אוטם לבבי

אסטרטגיות צנתור בקרב מטופלים עם אוטם לבבי חריף ושוק קרדיוגני

בקרב מטופלים עם מחלת עורקים רב כלית ואוטם לבבי חריף המתייצגים עם שוק קרדיוגני, הסיכון במשך 30 יום לתוצא מורכב של תמותה או כשל כלייתי חמור המוביל לטיפול כלייתי תחליפי היה נמוך יותר בקרב מטופלים שעברו צנתור של העורק החסום בלבד בהשוואה למטופלים שעברו צנתור רב כלי מידי

07.12.2017, 10:44
השתלת תומכן, צנתור (צילום: אילוסטרציה)

בקרב מטופלים עם אוטם לבבי חריף ושוק קרדיוגני, רה-וסקולריזציה של העורק החסום על ידי צנתור (PCI, Percutaneous coronary intervention) משפר תוצאים. עם זאת, מרבית המטופלים עם שוק קרדיוגני סובלים ממחלה רב כלית, והשאלה האם צנתור צריך להתבצע מידית להיצרות בעורקים הלא חסומים היא שנויה במחלוקת.

במחקר רב מרכזי, חולקו אקראית 706 מטופלים שסבלו ממחלה רב כלית, אוטם לבבי חריף ושוק קרדיוגני לאחת משתי אסטרטגיות רה-וסקולריזציה: צנתור של העורק החסום בלבד, עם אפשרות לרה-וסקולרזציה מדורגת של העורקים הלא חסומים, או צנתור רב כלי מידי. התוצא הראשוני היה תוצא מורכב של תמותה או כשל כלייתי חמור המוביל לטיפול כלייתי תחליפי בתוך 30 יום לאחר הרנדומיזציה. תוצאי בטיחות כללו דימום ושבץ.

כעבור 30 יום, התוצא המורכב הראשוני של תמותה או טיפול כלייתי תחליפי אירע ב-158 מתוך 344 מטופלים (45.9%) בקבוצת צנתור העורק החסום בלבד, בהשוואה ל-189 מתוך 341 מטופלים (55.4%) בקבוצת הצנתור הרב כלי (Relative risk 0.83 ; 95%CI 0.71-0.96 ; p=0.01). הסיכון היחסי לתמותה בקבוצת צנתור העורק החסום בלבד בהשוואה לקבוצת הצנתור הרב כלי היה 0.71 (95%CI 0.49-1.03 ; p=0.07). הזמן עד התייצבות המודינמית, הסיכון לטיפול בקטכולאמינים ומשך טיפול זה, רמות טרופונין T וקריאטנין ושיעור מקרי הדימום ושבץ לא השתנו משמעותית בין הקבוצות.

בקרב מטופלים עם מחלת עורקים רב כלית ואוטם לבבי חריף עם שוק קרדיוגני, הסיכון במשך 30 יום לתוצא מורכב של תמותה או כשל כלייתי חמור המוביל לטיפול כלייתי תחליפי היה נמוך יותר בקרב מטופלים של העורק החסום בלבד בהשוואה למטופלים שעברו צנתור רב כלי מידי.

מקור:

Holger Thiele, M.D., Ibrahim Akin, M.D., Marcus Sandri, M.D., Georg Fuernau, M.D., Suzanne de Waha, M.D., Roza Meyer-Saraei, Ph.D. and Uwe Zeymer, M.D. PCI Strategies in Patients with Acute Myocardial Infarction and Cardiogenic Shock. New England Journal of Medicine. [E. pub October 30, 2017].

נושאים קשורים:  אוטם לבבי,  שוק קרדיוגני,  צנתור,  PCI,  מחקרים
תגובות