הגורמים ל-6,000-4,000 חולים שנפטרים מדי שנה עקב זיהומים נרכשים בבתי החולים בישראל.

בדיווח נמסר כי משרד הבריאות מעוניין להוביל מהלך להפעלה נרחבת של אשפוז ביתי על ידי קופות החולים. יהיה עליהן להקים מחלקות מיוחדות לשם כך במסגרת הקהילה. כל מחלקה תכלול מנהל רפואי, מנהלת סיעודית, צוות רופאים, אחיות ומנהלה. כל מחלקה לאשפוז ביתי תהיה אחראית על  מטופלים ברדיוס של עד 50 ק"מ. הצוות הרפואי והסיעודי יקיימו ביקורי בית אצל החולים בפרקי זמן סבירים. הדרישה מהקופות: יכולת לטפל בעשרה חולים בו זמנית על ידי כל מחלקה.

החולים יגיעו לאחר שהות בבית חולים בתנאי ששהו לא יותר מ-72 שעות והם אינם חולים מורכבים שקיים חשש שמצבם עלול להידרדר אם לא יימצאו בהשגחת רופאי בית חולים. המשרד אף דורש ניטור מרחוק אחרי החולים המאושפזים בבית במשך 24 שעות ביממה וכן מוקד מאויש באחיות וזמינות של רופאים במרחק סביר שיגיעו לטפל בחולים במידת הצורך.

כל קופה שמבקשת אישור להפעלת מערך כזה תידרש להציג למשרד הבריאות תכנית הפעלה ורק אם תעמוד בתנאים שייקבעו, תקבל אישור ותמריץ. משרד הבריאות מתכוון לשלם לכל קופה עבור כל יום אשפוז ביתי שיביא להפחתה בתפוסת בתי החולים.

העיתון הביא את תגובתו של ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ), להצעת משרד בריאות: "הרחבת שירותי בריאות לאזרחי ישראל היא מבורכת. הטיפול בחולים מסוימים בסביבתם הטבעית, ביתם, מבורך כל עוד לא ייעשו פשרות לגבי איכות הטיפול, המעקב ויכולת התגובה המהירה של רופאים למצבים רפואיים משתנים והידרדרות במצב החולים. עם זאת, אסור ששירות חדש כזה ישמש עלה תאנה למצבה של מערכת האשפוז, שמחייבת השקעה: יותר מיטות אשפוז, הגדלת תקנים לרופאים ולאחיות כדי לצמצם עומסים ושחיקה".

(עדכון, 30.10.18) על פי "הארץ", מבטיח משרד הבריאות לקופות החולים 250 שקל עד 1,250 שקל ליום אשפוז ביתי כתמריץ וזאת בהתאם למצבו של המטופל. לא ברור בשלב זה אם הקופות ייעתרו לבצע את המהלך. הן יידרשו לבחון את המודל הכלכלי המוצע להן, עד כמה הוא כדאי ועד כמה חוסך בעלויות, משום שעלות יום אשפוז במחלקה פנימית בבית חולים מסתכמת בכ-3,000 שקל.

נושאים קשורים:  חדשות,  אשפוז ביתי,  מערך אשפוז ביתי,  קופו החולים,  עומס בבתי החולים,  מחסור במיטות אשפוז
תגובות

חברים. מישהו טיפס גבוה מידי כאשר הפיתרון נמצא בידי הפוליטיקאים: לפתרון קוראים תקנים. הפתרון לעומס בבתי החולים הוא הוספה מיידית של תקני רופאים, אחיות וכח עזר רפואי למערכת הציבורית המקרטעת. הוספת רופאים מייד למערכת זה הפתרון הזול ביותר. הרבה יותר זול מאשר להכין כעת תשתיות של "מחלקות" לביקורי בית וכד'. מי יכין את הביטוח לצוותים שירוצו בדרכים לבקר חולה בודד בבית? אין זה ביזבוז משווע של משאב אנושי יקר- רופאים??? חייבים לשים את האמת על השולחן. בהעדר תקינה ראויה המערכת הציבורית נמצאת על סף קריסה. רואים זאת בחורף. רואים זאת בסופי שבוע בחדרי המיון. אבל אם יוסיפו רופאים ואחיות, יהיה טיפול מהר וטוב יותר בחולים, יהיה זמן לשוחח עם משפחות, יהיה זמן לשחרר מהר חולים מהמחלקות ולהערך לקליטת חולים מחדרי המיון, לא ימתינו זמן רב לניתוחים ובסופו של יום העלות נמוכה הרבה מאשר פתיחת שירותים של ביקורי בית שאמנם יפים תקשורתית אולם במצב הרפואה בישראל התועלת שלהם בספק.

אנונימי/ת
29.10.2018, 21:09

ניתן לחתום על כל מילה של ד״ר שכטר .
ואצל קופות חולים עכשיו חסר צוות מקצועי (בניגוד לצוות מנהלי) , ואפילו לא מצליחים למלא אותם. תקנים שקיבלו ... על מתבססת תכנית משרד הבריאות ??

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:40

כולנו יודעים שיש עשרות אחוזים של אשפוזים פיקטיביים בבתי החולים מתוך מטרה צינית להגיע ל-100% תפוסה. פרופ' דוד רווה משערי צדק זעק זאת שחור על גבי לבן בעיתון הארץ במאמרו המונומנטלי "כשהפרופסורה חשובה יותר מהפציינטים".

מה שצריך זה בין היתר לחזק את רופאי הבקרה בקופות החולים, אולי כדאי שקופות החולים יתחילו לפרסם דירוג שיימינג של מנהלי המחלקות עם שיעורי האשפוזים הפיקטיביים הגבוהים ביותר.

בטווח הקצר זה לא יפתור את הבעיה התקציבית כי כידוע משרד הבריאות מכריח את הקופות לשפוך כספים על בתי החולים, אבל בטווח הבינוני יש סיכוי ששר הבריאות יתעשת ויבטל את המדיניות ההרסנית הזאת.

אנונימי/ת
29.10.2018, 18:20

אין מצב שזה יעבוד. כרופא קהילה מעל 30 שנה, היחידות לטיפול בית של הקופות, הקיימות היום, אינן מצליחות למלא את תפקידן בהיעדר רופאים ואחיות. תחשבו על המיגזר הכפרי ומגזר המיעוטים, גם הם בני אדם ואין שום סיכוי שבעולם שמערכת הרפואה בקהילה תצליח במשימה. מי כן יכול ליהנות ובגדול מהרעיון - המגזר החרדי, המרוכז בערים צפופות אמנם אך לא במגזר הכפרי ויש שם עודפים גדולים של כח אדם מטפל. כלומר, זהו מרשם מחוכם להעברת תקציבים למיגזר של ליצמן. כמו כן בית חולים שיבא ומעיני הישועה מבקשים לקבל נתח תקציבי ומוכנים להקציב רופאים הוספיטליסטים על חשבון המצבת הקיימת.

אנונימי/ת
29.10.2018, 21:00

בהחלט ניתן להסכים עם הדעה . אין כוחות היום לבנות יחידות טיפולי בית , רושם שתוכנית חדשה מנותקת לגמרי ממציאות ...

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:46

ישראל היא המדינה העירונית ביותר בעולם ש-92% מאוכלוסייתה מתגוררת ביישובים עירוניים כאשר 75% מהאוכלוסייה מתגוררת ב-77 ערים בנות 20,000 תושבים ומעלה. גם הציבור הערבי הוא ציבור עירוני.

29.10.2018, 18:51

לא יעזרו התחכמויות של משרד הבריאות על מושג של אשפוז בית
זה לא ילך כלל ועיקר , יש לדבר עם האחיות מה הן אומרות על זה
יש להוסיף כמה מאות מיטות וכמובן מחלקות בכל הארץ לטיפול טוב יותר בחולים הנמצאים בצפיפות נוראה מאד
עובד מ. הבריאות שנים רבות

אנונימי/ת
29.10.2018, 19:01

זה עובד בכל העולם בהצלחה עצומה! יש להשקיע ברפואת הקהילה והבית לא בעוד מיטות אשפוז בבתי חולים. אנשים מעדיפים את הבית, תמיד, תפתחו את הראש וצאו מהחשבה המקובעת של פעם, מהמאה הקודמת!

אנונימי/ת
29.10.2018, 20:57

מודלים כאלה באמת עובדים במדינות מפותחות , אבל אצלנו כעת אין כלל משאבים - קודם כל כוח אדם מקצועיים מוכנים / מסוגלים , וגם משאבים כלכלים . כעת זה כלל לא הפתרון , אין סיכוי ליישם את פרויקט בתנאים הקיימים היום . ממש לא רציני .

אנונימי/ת
29.10.2018, 22:54

ישראל זה לא כל העולם. מה שקורה כאן לא דומה. אם היינו כמו בכל העולם לא הייתה בעיה. כמי שמכיר טוב מאד את אשפוז הבית של הקופות הוא בעייתי ביותר. אין בפועל תמיכה של רופא או אחות וכו׳. רופא אחד ואחות אחת אחראים על 300 מטופלי בית ! איזה טיפול הם יכולים לתת ?
הפתרון הוא הוספת מיטות אשפוז רופאים אחיות וכל היתר. אם לא בונים בתי חולים עשרות שנים הפתרון הוא לא אשפוז בית. בנושא קצת רחוק יותר כשהרופאים דרשו העלאת שכר יסוד שכנעו אותנו לקבל תוספות בדרך עוקפת של תורנויות כוננויות וכן׳.
בפועל הפכו אותנו עבדים. גם כאן מציעים פתרונות עוקפים ויהפכו אותנו לאחראים על חולים בבית בתנאי עבדות.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:35

בכל העולם המערבי המגמה היא הסטת משאבים מרפואה אשפוזית לרפואה קהילתית (לרבות אשפוזי בית, אבל ממש לא רק, המטרה היא כמובן למנוע את הסיטואציה שבה חולה נזקק לאשפוז).

מי שטוען ש-"הפתרון הוא הוספת מיטות אשפוז" מנותק מהמציאות, או שהוא פשוט אינטרסנט.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:02

אני חושב על הזמן שלוקח לעבור מחולה לחולה..
רופא יבלה את רוב היום בנסיעות, אחר כך בהקלדה, ורק זמן מועט ליד מיטת החולה.

לא יעיל

מצד שני, הרעיון של חולים המטופלים בביתם הוא רעיון יפה, בשביל חולים שלהם משפחה תומכת שמסוגלת לטפל בהם בהיעדר צוות סיעודי.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:50

וכמה זמן הרופאים נמצאים "ליד מיטת החולה" של מאושפזים כיום? אנחנו יודעים את האמת, התשובה היא 5 דקות בממוצע בביקור בוקר. איכשהו, לא נראה לי שרופא שטרח ונסע (אם צריך) עד לבית החולה, יסתפק בביקור בן 5 דקות בלבד.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:18

אשליה שלא תתממש, ורק מאפשרת את הדחייה שבפיתוח שירותי אישפוז ראויים בהיקף ובתמהיל המיטות.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:18

אשליה שלא תתממש, ורק מאפשרת את הדחייה שבפיתוח שירותי אישפוז ראויים בהיקף ובתמהיל המיטות.

אנונימי/ת
29.10.2018, 23:33

כל מי שטוען ש-"זה לא יעבוד" מוזמן לעשות גוגל על Mercy virtual. בחו"ל זה עובד מצוין וגם בארץ זה יעבוד מצוין אם הגורמיםה אינטרסנטים לא יצליחו לטרפד את זה. למשל, נשמע שהנוהל היה נתון להשפעה של גורמים אינטרסנטים שדורשים שתוקם "מינהלת" מיוחדת על כל 10 חולים, כשברור שהמטרה השקופה מאחורי דרישה זו היא להעצים עלויות ולהפוך את זה לפתרון לא משתלם. Mercy virtual מטפל היטב באלפי חולים מכל רחבי ארה"ב בלי שום "מינהלת" על כל 10 חולים.

30.10.2018, 00:44

יכול להיות שרעיון האשפוז הביתי הוא טוב ויכול להיות שהוא רעיון עיוועים.
לא זה העניין.
העניין הוא העדר תכנון וקבלת החלטות פזיזות מפאת לחץ ציבורי.
סגן שר הבריאות ומנכ״לו הם ״פאנצ׳ר מאכערים״ המנסים להדביק טלאים על הבלון המפונצ׳ר שלהם הנקרא רפורמת הבריאות.
אחת הבעיות בפניהם יעמדו הצוותים המטפלים בחולי האשפוז הביתי היא בעיית ביטוח רשלנות רפואית. חברות הביטוח יזהו מיד את הסיכון המוגבר הכרוך בגישה זאת וידרשו להעלות את פרמיות ביטוח הרשלנות הרפואית. מי ישא בעלויות אלה?
סגן שר הבריאות ומנכ״לו מוכיחים שאין הם פועלים ״מאהבת מרדכי״ אלא ״משנאת המן״. המן במקרה זה הם המטופלים המהווים עול על כתפי משרד הבריאות המבקש להפטר ממנו ולהטילו על משפחות המטופלים.
סגן השר ומנכ״לו הם כשלונות ועליהם לעוף מתפקידם כל עוד ניתן עדיין להציל משהו מהאדמה החרוכה ששני אלה מותירים.

30.10.2018, 00:44

יכול להיות שרעיון האשפוז הביתי הוא טוב ויכול להיות שהוא רעיון עיוועים.
לא זה העניין.
העניין הוא העדר תכנון וקבלת החלטות פזיזות מפאת לחץ ציבורי.
סגן שר הבריאות ומנכ״לו הם ״פאנצ׳ר מאכערים״ המנסים להדביק טלאים על הבלון המפונצ׳ר שלהם הנקרא רפורמת הבריאות.
אחת הבעיות בפניהם יעמדו הצוותים המטפלים בחולי האשפוז הביתי היא בעיית ביטוח רשלנות רפואית. חברות הביטוח יזהו מיד את הסיכון המוגבר הכרוך בגישה זאת וידרשו להעלות את פרמיות ביטוח הרשלנות הרפואית. מי ישא בעלויות אלה?
סגן שר הבריאות ומנכ״לו מוכיחים שאין הם פועלים ״מאהבת מרדכי״ אלא ״משנאת המן״. המן במקרה זה הם המטופלים המהווים עול על כתפי משרד הבריאות המבקש להפטר ממנו ולהטילו על משפחות המטופלים.
סגן השר ומנכ״לו הם כשלונות ועליהם לעוף מתפקידם כל עוד ניתן עדיין להציל משהו מהאדמה החרוכה ששני אלה מותירים.

אנונימי/ת
30.10.2018, 08:25

זה צריך להיות הכיוון, זה גם יותר טוב לחולים
הבעיה היא שזה הרבה הרבה יותר יקר!
יש שרותי הוספיס בית של שירותי בריאות כללית שהם מדהימים, ממש מלאכים שנותנים אפשרות למות לחולה בכבוד בביתו ועם המשפחתו ללא דקירות והתעללויות אחרות שאנחנו מציעים בבית חולים לחולים סופניים.
אבל זה עולה יותר!

30.10.2018, 10:46

בס"ד שלום .הרעיון עובד בכל העולם המערבי המון שנים בהצלחה ואפילו רווחי .רק דורש משאבים התחלתיים כמו כל דבר שדורש השקעת הקמה.
הקופות יכולות להרוויח בגדול

אנונימי/ת
30.10.2018, 11:04

דוגמא כמו הוספיס בית באמת מאוד יפה .
וכדאי לשים לב של כולנו , שהעבודה היפה הזאת נעשתה בעיקר על ידי חברות פרטיות בנויות על אנשי מקצוע בלבד או בעיקר .
לא ע״י קופות חולים . גם מנהל של חברות האלה - אנשי מקצוע ברמה מאוד גבוהה ואיכותית .
אולי כאן הפתרון לכל מערכת בריאות ?
במקום קופות חולים - חברות אנשי מקצוע בלבד ,ללא מערכת ניהולית גדושה ?
משרד הבריאות תקנה את שרותים של חברות מקצועיות ותעשה בקרה מקצועית על איכות הטיפול .
וקופות חולים תהפכו לחברות ביטוח לאחר שאנשי מקצוע ( רופאים , אחיות , אנשי פרא רפואה ) יתייחדו בחברות פרטיות מקצועיות / בתי רופאים , בניהול של אותם אנשי מקצוע ...
אולי אז ניתן יהיה לבנות גם אשפוז בית יעיל ולא מזיק , ולבחור גם מטופלים שבאמת מתאימים לשרות כזה בלי לסכן אותם מחוסר יכולת לתת להם מענה הנדרש ...

אנונימי/ת
30.10.2018, 20:27

טוב או לא יעיל או לא -בכל מקרה ,כפי שכבר ציינו כאן,צריך כסף וכוח אדם מיומן.
שני אלה אולי קיימים בשפע בעולם הרחב המערבי אבל כנראה לא אצלנו

אנונימי/ת
30.10.2018, 23:04

רעיון שמהותו מצויינת . אבל בניית מערך כזה שגם יהיה יעיל וזמין וגם יוכל להתגבר על הבעיות הפרוצדורליות כמו מימון , שכר ובטוח לצוות - יקח שנים . המערך צריך להיות בנוי מצוותות של אנשי מקצוע מאד מנוסים ופנויים לעבודת הקודש הזו- ולא אלה שיעשו את עבודתם בנוסף לעבודה שוטפת אחרת . אלה צוותות שיצטרכו לקבל סדנאות עדכון תכופות , סדנאות תמיכה , קו פתוח להתייעצות עם מומחים שונים, ציוד טכני מגוון ומעודכן , וגיבוי של אפשרויות הדמייה שיגיעו לבית החולה לבדיקות בסיסיות .
רק כשכל זה יהיה אפשרי אפשר לצאת לדרך .ייתכן שבארצנו הקצרה והצרה עדיף להתמקד בתוספת מיטות אשפוז / בניית בתי חולים / תוספת מחלקות אישפוז לגריאטריה / אונקולוגיה / שיקום בהן גם יקבלו הרופאים האחיות והמערך הפארארפואי התמחות אינטנסיבית אותה יוכלו לנצל בהמשך כשייצאו לשרת בצוותי הבית . הטיפול הביתי צריך להיות אחוז שולי ממערך הטיפול הכללי . במציאות העבודה של ישראל בה ברב המשפחות שני בני הזוג עובדים תהיה זו הטלת אחריות רבה מדי על בני המשפחה .
משרד הבריאות לא יכול להעביר אחריות על טיפול בחולה הקשה למשפחות- במקום לתת שרות מקסימלי באישפוז בתוך בתי החולים- אבל הוא מתכוון לעשות זאת .

אנונימי/ת
31.10.2018, 06:54

אתה כותב "בניית מערך כזה שגם יהיה יעיל וזמין וגם יוכל להתגבר על הבעיות הפרוצדורליות כמו מימון , שכר ובטוח לצוות - יקח שנים".

ואז אתה מציע "עדיף להתמקד ב... בניית בתי חולים".

כמובן שכל ניתוח בסיסי מראה שאין שום פרויקט איטי, מסורבל, יקר ובזבזני יותר מבניית בית חולים. הקמת בית החולים באשדוד לקחה 15 שנה ורק הוקם וכבר שנה לאחר הקמתו הוא מכריז על פשיטת רגל ומתחנן לתוכנית הבראה ממשלתית.

לא מוכרת לי גם הטענה ששיעור התעסוקה בישראל גבוה בממוצע לעולם המערבי, למעשה הוא נמוך יותר. וכמובן שכבודו יודע שעיקר נטל המאושפזים הוא של פנסיונרים, שמן הסתם גם בני זוגם פנסיונרים.

בכל אופן צריך להבדיל בין אשפוז ביתי לטיפול ביתי. אשפוז ביתי, ככל האשפוז, הוא מדד לכישלון של מערכת הבריאות ברובם המוחלט של המקרים משום שהוא בר מניעה. טיפול ביתי באנשים במצב בריאותי לא אקוטי יכול בהחלט להוות חלופה נוחה במסגרת מערך השירותים של הרפואה הקהילתית. למעשה, כבר היום אנחנו בעיצומו של התהליך הזה במסגרת "הביקור הוירטואלי" שרוב קופות החולים כבר מיישמות ושמאפשרות למטופלים לתקשר מהבית מול הרופא ולקבל מרשמים, הפניות ואישורים, מה שבעבר היה מצריך ביקור במרפאה. התהליך הזה הולך רק להתעצמם, והוא בלתי נמנע, מי שינסה להתייצב מול יידרס תחת גלגלי רכבת הקדמה.