דעות

מנכ"ל הכללית פרש, הרופאים והאחיות נשארים להילחם

ה"אין סיכוי" של מנכ"ל ה"כללית" הפורש נועז בר ניר משקף אמנם מציאות שעליה הרופאים והאחיות מתריעים זה שנים אבל בניגוד אליו, אנחנו לא מוותרים אלא נשארים ונלחמים

מחלקת הפגים ב"שערי צדק". צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"מנכ"ל ה'כללית' פורש במפתיע לאחר שנה ואומר: "למערכת הבריאות אין סיכוי", זעקו כותרות העיתונים בשבוע שעבר. זוהי אמירה שאיתה איני יכול להשלים.

ניתוחו את מצב מערכת הבריאות תואם לחלוטין את המציאות שבה חברי ואני עובדים יום יום. "אי אפשר לתת לאזרח הישראלי את מה שמגיע לבריאותו" אומר נועז בר ניר ומשקף מציאות שעליה חברי ואני מתריעים זה שנים, אבל אנחנו, בניגוד אליו, לא מוותרים. אנחנו נשארים ונלחמים לשנותה.

מאז נחקק חוק בריאות ממלכתי ב-1994, קובע המנכ"ל הפורש, מידרדר והולך מצבה של מערכת הבריאות. ואכן, ההקצאה הלאומית לבריאות הולכת ויורדת מ-8.1% ב-2001 ל-7.3% כיום, שיעור מיטות בתי החולים המשרתות את אזרחי ישראל ירד מ- 2.33 בשנת 1995 ל-1.79 כיום. אל הזקנה שהתגלתה במסדרון בנהריה בשנת 2000 וזעזעה את ראש הממשלה דאז אהוד ברק, הצטרפו זקנים רבים ושגרת המסדרון כבר לא מזעזעת אף אחד.

ראש הממשלה ושר הבריאות אמר בכנס בחודש מרץ השנה כי "ההשקעה שלנו בבריאות זה 7.5% מהתל"ג. אומרים לי, זה נמוך מדי. מי קבע את זה? אני לא מסתכל על תשומות, אני מסתכל על תפוקות". אז נכון שאנחנו חיים יותר, ותמותת התינוקות אצלנו נמוכה ("התפוקות"), אבל כבוד האדם נרמס בימי החורף במסדרונות הצפופים של בתי החולים, בהמתנות הארוכות בחדרי המיון (גם "תפוקות") ולך תגיד להורים שצריכים להמתין שמונה חודשים לתור אצל נוירולוג ילדים, חצי שנה לראומטולוג ושנה לניתוח כפתורים באוזניים, שהכל בסדר ושצריך להיות גאים ב"תפוקות" ובשירות שנותנת מערכת הבריאות בישראל לתושביה.

אוכלוסיית ישראל מזדקנת בקצב מהיר, כמעט המהיר בעולם. אנחנו שומעים על כך בכל פגישה, הרצאה וסקירה בכנסת מפי אנשי הריבון. אולם, השכל הישר האומר שצריך להיערך לאותה הזדקנות מהירה נעצר כשמגיעים לתקציב הבריאות. כדי לשמור על שיעור המיטות, הנמוך והלא מספק הנוכחי, מתחייבת תוספת של כ-350 מיטות חדשות בשנה, אבל תוספת המיטות שתוקצבה בשנת 2018 היתה 200 בלבד, והמיטות שהוקצו עדיין לא הגיעו.

שסתום הביטחון שניתב פעם חלק מהעומס לכיוון צריכת השירותים מהביטוחים המשלימים של קופות החולים הציבוריות - עומס שירד מהמערכת הציבורית, שסתום זה צומצם בצורה דרקונית בחוק ההסדרים של 2016. באחת הקופות ירד - כתוצאה מחוק ההסדרים - מספר הרופאים שנתנו שירותי ייעוץ וניתוח במסגרת הביטוח המשלים מ-1,000 ל-250 בלבד. אם אתם חושבים שבמקביל לקיצוץ הרפואה הפרטית הוזרם כסף למערכת הציבורית כדי להרחיב את שירותיה, אתם טועים. 550 מיליון שקל, מתוך תקציב קיצור התורים בסך 880 מיליוני שקל, הוזרמו שוב לבתי החולים הפרטיים.

אז אנחנו, הרופאים והאחיות, לא יכולים ולא רוצים לעזוב את מערכת הבריאות ולהמשיך הלאה כי "אין לה סיכוי". גם אם קשה וגם אם מתסכל וגם אם אנחנו מרגישים שהגישה של הריבון צינית, אנחנו נמשיך להילחם על איכותה, על עוד מיטות בחדרים ולא במסדרונות, על עוד תקנים לרופאים ולאחיות שיאפשרו לקצר את התורים הארוכים לרופאים מומחים ולניתוחים ואת זמני ההמתנה הארוכים והצפיפות בחדרי המיון, ונמשיך לטפל בחולים. כי אין לנו מערכת בריאות אחרת!

(המאמר פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות")

נושאים קשורים:  נועז בר-ניר,  ד''ר זאב פלדמן,  מערכת הבריאות,  מחסור במיטות אשפוז,  עומס בבתי החולים,  קיצור תורים,  הזדקנות האוכלוסיה,  חוק ההסדרים,  חדשות,  דעות
תגובות

יפה!
סאאידה

אנונימי/ת
27.07.2018, 09:55

סאאידה את מלכה!

26.07.2018, 11:01

הרוח החדשה אותה מבטא זאבי'ק פלדמן- יו"ר אר"מ היא גם מה שנדרש מההסתדרות הרפואית. מערכת הבריאות אינה עוד "סקטור" שדורש עוד... הבריאות היא אחד מאבני היסוד של מדינה מתוקנת וחובה עליונה של השלטון לאזרחיה.
אם כחלון יכול לפזר בהבל פה עשרות מיליארדים של שקלים על "מערכות הגנה" (הרי אנחנו עומדים לפני השמדה...) הגיע הזמן שיקום לובי של חברי כנסת ושרים שיתחייבו להשקיע בתשתיות וכוח אדם דל מערכת הבריאות. להילחם, לא לוותר. לדרוש מכל מפלגה ואיש ציבור התחייבות מפורשת להצלת מערכת הבריאות הקורסת!

אנונימי/ת
27.07.2018, 09:53

בדיוק כך, אלא שקשה לתרגם השקעה רצינית במערכת הבריאות לאלקטוראט מיידי

לזאב ולאבנר היקרים,
חייב להעשות חריש עמוק בהר'י כדי שקולות ברורים, ממוקדים, וצודקים יושמעו גם מפיהם של ה"צעירים", כלומר הדור הבא אחרינו.
בשיחותי עמם קיימת ציניות, סרקזם, אשר בחלקו לפחות מביע יאוש, שחיקה, ואובדן כל תקווה.
אסור שזה יקרה !
אסור להרים ידיים !
אסור להתייאש!
צריך להלחם - לא בעזרת מילים בלבד , אלא ובעקר במעשים (וזאת מבלי לפגוע בחלשים שבין החולים) ...
כן, יש לצאת כנגד אוכלוסית הנהנים מן השטיח האדום ולחדול מן ההתרפסות המביישת...כדי לזכות ב"פירורים עלובים" משולחנם העשיר, והוא עשיר מאוד במשאבים...
באם תכה שורש גישה זו לרוחב כל החזית - כי אז ימצאו כהרף עין אותם משאבים נסתרים וחבויים שיוסתו ל"מערכת הבריאות המתרסקת"!
חייבת לקום אותה מנהיגות שתחרוש את כל סניפי הר'י ותחזיר את זקיפות הקומה להר'י והתקווה לשינוי, דהיינו לשיקום המערכת הבריאות המופלאה שהקימה רפואה למופת, ואשר יש צורך "להצעירה מחדש ולהחזיר סומק ללחייה".
כן, יש צורך למנהיג שיקבץ לידו את המוכנים להתחיל בחריש...
להחזרת התקווה...
בלשון השיר הידוע מן העבר :"קומה התנערה עם חלכה..."
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
27.07.2018, 09:54

תיאו הוא אחלה גבר

27.07.2018, 11:07

דב היקר. כל מילה בסלע. אבל צריך להיות מעשיים. אנו לקראת בחירות! מה תהיה האג'נדה? שוב אירן? שוב הגדלת תקציב הביטחון? או דאגה לבריאות?
ההסתדרות הרפואית צריכה לדרוש מכל מפלגה ומועמד המתמודד לבחירות להתחייב לרפורמה ב"בריאות העם" בישראל.
הר"י צריכה לפרסם בכל אמצעי תקשורת את התחייבותו של כל פוליטיקאי- מהמועמד לראש ממשלה ומטה- לפעול למען הגדלת ההוצאה הלאומית לבריאות, תכנית חומש לשיפור תשתיות, הגדלת סל התרופות ודאגה לבריאות האוכלוסייה המזדקנת.

27.07.2018, 17:34

מסכים עם כל מילה אבנר, לא שזה יעזור הרבה כי הישראלים בוחרים לפי מה או מי שמפחיד אותם ולא לפי איזשהו היגיון אזרחי אבל בבסיס אתה צודק. שבת שלום

אנונימי/ת
27.07.2018, 17:35

יששכר, אל תהיה קטן אמונה!

אנונימי/ת
28.07.2018, 01:59

שוב הטענות השחוקות על מספר המיטות כולנו יודעים את האמת: שיעור התפוסה הגבוה במחלקות הוא פיקטיבי ונובע מאשפוזים מיותרים בשל מודל התקצוב שמעודד תפוסה גבוהה. המגמה העולמית המבורכת היא הסטת משאבים מרפואה אשפוזית לרפואה אמבולטורית, זה תהליך שמיטיב עם כל הצדדים.

גם אם נקבל את התיזה שיש לבחון תשומות ולא תפוקות, כמובן שהוצאה כאחוז מהתוצר היא מדד גרוע מאוד לתשומות. אם איזה סטארט אפ יימכר מחר ב-10 מיליארד דולר (או מאגר גז בשווי 10 מיליארד דולר יתגלה) זה יקפיץ את התוצר הלאומי ולכן יפחית את מדד "ההוצאה הלאומית על בריאות כאחוז מהתוצר" אבל זאת תהיה ירידה פיקטיבית לחלוטין, כמובן.

כאשר בודקים את ההוצאה הציבורית על בריאות במספרים אמיתיים אז מתגלה כמובן שגם נומינלית וגם ריאלית היא נמצאת במגמת גידול מתמדת. כך שהטענה שתשומות הבריאות במדינה פוחתות היא פשוט טענה שאין בה שמץ של אמת.

אנונימי/ת
28.07.2018, 12:42

שבת שלום גם לך נער אוצר קר לב. תהיה ישר עם עצמך לפחות, ותחשוב אם אתה באמת מרוצה מאיך שמערכת הבריאות נראית.

28.07.2018, 13:50

לאנונימי 01:59 (מאוחר בלילה) כנראה שגם אתה חי בעולם טראמפיסטי שבו כל עובדה הופכת ל- Fake news.
במקום לדבר על תשומות ותפוקות - תתמודד עם מה שכותב ד"ר פלדמן: "ההקצאה הלאומית לבריאות הולכת ויורדת מ-8.1% ב-2001 ל-7.3% כיום, שיעור מיטות בתי החולים המשרתות את אזרחי ישראל ירד מ- 2.33 בשנת 1995 ל-1.79 כיום".
פאקט או פיקטיבי?

28.07.2018, 21:14

נכון, נומינלית וריאלית ההוצאה הציבורית על בריאות עולה. העניין הוא הקצב ידידי, וקצב העליה הריאלית נופל בהרבה מקצב הדרישה להוצאה על בריאות, כלומר שיש יותר אמצעי אבחון, יותר אמצעי טיפול לאוכלוסיה יותר גדולה ויותר מבוגרת וזה עולה הרבה כסף. ואת זה גם אתה וגם אני יודעים, הפער הזה נקרא גרעון והוא תופח ומגולגל בין השחקנים השונים במערכת: האוצר, משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים ועוד. לעולם, אבל לעולם אדם קשיש וחולה לא יהיה "כלכלי" . אבל, אנחנו לא חיים בספרטה כי ספרטה היתה מודל לא ממש מוצלח...

אנונימי/ת
02.08.2018, 09:31

פאקט לגמרי אבל התיקון צריך לבוא משיפור הרפואה האמבולטורית משינוי שיטת התקצוב המעודדת תפוסה , משך האשפוזים הולך ויורד יכולת הניוד של אנשים מ ואל מרכזי הרפואה מתשפר כמות האשפוזים מופרכת , כמות ההגיה למיון עוד יותר מופרכת זה התיקון שצריך לעשות את התקציב צריך לשם לא להוספת מיטות

05.08.2018, 12:19

מנכ"ל קופ"ח היחיד עם יושרה! מבין כל מקביליו, ב 20 שנה האחרונות. ישר כוח, ואין כח!!!
האיש שויתר על שכר בן מספר מיליוני ש,ח בשנה , X5 שנות קדנציה, ופנסיה...כי הבין את שכולנו יודעים כ 30 שנה.
אך מי שמע את שאמר מי דן במשמעות דבריו ?
המערכת שלנו היא כסוס ,בסיפור המוכר, על נסיון גמילתו ממזון, ברגע שהגיע לאניץ קש בודד ביממה הפתעה!!! הוא נפח את נשמתו. כך הוא חוק הבריאות הממלכתי, גרעון קבוע במשך 22 שנה. מביא שוקת שבורה לסוס ורוכביו.
ואין ספק שד,ר פלדמן כקודמיו ואנחנו עמיתיו הם הנושאים את העגלה התקועה הזו על שכמיהם בנאמנות אמונה ומסירות וכך ימשיכו, לפיכך אין בדבריו אפילו שמץ סתירה מדברי המנכ"ל "שהחזיר את המפתחות"
האיש האחראי על בריאותם של 50% מתושבי המדינה, ו 8 בתי חולים אמר אמת נוראה, ודברו נעלם. ואין קול ומצפצף.
מי שמיצר סטטיסטיקות כזב החל משכר הרופאים וגמור בתפוסת אשפוז, סבב מיטה? תפקות וכיוצ"ב הן אנשי "המקרו" כלכלה.
לו היה הם או מי מקרוביוהם פונים לחדר מיון דוגמת ביה"ח איכילוב בלא שמנכלו יצהיר ויבצע כי הוא הוא אישית הסיעו בכסא הגלגלים מעמדה לעמדה... היה חש מבין חושב אחרת ואולי פועל אחרת.
יש פער ונתק בלתי נסבל מקצועית בין מערכת האשפוז והרפואה בקהילה, מי שחושב שקשה בבית החולים, ואכן קשה מאד שם! ינסה לדמיין 8 מטופלים /לשעה במשך 6-8 שעות.
ואם חושבים שטובה הרפואה בארץ ינסה כל אחד להזמין תור למרפאת הכאב בשיבא ביתו המקצועי של ד,ר פרידמן ויגלה שהתור הממוצע 8 חודשים... לכאב כרוני רבותי. לכאב. ואין מזור.
לא נחסן את ילדי מחוז דרום כי הפרטנו, ואין אחיות-אז מה?
התפתחות הילד ? בעוד שנה אז מה. אני ואתם את ילדינו ונכדינו נקדם בתור זה ברור ע"ח מי? למי איכפת?
זקן השבט פרופ. גולן צודק

העם החליט וזה מה שקיבל ואם יחליט כך בהמשך כך יהה.
איש לאוהליו ישראל
עשו לבתיכם כי אף אחד לא ידאג באמת לדיריו.

לדר' יששכר רועם ואהוד בהרב שלום,
הבחנתי בתגובות של שניכם, כי הנכם כואבים את מצבה העגום-המתרסק של מערכת הבריאות , אך יחד עם זאת גם את תסכולכם בהעדר תקווה, מבחינתכם, לשיקומה !
ואני גורס כי "אין להרים ידיים" !
באם הר'י תפעל בשום שכל,באיחוד-כחות פנימה, באורך רוח והתמדה, תוך קביעת המטרה ושלבי השגתה, דהיינו שיקום המערכת, כי אז אין כח בעולם שיעמוד בפני השגת היעד ! !
זהו תהליך ארוך, מיגע ועתיר אכזבות - אך "אם תרצו אין זו אגדה" !
הרי כל בר דעת יודע : בלעדינו הרופאים - אין רפואה בישראל !
אשמח לשוחח : 0544782887 ו/או [email protected]
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

לדר' יששכר רועם ואהוד בהרב שלום,
הבחנתי בתגובות של שניכם, כי הנכם כואבים את מצבה העגום-המתרסק של מערכת הבריאות , אך יחד עם זאת גם את תסכולכם בהעדר תקווה, מבחינתכם, לשיקומה !
ואני גורס כי "אין להרים ידיים" !
באם הר'י תפעל בשום שכל,באיחוד-כחות פנימה, באורך רוח והתמדה, תוך קביעת המטרה ושלבי השגתה, דהיינו שיקום המערכת, כי אז אין כח בעולם שיעמוד בפני השגת היעד ! !
זהו תהליך ארוך, מיגע ועתיר אכזבות - אך "אם תרצו אין זו אגדה" !
הרי כל בר דעת יודע : בלעדינו הרופאים - אין רפואה בישראל !
אשמח לשוחח : 0544782887 ו/או [email protected]
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

07.08.2018, 16:40

לפרופ. תיאו דב גולן שלום רב,
תודות על התיחסותך המהירה, (מחוה נדיר בדור הזה.)
כידוע לאופטימיים תוחלת חיים גבוה יותר, ולך שהתברכת בתכונה זו, אני מאחל מכל לב המשך פעילות, מעורבות ואיכפתיות עד אין קץ.
לעניות דעתי, כמי שמתוך בחירה נותרתי רופא ראשוני, ולא כיהנתי בשום תפקיד, נקודת המבט שלי היא מתחתית הפירמידה
הר"י שאליה מופנית אצבעך אינה הכתובת.
הר"י אמורה להיות האגוד המקצועי שלי, שלך ולכל עמיתנו, ולדאוג לנו הרופאים! לא למערכת הבריאות. ארגונה ומימונה.
לדאבוני אני חבר בהר"י משנת 1981 ומאז ועד היום כשלה במשימתה זו.
לי אישית, כמי שבחר להיות מועסק במערכת הציבורית בשיטת "רופא עצמאי" הר"י לא סיפקה ומספקת כל שרות או הגנה. אך לא אני הנושא.
רק כדוגמא: הר"י אחראית לתנאי עבודה מחפירים למתמחים, שבה חלק נכבד מחברי הר"י הבכירים (והנבחרים) מכהנים כמנהלי מחלקות ובתי החולים, ועליהם האחריות הכוללת לשרות הרפואי במחלקתם, והם משיתים עבודה בניגוד להגיון הפשוט, ולחובתם הראשונית כרופאים לא לחבל בבריאותם גם של הכפופים להם.
דוגמא זו ממחישה את חוסר היכולת המובנה של הר"י להכיל את כל מרכיביה הרבים האינטרסים השונים והמנוגדים של קבוצות, מקצועות שונים, דרוג שונה, שיוך ארגוני וכד' שבקרבה. כנ"ל. ולנסות לפתור בעיות בתול "הגילדה"
על אחת כמה וכמה ברמה הארגונית הממלכתית כראיה הר"י אינה נוקטת כל צעד ארגוני עקב הפרות ההסכמים עם הממשלה.
החל משביתת הנטישה והרעב בשנת 1982 הזכורה לרע, וכולל השביתה האחרונה.
...אז רציתי מאד ורבים מאיתנו רצו ועדיין רוצים אך זה נותר אגדה...
אשרי המאמין
ואם זה יקרה אבקש לי את המקום השני אחריך לשמוח.
בברכה חמה
ד"ר אודי בהרב

לדר' אהוד בהרב שלום,
שמח לדו-השיח שבינינו, אך הייתי מעדיף שיחה טלפונית עמך 0544782887 לאחר תיאום,כמובן.
לעצם הענין : איני מסכים לדעתך כי על הר'י לפעול אך ורק כאיגוד מיקצועי, הדואג לרווחת חבריו, ואל לו לעסוק בנושא הכבד של מחלת מערכת הבריאות הציבורית, המצויה על סף קריסתה,ולהילחם למען שיקומה הדחוף.
לידיעתך, דעתך הינה גם דעתו של סגן השר המופקד על תיק הבריאות, כפי שהתבטא בפני בעת פגישתי האישית עמו בלישכתו בחודש מרץ 2017 : "הר'י שתעסוק בעניני הרופאים ..." ( בעת שהצגתי בפניו את דעתי לגבי הצורך הדחוף בשיקום המערכת ) ,
הר'י ,שנוסדה כמובן בשם אחר בשנת 1912 בטרם מדינה, רופאיה ומנהיגיה מאז ועד הלום היו אלה שהקימו את מערכת הבריאות הציבורית.
כל מנכ'לי משרד הבריאות למן קום המדינה היו ממנהיגי הר'י ובתור שכאלה מונו לתפקידם.
" שבועת הרופא העברי" שכל בוגרי הרפואה בארץ נשבעו לה (מחברה פרופ' ליפא הילפרין מהדסה, 1952 ) כוללת בין השאר גם את המשפט :
....."יחכם ליבכם .גם לבריאות הרבים להעלות ארוכה למדווי העם".....
צדק פרופ' הילפרין בניסוח השבועה על מכלול משפטיה, המהווה את אבן הפינה של האתיקה הרפואית בישראל,
רק אנו ארגון הרופאים בישראל דואגים לשלום חולינו - בילעדינו אין להם מגן !
לכן, השבועה שנשבענו והאתיקה הרפואית שעל פיה אנו אמורים לנהוג מצווה עלינו למלא חובתנו "להעלות ארוכה למדווי העם".
ואני, איני מתכוון להרפות, "איני מרים ידיים" !
בברכה פרופ' תיאו דב גולן.