חדשות

"בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי במישור האקדמי של מקצוע ההרדמה"

כך אומר פרופ' בנימין דרנגר, בראיון לרגל סיום שתי קדנציות ושש שנות כהונה בתפקיד יו"ר איגוד הרופאים המרדימים בישראל, והעברת התפקיד לפרופ' עידית מטות מ"איכילוב"; לדבריו, "הקפצנו את האיגוד ואת תחום רפואת ההרדמה בכמה רמות בשנים האחרונות"

פרופ' בנימין דרנגר (צילום: יח"צ)

"החלטת משרדי האוצר והבריאות לתקצב ב-900 מיליון שקל את תכנית המדינה לקיצור תורים לניתוחים בבתי החולים לא מתייחסת משום מה לתחום ההרדמה, שבלעדיו אי אפשר לנתח. אם רוצים לשכנע רופאים מרדימים צעירים להישאר לעבוד בבתי החולים גם בערבים הפנויים שלהם, על חשבון שעות הפנאי, יש צורך לתגמלם בהתאם".

כך אומר פרופ' בנימין דרנגר מ"הדסה", יו"ר איגוד הרופאים המרדימים, המסיים היום (ג') את שש שנות כהונתו - שתי קדנציות - כיושב-ראש האיגוד. פרופ' דרנגר קיים שיחה מיוחדת עם "דוקטורס אונלי" כסיכום לתקופת כהונתו ועל רקע הכנס הבינלאומי השנתי של האיגוד, שיחל היום וימשך יומיים במלון "דויד אינטרקונטיננטל" בתל אביב.

"מטרת תכנית קיצור התורים היא לעודד בעיקר את קופת חולים כללית לעשות יותר קיצורי תורים בבתי החולים שלה", אמר פרופ' דרנגר, "בבתי החולים הממשלתיים תכנית זו כבר מופעלת וכן בהדסה ובשערי צדק. התכנית גם מיועדת להביא לכך שהכירורגים יעבדו כפול-טיימרים. אלא שבתכנית אין התייחסות לרופאים המרדימים שכבר כיום עסוקים מעל הראש. הם מחויבים בתורנויות, בכוננויות.

"עבור הרופאים הצעירים המתמחים בתחום הזה – מה שמכונה 'דור ה-Y', שתובעים לאפשר להם יותר תשומת לב וזמן איכות למשפחותיהם אבל דורשים מהם יותר ויותר עבודה, במיוחד כשתופעל התכנית קיצור התורים – יהיה צורך לתגמל אותם על כך. אחרת, יהיה קשה לשכנעם להישאר בבית החולים ולעבוד.

"אנחנו, כאיגוד אנחנו מבקשים להבהיר נושא זה כבר עתה. כאשר יידון נושא הפולטיימרים יהיה צורך לקחת בחשבון גם את המרדימים ולא רק את המנתחים".

במה התרכזה הפעילות שלך כראש האיגוד?

פרופ' דרנגר: "היא התמקדה בצדדים האקדמיים ואני גאה בכך, מאחר שהקפצנו את האיגוד ואת תחום רפואת ההרדמה בכמה רמות. יצרנו השתלמויות עמיתים חדשות – שתי תכניות שלא היו קודם לכן בתחום ההרדמה של ילדים והרדמה ברפואת הלב. כמו כן, נבנתה תכנית להתמחות בחלקיות-משרה המיועדת לרופאים שרוצים להשיג תואר PhD כחוקרים, וגם לרופאים ובעיקר רופאות-אימהות, שמשרה חלקית מתאימה להן אם הן בוחרות להקדיש זמן לילדיהן".

ובמה התבטאה התרומה של האיגוד בכהונתך בהקשר האקדמי?

"תרמנו לפיתוח ההוראה, יצרנו סדנאות למתמחים והעלנו את רמת ההכנה, שהיא יותר טובה, ובהתאם גם התבטאה אחר כך בציונים גבוהים יותר שמתמחים קיבלו במבחני ההתמחות. אפשר בהחלט לומר כי חל שיפור משמעותי במישור האקדמי של המקצוע. אני גאה בכך שהתחום המרתק הזה נמצא כבר בלב ליבה של הרפואה ובקדנציה הנוכחית קידמנו את מרכזיותו של הרופא המרדים בכל המתרחש בפעילויות השונות בבית החולים בתוך חדר הניתוח ומחוצה לו".

אילו הישגים היו בקדנציה שלך בתחום הפעילות הבינלאומית?

"רופא-מרדים ישראלי, ד"ר זאב גולדיק מהמרכז הרפואי 'כרמל', נבחר לתפקיד יו"ר האיגוד האירופי ופרופ' טיבריו עזרי מ"וולפסון" התכבד באות מפעל חיים מהאיגוד העולמי על תרומתו החשובה לקידום רופאים-מרדימים בארצות מצוקה. בנוסף, יש לנו כיום קשרים אמיצים עם האיגודים החשובים בעולם - האיגוד האירופי, האמריקני ואני פיתחתי את הקשר החדש עם האיגוד הסיני. יש לנו קשרים גם עם האיגוד הרומני וכן עם האיגוד הפלשתינאי".

המחסור המשמעותי ברופאים-מרדימים בישראל מעסיק בוודאי את האיגוד.

"כן, אבל עם יד על הלב אפשר לומר: בכל מקצוע קיים חוסר ברופאים. צרכי בתי החולים ברופאים מרדימים רק עולים כל הזמן בצורה אקספוננציאלית – ולכן יש יותר ויותר דרישה לרופאים-מרדימים. כבר היום 50% מהפעולות הנעשות בבתי החולים הן מחוץ לחדרי הניתוח ובהן יש דרישה לנוכחות מומחה בהרדמה: בחדרי לידה, בצנתורים, בסדציות שונות. בכל בית חולים גדול יש 50 אתרי פעילות טיפולית שבהם יש צורך בטשטוש.

"בנוסף: יש כיום בנייה מסיבית של חדרי ניתוח חדשים בלא מעט בתי חולים בארץ: בהדסה פתחו באחרונה 15 חדרי ניתוח חדשים, באסותא אשדוד 8, בברזילי באשקלון בונים עתה כמה חדרי ניתוח נוספים. בנהרייה פתחו באחרונה מחלקה נוירוכירורגית, בזיו בצפת פתחו מכון אונקולוגי, בפורייה בטבריה פתחו מחלקה לכירורגיית לב. בכל בתי החולים הכניסו מכשירי MRI.

"בכל אלו יש צורך ברופאים-מרדימים והצרכים גדלים. מנהלי בתי החולים במרכז הארץ הבינו שאם רוצים רופאים-מרדימים נוספים לכל הפעילויות הללו, יש גם צורך להגדיל את מספר הכוננויות המתוגמלות. בשלב זה, המנהלים בבתי החולים הקטנים בפריפריה עדיין לא מבינים עניין זה: פשוט צריך יותר כסף להקצות לתגמול על כוננויות.

"עתיד רפואת ההרדמה הולך ומתבהר כפעילות שרובה נעשית מחוץ לחדרי הניתוח - ועל בתי החולים יהיה להתאים עצמם לכך".

הממשלה הבטיחה תוספות פריפריה ותקנים – מה קרה מאז שההבטחות ניתנו?

"את התוספות ביטלו ובהבטחה לתוספת תקנים – לא עומדים. משרדי האוצר והבריאות חתמו על עניין זה הסכם עם הר"י, אבל הם אינם עומדים בו, לצערי הרב. הנושא הזה מצוי כולו בתחום האחריות והטיפול של הר"י ולא בידי האיגוד".

אתה מעביר היום את שרביט היו"ר לידי פרופ' עדית מטות מ"איכילוב". מה היית מצפה שיהיו הדגשים בפעילות האיגוד בתקופתה?

"פרופ' מטות תהיה האישה השנייה בתפקיד יושב-הראש שלנו. הראשונה הייתה אמה: פרופ' אירנה (אירקה) מוניס-חס, כיום בת 92, שהייתה במחזור הראשון של בית הספר לרפואה בישראל. אני מקווה שפרופ' מטות תוביל להמשך התכנית האקדמית במטרה להעלותה לרמה עוד יותר גבוהה – וזאת על ידי קיום כנסים מקצועיים וסדנאות, הבאת מומחים מחו"ל להרצות ולהדגים. כמו כן, מומלץ לטפל בהכנות המתמחים ולשמור על פרופיל בינלאומי גבוה. יש לנו בהחלט מה להיות גאים על איכותה ורמתה של רפואת ההרדמה הישראלית.

"מהבחינה הפרופסיונלית, אין לנו כאיגוד הרבה מה לעשות – הכול נמצא בידי הר"י – אבל יש צורך לדעתי שהאיגוד יהיה מעורב בשמירת הרמה האוניברסיטאית הגבוהה, במחלקות, מול המועצה המדעית, להיות מעורב במבנה תכנית ההתמחות, לחתור לחיפוש אחר מחקרים משמעותיים בתחום ההרדמה, להיות מעורב בהקמת קרן מענקי מחקר ועידוד מתן פרסים לעבודות מחקר מצטיינות".

כנס בינלאומי בן יומיים

בכנס הבינלאומי שהחל היום עומדים להשתתף מאות רופאים מרדימים מישראל וגם אורחים מחו"ל. במהלכו יוצגו כמה פיתוחים וחידושים משמעותיים בכל תחומי ההרדמה ועבודות מחקר.

בין האורחים מחו"ל: פרופ' דיוויד רייך, מנהל בית החולים Mount Sinai במנהטן; ד"ר סינתיה וונג, שפרסמה מחקרים ומאמרים רבים בתחום ההרדמה המילדותית שיצרו תהודה עולמית והשפיעו רבות על התחום; פרופ' זאב קיין, נשיא ה-Preoperative Surgery Home ועוד.

הנושאים המרכזיים שידונו: סוגיות הקשורות להריון ולידה, הרדמת ילדים, השפעת ההרדמה על המוח, איכות ההרדמה וצמצום משך ההחלמה ממנה, טיפול נמרץ וטראומה, רפואת כאב, הרדמה לניתוחים מורכבים ומניעת סיבוכים. נוסף להרצאות יתקיימו כמה סדנאות בהחייאה מיילדותית, אקו לב קדם ניתוחי ודרכי נשימה. חלקן יבוצע בתוך סימולטור ייעודי שיוקם במרכז התערוכה, שידמה חדר ניתוח בעל מכשור רפואי מתקדם.

נושאים קשורים:  חדשות,  ראיון,  פרופ' בנימין דרנגר,  רמה אקדמית,  השתלמויות,  פרופ' עידית מטות,  כהונה,  יו"ר איגוד
תגובות