חדשות

רופא ישראלי הוביל כתיבת המלצות בנוגע לטיפול המיטבי אחרי ניתוח בריאטרי

ד"ר דרור דיקר מהמרכז הרפואי "רבין" הוביל ביחד עם שותף איטלקי צוות רב-תחומי אירופי שפירסם המלצות מעשיות והנחיות מפורטות לרופאים כיצד עליהם לנהל את הטיפול והמעקב בחולים לאחר ניתוחים בריאטריים

קיבה (אילוסטרציה)
קיבה (אילוסטרציה)

ד"ר דרור דיקר, המכהן כמנהל מחלקה פנימית ד' והמרפאה לטיפול בעודף משקל בבית החולים "השרון" שבמרכז הרפואי רבין, וכן יו"ר החברה להשמנת יתר בהר"י, ביחד עם עמיתו האיטלקי פרופ' לוקה בוסטו מהמחלקה לרפואה פנימית באוניברסיטת פדובה באיטליה, הובילו צוות רב-תחומי אירופי בכתיבת נייר עמדה חדש המכיל המלצות מעשיות והנחיות מפורטות לרופאים כיצד עליהם לנהל את הטיפול והמעקב בחולים לאחר ניתוחים בריאטריים.

הצוות הבינלאומי כלל גם רופאים ומומחים בתחומים נוספים ממוסדות רפואה מרכזיים בלונדון, ז'נבה, פראג, אוסלו, אוסטריה ואיסטנבול.

ד"ר דרור דיקר (צילום: יח"צ)

המסמך פורסם באחרונה בכתב העת OBESITY FACTS. הצוות הרב-תחומי פעל במסגרת "כוח המשימה לטיפול בהשמנה של האיגוד האירופי לטיפול בהשמנה", שד"ר דיקר ופרופ' בוסטו עומדים בראשו. במסמך המפורט הוכללו המלצות והנחיות שונות מתוך ניירות עמדה ישראליים בנושא הזה.

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" אמר שלשום (ג') ד"ר דיקר: "זהו כבוד לרפואה ישראלית שאנו מובילים מהלך חשוב שכזה. ההמלצות וההנחיות מיועדות לכל הרופאים המטפלים בחולים לאחר ניתוח בריאטרי באשר הם".

"ניתוח בריאטרי", ציין ד"ר דיקר, "הוא כלי מאד עוצמתי לשינוי מהלך החיים ובישראל צברנו ניסיון רב שנים בטיפול שיש לתת לאלו שעברו הליך זה, לאחר מכן. עם זאת, התברר גם שיכולת המעקב אחר אלו שעברו את הניתוח איננה מיטבית לכן עלה הצורך לגבש הנחיות ברורות, שיש להתמיד בביצוען למעשה לאורך כל שנות החיים של המנותחים.

"מתברר יותר ויותר כי מה שקובע את הצלחת הניתוח הוא לא רק ההיבט הכירורגי, אלא המעקב הרציף והמתמיד של צוות רב מקצועי לשארית חיי המנותח".

"מה שמייחד את המסמך שכתבנו", הוסיף ד"ר דיקר, "הוא שעד כה לא היו הרבה המלצות עדכניות ומפורטות כל כך בכל הנוגע לניהול המעקב אחר המנותח. תשומת לב רבה במיוחד הוקדשה במסמך לצורך המעקב אחר הסוכרתיים שבין המנותחים. בממוצע, 22% מאלו שעברו ניתוחים בריאטריים צורכים תרופות כנגד סוכרת סוג 2 (יש מדינות ששיעור זה מגיע ל-63%). המעקב אחר אלו הוא בעל חשיבות רבה כדי למנוע תהליך של עלייה מחודשת במשקלם וחזרת התחלואה הנלוות".

"המסמך עצמו", הדגיש עוד ד"ר דיקר, "איננו עוסק בחלק הכירורגי אלא מתמקד במכלול ההיבטים האחרים שלאחר הניתוח: הנושא התזונתי (עד כדי פירוט היקף הצריכה של חלבונים, כמויות של ויטמינים), הנושא התרופתי, המעקב הנדרש בהקשר לכך, בדיקות הדם התקופתיות שעל המנותחים לעבור לאחר מכן, סוגיית ספיגת התרופות והשפעתן, ניהול המחלות הנלוות והצורך בעידוד המנותחים לפעילות גופנית קבועה – המלצה המפרטת אפילו כמה דקות-שבועיות עליהם להקדיש לכך וכחלק מפעילות זו גם אימוני כוח. כמו כן, כולל המסמך פרק העוסק בניהול כל הנושא הנפשי לפני ואחרי הניתוח. תשומת לב מיוחדת ניתנה לנשים העוברות ניתוח בריאטרי לפני הכניסה להריון, למניעת הריון לאחר הניתוח, לגישה הטיפולית בנשים שעוברות טיפול הורמונלי ועוד".

ד"ר דיקר כתב את הפרק בהמלצות העוסק בגורמי הסיכון ובניהול המחלות הנלוות. ד"ר כרמיל עזרן, מהמחלקה לפרמקולוגיה קלינית ב"מדיקל סנטר בהרצליה", כתבה פרק העוסק בתרופות.

מסמך ההמלצות המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  נייר עמדה,  המלצות,  ד"ר דרור דיקר,  ניתוח בריאטרי
תגובות
אנונימי/ת
15.12.2017, 18:38

כרגיל הישראלי מחפש כי האחר יעשה את העבודה.......במקרה זה הניתוח הבריאטרי אבל אינו משנה מהרגלי אורח החיים !(מה שתלוי במנותח בלבד) ולכן התוצאה
אחרי מס שנים עליה שוב במשקל.............