חדשות

דיווח: משרד הבריאות שוקל מתן מנת חיסון נוספת לחזרת למבוגרים

לפי דיווח באתר Ynet, הצעד החריג נשקל בשל הערכות כי התפרצות הנגיף באירופה נובעת מתת-זנים שלו, ולא בשל כיסוי חיסוני לא מספק; לדברי המשרד, "במתאר של התפרצות נשקול מנה שלישית"

חיסונים (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות שוקל להמליץ על מנת חיסון שלישית לחזרת, אם תירשם עלייה נוספת בתחלואה במחלה זאת בישראל; כך דיווח הבוקר (ב) אתר Ynet. בדיווח נמסר, כי בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית בשיעור התחלואה של ישראלים בחזרת: על פי נתונים מעודכנים של המחלקה לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, מתחילת 2017 ועד ספטמבר חלו 320 איש, בעוד שאשתקד בתקופה המקבילה נדבקו בנגיף החזרת 40 בלבד.

לפי הדיווח, יתכן שהנתונים האמתיים הם גבוהים הרבה יותר, כיוון שחלק המקרים אינם מדווחים. מרבית מקרי ההדבקה, כפי שכבר פורסם בעבר, היו במחוז ירושלים, שידע התפצויות ויראליות דומות. על פי הנתונים הנוכחיים עדיין לא ברור כמה מהחולים לא היו מחוסנים. החיסון נגד חזרת ניתן בישראל בשתי מנות: בגיל שנה ופעם נוספת בגיל 6.

בדיווח נמסר, כי המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) הודיע כי בכוונתו לשקול הוספת חיסון שלישי, נוסף על החיסונים הניתנים שם לילדים בגיל שנה. על פי ההערכות, בשנים האחרונות צצו תתי-זנים חדשים של הנגיף שהתגברו על החיסון וגרמו לתחלואה המוגברת.

עוד נמסר בדיווח, כי פרופ’ איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות וד"ר אמיליה אניס, ראש היחידה לאפידמיולוגיה במשרד, ציינו כי העלייה בתחלואה נרשמה גם באירופה, חרף שיעור ההתחסנות הגבוה - והעלו את ההשערה כי הדבר מעיד כנראה על כך שהחיסון במתכונת הנוכחית אולי איננו יעיל מספיק נגד הנגיף החזרת. לפיכך, אמרו, ייתכן שיש צורך בחיסון חדש או במנת דחף נוספת במטרה להעלות את רמת הנוגדנים לשם הגנה מקסימלית נגד אותו נגיף.  "במתאר של התפרצות נשקול מנה שלישית", מסר משרד הבריאות.

שני בכירי משרד הבריאות ציינו, כך נמסר, כי מי שנמצאים בסיכון מוגבר הם תלמידי ישיבה או מי שמתגורר במעונות סטודנטים, שם סכנת התפשטות הנגיף גבוהה ביותר.

נגיף החזרת הוא ממשפחת הפראמיקסווירוסים וקיים בבני אדם בלבד. הוא מופרש דרך נוזלי גוף – רוק, חלב אם, דם, שתן ונוזל שדרה. אדם שנדבק בנגיף מחוסן לכל חייו. במרבית המקרים, ההדבקה מתבצעת באמצעות חשיפה טיפתית - רסיסי רוק משיעול, עיטוש או נשיקה, או שימוש בכלי אוכל משותפים. הנגיף חודר למערכת הנשימה ולבלוטות הלימפה בהם הוא מתרבה בתוך 12-25 יום ואז פורץ לזרם הדם ומדביק איברים נוספים בגוף.

במרבית המקרים ביטויי המחלה כוללים תסמינים דמויי שפעת - כאבי שרירים, כאבי ראש, נזלת, ירידה בתיאבון ועלייה בחום.

על-פי הדיווח, אצל 40-30% מהחולים תתרחש דלקת בבלוטות הרוק, לרוב בצד אחד של הלסת שתיראה נפוחה, מלווה בכאבי אוזניים או בכאבים בזווית הלסת התחתונה. במקרים נדירים עלולה להופיע דלקת מוחית והרבה יותר נדירים - חירשות, דלקת באשכים שעלולה לגרום לעקרות, או דלקת הלבלב. אצל כ-25% ממקרי ההדבקה של נשים הרות, התחלואה בחזרת בטרימסטר הראשון עלולה לגרום להפלה.

בדיווח צוטט פרופ' דני מירון, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי "העמק" בעפולה, שאמר: "ייתכן שנוצרו באחרונה תתי זנים חדשים, אך ההדבקה נובעת גם משיעור התחסנות לא גבוה באוכלוסיות מסוימות. הדרך הטובה ביותר להתגונן היא להביא לכיסוי מלא של החיסונים, והשלמת תכנית החיסון למי שטרם התחסן".

משרד הבריאות ממליץ שמבוגרים צעירים יהיו מחוסנים בשתי מנות של MMR עם המנה הראשונה אחרי גיל 12 חודשים והשנייה לפחות 28 ימים אחרי הראשונה. יש לשמור את פנקס החיסונים במקום נגיש לעת הצורך. מי שלא קיבל בעבר שתי מנות חיסון משולש (חצבת-חזרת-אדמת) יכול להשלים מנות אלו במרפאת החיסונים של לשכות הבריאות, עם קביעת תור מראש.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  חזרת,  אוכולוסייה,  התפרצות,  משרד הבריאות
תגובות