פודקאסט

פרופ' יואב ינון: "הפסקת הריון מסיבה מיילדותית קיימת רק בישראל"

סגן מנהל היח' לרפואת העובר ב"שיבא" בראיון ל-Doctalk: "ישנם מצבים שמפסיקים כאן הריון כשיש חשש לפגות קשה, אבל לא בגלל עובר עם מום. זה שנוי במחלוקת". על כמות בדיקות העובר בישראל: "מהגבוהות בעולם". האזינו לתכנית המלאה

30.11.2017, 15:27

פרופ' יואב ינון, סגן מנהל היחידה לרפואת העובר ומנהל השירות להריונות תאומים באגף נשים ויולדות, מרכז רפואי "שיבא", התארח ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. פרופ' ינון פתח צוהר לטיפולים המורכבים שמבצע בהריונות מרובי עוברים, סיבוכי הריון, הפסקות הריון ועוד.

"רזולוציית בדיקות העובר בישראל היא מהגבוהות בעולם. יש פה אינטנסיביות אדירה בתחום הזה. יש לזה יתרונות וחסרונות כמובן, אבל אין ספק שרואים את ההבדלים בינינו לבין העולם. זה נובע מהאופי החרדתי של החברה שלנו, וזה כמובן משחק לידי הרופאים. גם מבחינת הרפואה הפרטית וגם מתוך הצורך של הרופאים להגן על עצמם ולבצע עוד בדיקות ליתר ביטחון".

"קחו למשל את הנושא של CMVי(Cytomegalovirus)" המשיך פרופ' ינון, "אם מישהו ייכנס לרפואת העובר בתל השומר למשך שבוע הוא יחשוב שיש כאן מגיפה של הוירוס. בישראל בודקים לכל אישה CMV בתחילת הריון, מה שלא עושים בשום מקום בעולם. יוצא שאתה עולה בתחילת הריון על נשים שנדבקו בוירוס הזה, שהוא וירוס שכיח. כעת יש 20-30% סיכוי שגם העובר יידבק, אז היא עושה דיקור מי שפיר לבדיקה האם העובר נדבק - בשבוע 22".

"אם מישהו ייכנס לרפואת העובר בתל השומר למשך שבוע הוא יחשוב שיש כאן מגיפה. בישראל בודקים לכל אישה CMV בתחילת הריון, מה שלא עושים בשום מקום בעולם"

"זאת אומרת שהיא מקבלת תשובה האם העובר נדבק ב-CMV, בשבוע 22. נניח שיש תשובה חיובית, המשמעות היא שבערך 20% סיכוי שתהיה לעובר איזושהי פגיעה נוירולוגית, ברוב המקרים מדובר בליקוי שמיעה. עכשיו, מה הזוג אמור לעשות במצב כזה? לנו אין כלים מוחלטים להגיד באיזה צד של הסטטיסטיקה העובר יפול. יש 80% סיכוי שייצא בריא לגמרי. זו דילמה קשה. בשאר העולם נמנעים מהדילמה בכך שלא מבצעים בדיקות לוירוס הזה כי עוד אין טיפול מוכח לגביו".

"גם בנושא של הפסקות הריון אנחנו יוצאי דופן בעולם. בארה"ב ובקנדה לא יפסיקו הריון אחרי שבוע 24, גם אם יגלו תסמונת דאון. יש לזה יתרונות בגלל שאנחנו 'כאילו' ליברלים, אבל זה מגיע למצב שמפסיקים כאן הריון מסיבות מיילדותיות. זו תופעה שקיימת רק בישראל".

"אישה שמגיעה עם ירידת מים בשבוע 24, בהרבה מחלקות ייתנו לה את האפשרות להפסיק את ההריון מהסיבה שאולי היא תלד בשבוע הקרוב וכך יהיה מדובר בפגות קשה. זו כמובן בעיה, אבל ההפסקה היא לא בגלל עובר עם מום וישנה אפשרות סבירה שהוא יוולד גם בשבוע 30. הפסקות הריון מסיבות מיילדותיות הן דבר שנוי במחלוקת".

פרופ' ינון עסק גם בניתוחים המורכבים שהוא מבצע, כגון תיקון שליה משותפת לתאומים, תיאור מקרה נדיר של המופיליה ואנמיה עוברית, רעלת הריון ומחלות שלייתיות ועוד. ובפינת המתמחה - ד"ר אסף גבעון, מתמחה באורתופדיה בביה"ח קפלן, על ההתמחות וכיצד לא נשחקים במקצוע.

אם גם אתם מתמחים או סטאז'רים שרוצים להתראיין לפינת "המתמחה" – אם יש לכם נושא שתרצו להעלות, חוויות לשתף, אג'נדה לקדם, סתם להגיד מילים טובות על המנטור שלכם – מוזמנים להציע את עצמכם לפינה. רק שלחו מייל לכתובת [email protected] ונחזור אליכם.

לו"ז האזנה:

3:25 ישראל מכורה לבדיקות עובר

6:25 הפסקות הריון

10:25 CMV

14:25 ניתוחי עוברים - שליה משותפת בתאומים

17:40 תיאור מקרה: המופיליה ואנמיה עוברית

21:09 ריבוי עוברים וסיבוכים נפוצים

25:04 רעלת הריון ומחלות שלייתיות

29:10 הפסקות הריון במגזר הדתי

31:30 הניתוחים של העתיד

34:50 איך נותנים המלצה למטופלת

38:48 פינת המתמחה - ד"ר אסף גבעון אורתופד שלא נשחק

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  doctalk,  פרופ' יואב ינון,  רעלת הריון,  CMV,  החברה לרפואת האם והעובר,  דילול עוברים,  הפסקת הריון,  היריון,  היריון בסיכון,  המופיליה
תגובות
אנונימי/ת
02.12.2017, 21:15

הילודה בישראל גבוהה מאוד ביחס לעולם המערבי. אין צורך לקחת גם סיכונים של 20% במומים.
ובאותו הקשר - צריך לאפשר לכל אישה לבצע הפסקת הריון בשלבים מוקדמים אם זה הריון שהיא אינה חפצה בו, ולבטל את וועדות הפסקת הריון המיותרות הללו.

אנונימי/ת
06.12.2017, 18:45

המתת עובר בגיל החיות מסיבה מילדותית היא הפרה בוטה של שבועת הרופא.
בפגים בגיל החיות יש לטפל בפגיות ולא להרוג ברחם. אין אח ורע לשיעור ההמתות של עוברים בני קיימא בישראל בהשוואה לכל מקום בעולם.
היות ואין הבדל בין חייו של עובר ברחם בגיל 24 שב' לבין חייו של ילוד שנולד כעבור 20 דק' של ניתוח קיסרי - אם ההורים לא מעוניינים בילדם, יטלו אותו ויטביעו אותו באמבט אחרי הלידה (וישלמו עבור מעשיהם) או שיבקשו מהקב"ט בבי"ח לירות בתינוק, וכד'. אין שום סיבה שדווקא הרופאים (עקב הידע שלהם ב-US) יקבלו תפקיד של תליינים של חברה שמאשרת את הדבר הכי קרוב לאאוגניקה. אין דבר כזה באף מקום בעולם (ולידיעה: מדינת ישראל התפרסמה כבר בעניין גישה הרצחנית).
בושה לנו ולחברתנו.

אנונימי/ת
07.12.2017, 22:42

מבחינה חוקית יש הבדל גדול בין עובר לתינוק שיצא מרחם אימו. זו הסיבה שאין אפשרות חוקית לכפות על אישה לבצע ניתוח קיסרי גם אם במהלך הלידה העובר נכנס למצוקה וימות. וזה אפילו מצב יותר חמור כי מדובר על עובר בריא ובשל. הרעיון הוא שזכות האישה על גופה גוברת.
ההצעה (הלא חכמה שלך) לבטל ועדות להפסקת הריון בגיל החיות, עלולה לגרום להורים לנטוש תינוקות , ומה נקבל? תינוקות שהם גם חולים (לעתים עם תוחלת חיים קצרה מראש), גם דה פקטו יתומים, שיפלו לנטל על החברה. הללויה!