חדשות

מחקר ישראלי: מגמות חיפוש באינטרנט יכולות להצביע על התפרצות מגפות

מחקר שבוצע בבית הספר לבריאות הציבור בירושלים מצא, כי מגמות חיפוש ב"גוגל" הקדימו התפרצויות של נגיף ה"זיקה" בדרום אמריקה ובמרכז אמריקה, וכי שימוש ברשתות חברתיות ובאינטרנט יכול לסייע לרשויות להשיג שליטה על מגיפות

שימוש ב"גוגל" (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ישראלי חדש מצא, כי השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות יכול יכול לסייע להשיג שליטה על התפשטות מגפות גלובליות, כמו התפרצות ה"זיקה" שנרשמה במרכז ובדרום אמריקה בשנה וחצי האחרונות. דו"ח המחקר התפרסם בסוף השבוע בכתב העת.

את המחקר ביצע הסטודנט בנגה אבדיו בהנחיית ד"ר חגי לוין וד"ר יהודה ניומרק בשיתוף ויסאם אבו-אחמד מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית ו"הדסה", יחד עם ד"ר ענת גסר-אדלסבורג מאוניברסיטת חיפה. מטרתו הייתה לבחון במהלך מגיפה עולמית איזה מידע חיפשו אנשים באינטרנט וברשתות החברתיות ואיזה מידע סיפקו רשויות הבריאות לציבור.

ד"ר חגי לוין: "ניתן לשפר את יכולת התקשורת עם הציבור במצבי סיכון בעת מגפות מתפרצות וניתן לעקוב אחר חיפוש המידע על ידי הציבור ככלי עזר בניטור התחלואה ובהערכת צרכי הציבור"

בנוסף בדק המחקר אם מגמות חיפוש המידע ברשת עשויות לסייע בניטור תחלואה ואם הודעות רשויות הבריאות תאמו את צרכי הציבור מבחינת התוכן ומבחינת התזמון - כלומר אם ההודעות פורסמו לפני או אחרי שיא העניין הציבורי.

המחקר נערך בין מאי 2015 למאי 2016 והתבסס על ניתוח מגמות חיפוש המידע ב"גוגל" בעניין מחלת הזיקה ומושגים נלווים ברחבי העולם, בארה"ב ובמדינות שבהן התפרצה המגפה בצורה הקשה ביותר.

החוקרים בחנו את הקשר שבין מגמות החיפוש לבין התחלואה באותן מדינות. בנוסף, בעזרת כלי הערכה שפיתחו החוקרים נבחנו הודעות הדוברות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) ושל המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC) ונבדק הקשר שבין תוכן הודעות הדוברות, לרבות המלצות מעשיות לציבור ושקיפותן, לבין מגמות חיפוש המידע של הציבור ברשת.

החוקרים מצאו, כי מגמות חיפוש המידע במדינות שבהן היה שיא במצב התחלואה קדמו לדפוסי התחלואה המדווחים על ידי הרשויות. עוד נמצא, כי תוכן הודעות הדוברות, בפרט אלו של ארגון הבריאות העולמי, לא הותאם לצרכי הציבור וליכולתו להבין את משמעות ההודעות וחשיבותן, ותזמונן היה באיחור.

למחקר השלכות מידיות עבור גופי הבריאות בארץ ובעולם. "לא רק אמצעי תקשורת ההמונים מתחדשים ומתקדמים אלא גם מחלות ומגפות מתחדשות", אמר ד"ר לוין, "לפיכך, גופי הבריאות חייבים להתעדכן בהתאם ולהיעזר באמצעי התקשורת המודרניים. ניתן לשפר את יכולת התקשורת עם הציבור במצבי סיכון בעת מגפות מתפרצות וניתן לעקוב אחר חיפוש המידע על ידי הציבור ככלי עזר בניטור התחלואה ובהערכת צרכי הציבור".

הראיות המדעיות והכלים שפותחו במחקר הזה ישמשו לפיתוח תוכן ודרכי התקשרות עם הציבור בהתפרצויות עולמיות ומקומיות של מגפות, ובאמצעותם ניתן יהיה לתת מענה מותאם לחששות הציבור וכך גם להקטין את ממדי התפשטותן, מסרו החוקרים.

"לרשתות המידע, פוטנציאל לשמש הן כמקור מידע על התפשטות ההתפרצות והן ככלי לתקשורת טובה עם הציבור לצורך שליטה בהתפרצות והפחתת החשש", הוסיף ד"ר לוין.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  אינטרנט,  רשתות חברתיות,  מחקר,  בית הספר לבריאות הציבור
תגובות
22.08.2017, 09:19

מה החידוש פה? גוגל הדגימו את זה עם מגפות שפעת מאז 2008
Nature Vol 457, 19 February 2009,
doi:10.1038/nature07634