חדשות

מחקר ישראלי: ירידה בהצלחת טיפולי פוריות בנשים השותות משקאות ממותקים

המחקר, שהובל על ידי ד"ר רונית מכטינגר מ"שיבא", מצא סיכוי מופחת ב-20% להצלחת הפריה חוץ גופית בנשים ששתו לפחות משקה ממותק אחד ביום, לעומת נשים שנמנעו מכך

משקאות ממותקים. אילוסטרציה

מחקר שבוצע ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז לנשים ויולדות ב"שיבא" הראה ירידה משמעותית בהצלחת טיפולי פוריות בקרב נשים הצורכות לפחות כוס אחת של משקה ממותק ביום.

המחקר הובל על ידי ד"ר רונית מכטינגר, רופאה בכירה ביחידת הפריון וההפריה החוץ-גופית, שהיא גם מרצה בכירה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב. בצוות שותפו חוקרים מאוניברסיטאות הרווארד וקולומביה בארה"ב. כמו כן היו חברים בצוות החוקרים מיכל אדיר ועבדאללה מנצור מהמעבדה לחקר הפוריות, שבניהולו של פרופ' ראול אורביטו, וחוקרים ממכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב.

תוצאות המחקר הוצגו בכינוס השנתי האירופי לפריון (ESHRE) שנערך בז'נבה ופורסמו בסוף השבוע שעבר בכתב העת Fertility and Sterility.

ד"ר מכטינגר: "אנו מקווים שבדומה לעישון ולעודף משקל, גם הפסקת צריכת המשקאות הממותקים במהלך הניסיון להרות, תשפר את שיעורי ההצלחה"

במחקר נטלו חלק 360 נשים שעברו טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) ב"שיבא" בין השנים 2014 ל-2016. הן נשאלו על הרגלי צריכת השתייה שלהן הכוללים משקאות ממותקים, משקאות אנרגיה, קפה לסוגיו השונים, מים מינרלים ומי ברז.

בקרב הנשים נבדקו מספר הביציות שנשאבו, מספר הביציות הבשלות, מספר הביציות שהופרו ומספר העוברים באיכות טובה שהושגו. עוד נבדקו שיעור ההשרשה ברחם, שיעור ההריונות ומספר הלידות. בנוסף כללה קבוצת המחקר נשים פוריות שעברו תהליך לאבחון טרום השרשתי של עוברים בשל נשאות למחלות גנטיות.

60% מהנבדקות דיווחו שהן צורכות לפחות כוס קפה אחת ביום. 40% דיווחו על שתיית משקאות ממותקים ו-27% על שתיית משקאות "דיאט" (כמו "דיאט-קולה" או "דיאט-ספרייט").

הממצאים הצביעו על כך שקיים קשר הדוק בין צריכת משקה ממותק לא דיאטטי, לפחות אחד ביום, לבין ההצלחה של טיפולי ה-IVF. בקרב נשים אלו נמצאה ירידה בכל הפרמטרים שנבדקו. לאותן נשים היה 20% פחות סיכוי להיריון קליני וסיכון גבוה פי 3.5 להריונות כימיים ולהפלות, בהשוואה לאלה שלא צרכו משקאות ממותקים כלל.

לא נמצא קשר מובהק בין צריכת הקפה הכוללת, צריכת משקאות דיאט, שתיית מי ברז או מים מינרלים לבין הפרמטרים שנבדקו.

ד"ר מכטינגר ושותפיה משערים שהסיבה לממצאים אלו נעוצה בעלייה שחלה ברמת הגלוקוז בגוף כתוצאה משתיית המשקאות הממותקים. מצב זה עלול לגרום להפרעה במטבוליזם של הסוכרים ושל אינסולין בזקיק, ולפגוע בהתפתחות הביצית.

בעבר נעשו מחקרים בנושא זה על עכברות מעבדה. המחקרים העלו, כי עמידות לאינסולין גרמה לייצור מספר מופחת של ביציות ולפגיעה באיכות העוברים.

ד"ר מכטינגר אמרה: "לממצאים אלו חשיבות רבה מאוד שכן הם מסייעים לרופאים למצוא עוד דרכים שעשויות לסייע לנשים המתקשות להרות. אנו יודעים היום כי לגורמים הסביבתיים השפעה מכרעת על נושא הפריון. אנו מקווים שבדומה לעישון ולעודף משקל, גם הפסקת צריכת המשקאות הממותקים במהלך הניסיון להרות, תשפר את שיעורי ההצלחה. יהיה עוד צורך לבדוק את ההשפעה של צריכת הסוכר הכללית במזונות שונים על תהליך ההפריה".

נושאים קשורים:  חדשות,  משקאות ממותקים,  קולה,  סוכר,  הריון,  הפריה חוץ גופית,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות