חדשות

אחות ראשית במיון ב"מאיר": "אנשים מתים במיון בגלל מחסור חמור בכוח אדם"

ועדת הכנסת לביקורת המדינה דנה במצוקת האחיות בבתי החולים עקב תת תקינה: שחיקה, אלימות מתמדת, שכר רעב ועומס עבודה מסביב לשעון. משרד הבריאות: "יוספו עוד כ-200 אחיות לחדרי המיון"

אחות, מקצועות הסיעוד. צילום: אילוסטרציה

מצוקת האחיות עקב תת תקינה, עומס יתר בעבודה, שכר נמוך וחשיפה לאלימות מתמשכת, נדונו אתמול (ד') בישיבה שקיימה ועדת הכנסת לביקורת המדינה. סדרת דו"חות של מבקר המדינה עסקה בנושא זה בשנים האחרונות.

על פי נתונים שפורסמו בדו"ח מבקר המדינה, שיעור האחיות ל-1,000 נפש בישראל ירד מ-6.0 בשנת 2004 ל-4.9 בשנת 2015, בעוד שבתקופה המקבילה עלה שיעורן הממוצע במדינות החברות בארגון  ה-OECD מ-8.1 ל-9.3. המבקר  קבע שהמחסור בכוח אדם גורם לשחיקת הצוות, לפגיעה בתפקוד מוסדות מערכת הבריאות ולירידה באיכות השירות הרפואי הניתן בבתי החולים.

לדיון אתמול הגיעו אחיות בתי חולים מכל רחבי הארץ. הן נתבקשו לתאר ממקור ראשון את מצוקתן הקשה וחזרו והתבטאו שהמצב הנוכחי קטסטרופלי ועולה בחיי אדם.

אחות ב"מאיר": "חולים שוהים עשר שעות בממוצע במיון"

חנה רומנו, אחות ראשית במיון בבית החולים מאיר בכפר סבא, סיפרה בדמעות: "אתמול בלילה, למשל, מתה אצלנו צעירה בת 24. כאחראית משמרת לא היה לי אפילו מספיק זמן כדי לדבר עם אמה, לא אני ולא איש צוות אחר, מאחר כי במקביל לאירוע הזה היה לנו בחדר המיון גם מטופל עם אירוע מוחי, חולה בהתקף לב בסכנת חיים וכמה אירועים נוספים קשים מאד".

רומנו הוסיפה: "אנו חווים את המצב הזה יום יום במשמרות הצפופות והבלתי נסבלות. חולים שוהים במיון בממוצע עשר שעות, ביניהם שוהים שעות עם טיטולים ספוגי שתן וצואה שלא מחליפים להם. זה מצב איום ונורא. אין כוח אדם, אנשים מתים. אני יוצאת בתום המשמרת מחדר המיון עם דמעות בעיניים. זה קורה בכל משמרת. אף אחת מחברותיי לא רוצה לעבוד במיון בגלל כל הקושי שאנו חווים. מי שמחזיק את מערכת הבריאות על הכתפיים אלו הן האחיות. ביום שנצעק 'עד כאן', הכל יקרוס".

מיילדת ב"סורוקה": "שבע מיילדות על 28 לידות במשמרת"

מיכאלה קורצקי, מיילדת ב"סורוקה" הציגה נתונים: "אצלנו בבית החולים יש  17,772 לידות בשנה, כלומר 28 לידות במשמרת. אבל יש רק שבע מיילדות. על פי התקינה, מיילדת צריכה לטפל בשנה ב- 161 לידות, אבל אצלנו לדוגמה, מזמן כל מיילדת חוצה את רף 200 הלידות בשנה. אנחנו לא יכולות להיות עם היולדות והתינוק אפילו לרגע אחרי שהסתיים התהליך. קרה ולא פעם אחת שתינוק הפסיק לנשום, יולדת דיממה אבל לא היה אף אחד לידם שראה זאת כיוון שמיהרנו ליולדת אחרת. יש קבוצות נשים שהן נגד מיילדות. הן טוענות שאנו לא מאפשרות להן את חוויית הלידה, והן צודקות. מגיע לאישה לחוות את הלידה כמו שצריך, אבל אין מי שיעשה זאת מאחר שאין מספיק מיילדות. אנו בחוסר אדיר של כוח אדם".

אחות חדר ניתוח ב"איכילוב": האחות היא פקידה, סניטר ומנקה"

איריס שפיגל, אחות חדר ניתוח ב"איכילוב", סיפרה: "נוספו לנו אינספור מדדים שאנחנו צריכים להכניס למחשב. פעולות אלו יוצרות למעשה נתק בינינו לבין המטופל. במקום להקדיש לו יותר זמן ולהיות איתו, עם המשפחה שלו, אנחנו עוסקות בהקלדת נתונים במחשב. כיום כל אחות עושה מה ששלוש אחיות עשו בעבר וזאת בנוסף לכך שהיא גם סניטר ומנקה. הפסקות אוכל ושירותים הן פריבילגיה".

גם שאר הדוברות בדיון סיפרו על מטלות ונהלים חדשים שהועמסו עליהן בעוד שהתקינה לא השתנתה זה יותר מ-20 שנה. אחת הדוברות, מיכל ברמי, אמרה: "לרופאים יש כוח והם לא קיבלו לבצע את המשימות הללו. הכל נפל עלינו האחיות. תמונת המצב האמיתית שיש לנבחרי הציבור על הנעשה בבתי החולים לא נכונה מאחר שהם מקבלים שירות אחר מזה של כלל הציבור".

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) העירה: "כל אחות שאני פוגשת מתארת מציאות בלתי נסבלת של שחיקה, אלימות מתמדת, שכר רעב ועומס עבודה מסביב לשעון. אחות בבית חולים בישראל עובדת יותר מפי שניים מאשר כל אחות במדינות המפותחות. מה שהן צריכות לשאת הוא בלתי נסבל. אין עוד מקצוע כל כך קשה. אני לא מבינה מדוע ההסתדרות לא מרימה ראש ומתעדפת את הנושא, עד שכל המדינה תרעד".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), סיפר: "ליוויתי לצערי באחרונה ידיד בבית חולים. ראיתי שאם המשפחה לא נמצאת ליד החולה כל הזמן, הוא פשוט יכול למות. זה לא מתקבל על הדעת. עוד מעט יצטרכו המשפחות להביא לבית החולים גם את התרופות. במאבק למען האחיות, אין עניין של קואליציה ואופוזיציה. האחיות הן הבסיס של מערכת הבריאות. חובה עלינו להילחם למענן".

נציג משרד הבריאות: "המטרה היא להוציא חולים לקהילה"

נציגי משרד הבריאות בדיון, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו והאחות הראשית ד"ר שושי גולדברג, הוסיפו פרטים. פרופ' גרוטו מסר: לאחרונה נחתם הסכם לשם הוספת עוד 100 אחיות למחלקות שונות ועוד 208  למיונים. המטרה שלנו היא להוציא רבים מבין החולים מבתי החולים לטיפול בקהילה". ד"ר גולדברג הוסיפה: "היעד המרכזי של משרד הבריאות בהגדלת מספר האחיות בא לידי ביטוי השבוע. למעלה מ-4,000 סטודנטים וסטודנטיות החלו בלימודי סיעוד. מקצוע האחיות מעוגן בצורה חוקית. המשרד עובד על נוסח לחוק חדש וטוב יותר בנושא זה. הוא יובא לדיון בכנסת כבר בשבוע הקרוב".

נושאים קשורים:  מחסור באחיות,  תת תקינה,  עומס בבתי החולים,  חדשות,  מחסור בכוח אדם
תגובות
אנונימי/ת
19.10.2018, 07:40

האמת היא שאני מאמין לנציגות הסתדרות האחיות שהחולים המתים יושבים להן על המצפון. הרי הן אלו שעשו הכל כדי לחסל את האחיות המעשיות ואת עוזרי הרופא, אז הן מרגישות אשמות בצדק.

אנונימי/ת
20.10.2018, 20:13

איך עוזר רופא יכול למלא מקום של אחות? הם ממש לא יכולים למלא תפקיד של אחות.

אנונימי/ת
20.10.2018, 08:25

איך היא יודעת ש״אנשים מתים בגלל חוסר בכח אדם״ אולי יש סיבות אחרות ? להעביר לקהילה? ומי יטפל בהם שם ? מדינת בערך...