חדשות

תכנית "שיבא-ניקוסיה": מסלול לימודי רפואה מקוצר במחיר חצי מיליון שקל

"גלובס": לתכנית מתקבלים בעלי תואר ראשון כלשהו בציון ממוצע של 75 ומעלה, הלומדים שנתיים בקפריסין ושנתיים בישראל תמורת 30 אלף אירו לשנת לימודים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)
פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל "שיבא", הדיקאן המיועד לביה"ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן. צילום: פלאש 90

תכנית לימודי הרפואה שמפעיל המרכז הרפואי שיבא מאז ספטמבר 2011 בשיתוף עם סנט ג'ורג', בית הספר לרפואה של אוניברסיטת לונדון והאוניברסיטה של ניקוסיה בקפריסין ואוניברסיטת תל אביב, מציעה לבעלי תואר ראשון כלשהו להפוך לרופאים במסגרת לימודים בת שנתיים בניקוסיה ועוד שנתיים בישראל. לשם כך יש לשלם עבור הלימודים חצי מיליון שקל לארבע השנים הללו, או 30 אלף אירו לכל שנת לימודים, לא כולל את הוצאות השהות בניקוסיה. כך דיווח חן מענית מ  "גלובס" בכתבה שפורסמה אתמול (ב').

התכנית הארבע-שנתית הבינלאומית שבה לומדים סטודנטים מהארץ ומחו"ל כוללת כאמור שנתיים לימודים בלבד בניקוסיה ועוד שנתיים (לישראלים) של סבב במחלקות הקליניות ב"שיבא". הסטודנטים מהמדינות האחרות מבצעים את הסבב הקליני במדינות האיחוד האירופי.

לתכנית יכולים להתקבל כל מי שיש לו תואר ראשון כלשהו בציון ממוצע של 75 ומעלה. המועמדים נדרשים לעבור מבחן בביוכימיה, בחינות באנגלית וראיון של 40 דקות אישי או דרך סקייפ. מישראל משתתפים כ-30 סטודנטים מדי שנה לצד סטודנטים מצפון אמריקה ומהאיחוד האירופי. מלגות לימוד ניתנות למי שמתחייב להישאר לעבוד כרופא בישראל.

את התכנית יזם והשיק בעת כהונתו בתפקיד, מנכ"ל "שיבא" לשעבר, פרופ' זאב רוטשטיין. הוא הצהיר בעת ההשקה כי השותפות בין "שיבא" לאוניברסיטת סנט ג'ורג' בלונדון והאוניברסיטה של ניקוסיה היא "תשובה ניצחת לגורמים העוינים המכריזים חרם על ישראל".

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי "שיבא",  האוניברסיטה של ניקוסיה בקפריסין,  תכנית "שיבא-ניקוסיה",  לימודי רפואה,  הפקולטות לרפואה,  שכר לימוד,  חדשות,  סטודנטים לרפואה
תגובות
אנונימי/ת
18.07.2018, 19:45

גם עם 580. חשיבה כמותית לא עושה את הסטונדט אדם.

אנונימי/ת
18.07.2018, 23:19

ושוב קונים תואר בכסף...עצוב...מקומם.אני מסכימה להקל על תנאי קבלה בארץ.אבל לקנות תואר בכסף זה לא פיתרון

אנונימי/ת
19.07.2018, 03:22

פרופ' אפק, כל מילה בסלע.
מי צריך רופא עם 786 ובגרות מושלמת שהאורטרים מחוברים לו לקורטקס?
מזל שבשנים האחרונות בודקים גם EQ ( EI(
מגמה מבורכת.

אז מורידים את הרמה. זה כמו במכללות, מתקבל (כמעט) כל מי שרוצה ובעל אמצעים.
ראה את אחוזי העוברים בבחינות לשכת עורכי הדין.
הרוב המכריע של עוברי הבחינה, הם בוגרי אוניברסיטאות. (בוגרי מיכללות נכשלו בהמוניהם).
האם אנו רוצים לייצר רופאים סוג ב׳?

שלום רב
מבורך, אבל יש בתי ספר זולים יותר ולא פחות איכותיים.
לא פשוט יותר לעשות את הדבר הנכון ועל בסיס תכנון הכ"א הפואי שנזדקק לו בעוד 4-6 שנים לפתוח כיתות חדשות בבתי הספר לרפואה הקיימים בארץ?
האם אנחנו לא משלמים די מיסים כדי להמשיך לשלם עוד על חינוך רופאי העתיד שלנו?
בקצב שהממשלה עושה OUTSOURCING ומוסיפה תשלום מהכיס של האזרח הבוד אנחנו מייבשים את הבאר.
דר' אריאל בנטנקור

אנונימי/ת
19.07.2018, 13:50

עוד יוזמה מבית המדרש של "שיבא-מסחור ברפואה בע"מ"- מסחטת כספים מתיירים ובעלי אמצעים.
המחלקות בשיבא בקושי מסוגלות לתת הוראה לסטודנטים של אוניברסיטת ת"א. בזמנו כפו בכוח על המנהלים (שהם מינויים של ת"א) לקבל את הסטודנטים הזרים.

19.07.2018, 21:51

מידע כוזב. ראשית ,הסטודנטים בתכנית הנ״ל לא ״פוגשים״ סטודנטים של אוניברסיטת תל אביב , אין חפיפה בסבבים כלל. שנית, אין מחסור באתרים קליניים להוראה לאוניברסיטת תל אביב ( בניגוד למצוקה הקשה בבן גוריון ובעברית) וההוכחה שרק חלק מהמחלקות מלמדות סטודנטים בשנה נתונה ולסיום, לפחות הסטודנטים בתכנית הנ״ל ישראלים וישארו בארץ קרוב לודאי בניגוד לתכניות הבינלאומיות לרפואה של אוניברסיטת תל אביב( שבניגוד לתכנית ניקוסיה סנט גורג כן תופסים מקום של ישראלים )

19.07.2018, 21:51

מידע כוזב. ראשית ,הסטודנטים בתכנית הנ״ל לא ״פוגשים״ סטודנטים של אוניברסיטת תל אביב , אין חפיפה בסבבים כלל. שנית, אין מחסור באתרים קליניים להוראה לאוניברסיטת תל אביב ( בניגוד למצוקה הקשה בבן גוריון ובעברית) וההוכחה שרק חלק מהמחלקות מלמדות סטודנטים בשנה נתונה ולסיום, לפחות הסטודנטים בתכנית הנ״ל ישראלים וישארו בארץ קרוב לודאי בניגוד לתכניות הבינלאומיות לרפואה של אוניברסיטת תל אביב( שבניגוד לתכנית ניקוסיה סנט גורג כן תופסים מקום של ישראלים )

אנונימי/ת
23.07.2018, 12:59

טל אנגל, איך בדיוק סטודנטים ממסלול ניו יורק תופסים מקום של ישראלים ומסלול ניקוסיה לא?
שתי התכניות מכשירות סטודנטים רבים שלא יישארו בישראל. שתי התכניות הן מיזם כלכלי/כספי ולא באות לענות על הצרכים הלאומיים של ישראל. זו נבלה וזו טריפה.
עדיף כבר בי"ס לרפואה במכללת אריאל (שלדון אדלסון) שיכשיר סטודנטים ישראלים.

12.10.2018, 08:49

אנונימי יקר( מדוע בעצם?) הסטודנטים בתכנית ניקוסיה ישראלים וישארו בארץ בניגוד לרוב המוחלט של בוגרי תכנית ניו יורק שחוזרים לארהב.

אנונימי/ת
19.07.2018, 16:55

צריכה לקום ועדת חקירה ממלכתית לבדוק הנעשה ברפואת שיניים בכללית סמייל מכבי דנט צונמי של תביעות רשלנות רפואית כנגדם במגזר הערבי ברפואת שיניים מתרחש אסון מקצועי של ממש רפורמת טיפול שיניים לילדים נעשית עיי רופאים שאין להם שו מומחיות או הכשרה יעודית בתחום המצב על הפנים ומטה

אנונימי/ת
19.07.2018, 18:35

"איפה כתוב", אמר בראיון, "שכדי להתקבל לבית ספר לרפואה צריך 750 בפסיכומטרי? הסטודנט צריך להיות קודם כל בן אדם. גם עם ציון 680 בפסיכומטרי אפשר להיות רופא מעולה".
בעצם מה משנה ציון הפסיכומטרי, העיקר שיש לבן-אדם כסף...

אנונימי/ת
20.07.2018, 05:26

לא זה משנה, ולא זה משנה.

יוזמה מבורכת, יש בהחלט מקום להרחיב את מספר הסטודנטים לתוכנית זו ולהוריד עלויות ובכך לפתוח את התוכנית לתלמידים מהפריפריה, תוך התחייבות שרופאים שישאירו בפריפריה יקבלו העדפה.

אנונימי/ת
20.07.2018, 17:26

פרופ' אפק מתחסד. המטרה היא Pecunia ! כל השאר אלו סיסמאות ריקות. בתור פרופ' בפקולטה בתל אביב (שהדיקן שלה משיבא) יעשה נכון אם ישפיע מבפנים להקל את דרישות הקבלה ולהגדיל את המשקל של ה"אינטיליגנציה הרגשית".
מעניין:
1. כמה אחוזים מהווים הישראלים בתכנית סנט ג'ורג'
2. כמה אחוזים מהם עוברים את הבחינות הישראליות (פעם ראשונה, שניה, שלישית)
3. איזו מחויבות יש לרופאים אלה להישאר בישראל

12.10.2018, 08:54

1.החל מהמחזור השני של התכנית והלאה - 100%
2. הם לא צריכים לעבור בחינות ישראליות. התואר הוא מאוניברסיטה המסונפת לקולג בריטי. על מנת להתחיל סטאז מספיק לעשות usmle (כמו בוגרי חו״ל אחרים שיכולים לבחור בין בחינה ממשלתית לבחינה האמריקאית)
המחזור הראשון טרם סיים לימודיו
3.איזה מחויבות יש לסטודנטים שלמדו בארץ להישאר בארץ ? אני מנחש של שונה...

אנונימי/ת
21.07.2018, 11:06

קצת מוזרה לי הדרישה לתואר ראשון ולא חשוב מאיזה תחום. כלומר גם ספרות אנגלית,או ארמית זה טוב. ואיך בדיוק אותם בוגרים יעברו הבחינה בביוכימיה.מעניין גם למה דווקא ביוכימיה ולא למשל כימיה של תרופות. ברור לכולם שזה ביזנס טהור מבית מדרשו של רוטשטיין. היו לו בזמנו מלחמות לא קטנות עם ביה"ס לרפואה באוניברסיטת ת"א אליו כידוע שיבא מסונף . ולפיכך גם כל מאות המינויים האקדמים של בית החולים וכל תואריי הפרופסור היקרים מגיעים מאותה אוניברסיטה ולא מקפריסין או מאנגליה.כמי שלימד באוניברסיטת ת"א בחוג לרפואה פנימית אין ספק שזה פוגע בהיצע הלא גדול בפנימיות לפחות.

פרופ' ארנון אפק,
האם הכותרת של הידיעה משקפת את עמדתך לגבי הדרך הראויה ללמוד רפואה , והדרך שבה יש לבחור את תלמידי הרפואה מבין כלל הפונים? וכן :
" .מסלול לימודי מקוצר במחיר חצי מליון שקל"!
נדמה לי שהינך בוגר לימודי הרפואה בהדסה בירושלים (אני נמנה על המחזור העתודאי הראשון 1952-58) - האם הנך מרמז שמספיק ומספק המסלול "שיבא-ניקוסיה" ?
שכלל בוגרינו העתידים יוכשרו בדרך מקוצרת זו ?
יתכן כי התמחותך המקצועית בתחום הפתולוגיה ,שבה אין מגע יום-יומי רציף בינך לבין החולים, עושה אותך אדיש ואולי גם לא בר-סמכא להמליץ על מסלול מקוצר?
אני מקווה שאינך מקבל את דבריי שלא כהלכה - אין לי כל מחשבה לפסול פתולוגים מנקיטת עמדה בתחום החינוך הרפואי המשיק לנסיונם האישי, אך ממך הייתי מצפה להלל ולשבח את דוגמת ההכשרה הרפואית לה זכינו בהדסה. .
פרופ' תיאו דב גולן.

רעיון הזוי אין תקנים בבתי חולים ציבורים
לאחר שיסיימו את הלימודים
2..
גם בארה"ב לימודי רפואה עולים מעל
100.000 דולר לשנה ויוצאים רופאים טובים
2. לא מובן לי צה הצורך ידע בביוכימיה
האם זו אינטילגנציה רגשית.
אינטיליגנציה רגשית היא גנטית וחינוך מהבית.
אולי תבדקו את הכרמוסומים ???