חדשות

גובש מתווה שיאפשר ל"לניאדו" להעניק טיפולי הפריה ללא נשואות

היועמ"ש הודיע לבית המשפט העליון על המתווה לפיו איש ואישה שאינם נשואים יקבלו טיפול הפריה רק אם יכיר הגבר באבהותו. המתווה החדש ממשיך להפלות נשים יחידניות ולא נותן מענה ללסביות

בית החולים לניאדו. צילום: דוברות לניאדו

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לבית המשפט העליון כי גיבש מתווה שיאפשר לבית החולים לניאדו בנתניה להעניק טיפולי הפריה גם לנשים שאינן רשומות כנשואות. כך מדווח הבוקר (ג') "ידיעות אחרונות".

בדיווח נמסר כי המתווה הוכן נוכח ערעור שהגיש בית החולים על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז, שאישר תביעה ייצוגית נגד "לניאדו" בטענה שהמדיניות הנוכחית שלו, שלא לספק טיפולי הפריה ללא-נשואות, היא אפליה אסורה. בית החולים מבצע טיפולים אלה עד כה רק בנשואות. התביעה הייצוגית הוגשה על ידי עורכי הדין עדי ניב יגודה וחגי קלעי.

במתווה החדש, איש ואישה שאינם רשומים כנשואים ויבקשו לקבל טיפולי הפריה בבית החולים יחתמו על מסמך התחייבות, לפיו תורם הזרע מצהיר שהוא אביו הביולוגי של היילוד ולאחר הלידה יצטרכו הוריו להסכים שאותו גבר יירשם במרשם האוכלוסין כאבי היילוד ויתחייב להסדיר הכרה באבהות במוסדות המותאמים לכך בחוק.

בדיווח נמסר כי המתווה הוכן כדי להציג מענה לבית החולים הטוען כי עקרונות היסוד שלו מושתתים על שמירת כל מצוות התורה וחושש כי עלול להיווצר מצב שנותן הזרע לא יירשם כאבי היילוד במרשם האוכלוסין ובכך עלול להפר את ההלכה הקובעת "לא יישא אח אחותו" ומחשש לממזרות.

העיתון מסר כי "גורמים במערכת החוק טוענים שהמתווה הוא פשרה שבה מודה למעשה היועץ המשפטי שעד כה פעל בית החולים באפליה והחלטתו לנסח את המתווה שבו ישנה בית החולים את נהליו מבוססת על ההבנה שעד כה נהג באופן לא שוויוני".

עם זאת, המתווה החדש ממשיך להפלות נשים יחידניות ולא נותן מענה ללסביות. הן לא יוכלו לקבל את הטיפולים ב"לניאדו".

עורכי הדין ניב-יגודה וקלעי אמרו בתגובתם: "זה הישג משמעותי ותקדימי של ההליך ועם זאת המתווה נותן מענה חלקי בלבד והוא מנציח עדיין מדיניות מפלה ופוגענית כלפי נשים שנדרשות להסתייע בתרומת זרע".

נושאים קשורים:  טיפולי פוריות,  הפריה,  המרכז הרפואי "לניאדו",  אפליה,  רפואה והלכה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.06.2018, 20:09

אז בלניאדו נותנים טיפול רפואי לפי מה שאומר הרבי.

13.06.2018, 20:55

לא מתווה ולא בטיח -יועץ דוס נותן לחומייניזם גושפנקה חוקית

22.06.2018, 12:04

זוהי קריאה להתעוררות ולקיחת אחריות משותפת ומיידית על אופי ואינטנסיביות פעילות ארגון ארצ״י.
היות שפרשתי מתפקידי כחבר הוועד המנהל של ארצ״י - ארגון הרופאים העצמאיים, זהו מסר אישי לגמרי ממני אל כל אחת ואחד מכם.
אני מתנצל מראש על הנימה התקיפה/מטיפה - אני מדבר מדם ליבי...

באופן אבסורדי רק 5-6 מתוך אלפי רופאים עצמאיים ״קורעים את התחת״ עבור כולנו, בהתנדבות ומתוך תחושת אחריות - מקדישים שעות כל יום על חשבון עבודתם ומשפחתם, הכל כדי לחולל שינוי במעמד הרופאים והרפואה בישראל.

הפעילות כעת נכנסה לפאזה תקשורתית ומשפטית ויש תקווה להזזת דברים. התהליכים האלה דורשים ממון מעבר להשקעת המשאבים האישיים; אלא שארצ״י תתקשה להמשיך במאבק המורכב למענך ולמען הרופאים האחרים ללא מימון.

אני מתרשם שמרבית הרופאים מסתגרים בתוך בועת חשיבות עצמית, אגו ואשלייה שהדברים יסתדרו מעצמם.
בל נשכח לרגע, הרגולטור חשף את הבטן הרכה שלנו - חוסר-לכידות ואדישות, ובשל כך הצליח להכות בנו מספר פעמים ב-3 השנים האחרונות. ועוד ידו נטויה. אל תשגו באשליות - אנחנו נחשבים בעיני הרגולטור לעשירים, לחמסנים ולקשי הלב שיש להכות בהם בכל הזדמנות. זה נשמע טוב בתקשורת.

לדאבוני, מרבית הרופאים מגלים אדישות לפניות חוזרות לתרום ממרצם ומכספם למאבק שארצ"י מקדמת לטובתם. זהו אבסורד שארצ"י מנסה לפעול למען ציבור הרופאים ואילו אלה מפנים גב לעושים במלאכה.

אני מוכן לקבל שלכל אחת ואחד סיבות מוצדקות, ובכל זאת את/ה יכול/ה לכל הפחות לתמוך במאבק שהוא למעשה לטובת כל אחת ואחד מכם ולהעביר דמי חבר שנתיים לארגון בסך 1,800 ש״ח (לשנת 2018) לחשבון ארצ״י עמותת הרופאים העצמאיים בישראל 243200/89 בבנק לאומי סניף 843 (קרית אונו).
ניתן לשלם גם בדף התשלום בהו"ק חודשית של 150 ש"ח:

https://icredit.rivhit.co.il/payment/PaymentFullPage.aspx?GroupId=2a7b0e5f-8101-4b14-ab18-808248ace180&AspxAutoDetectCookie
Support=1

חשוב לא פחות שאת/אתה תעודד/י את חבריך הרופאים לעשות כמוך ולתרום למאבקנו הצודק והחשוב.
אני מניח שרואה החשבון שלך יאשר שהמדובר בהוצאה מוכרת. על מנת לקבל קבלה, יש להעביר את אישור העברת התשלום למייל [email protected]
אם כבר הצטרפת ושילמת דמי חברות בעמותה אזי תודה וסליחה על הטירדה.

תודה,
דובי.