שינה

הפרעות בפעילות גל איטי במהלך שינה מגבירות רמות בטא-עמילואיד בנוזל חוט השדרה

מחקר פרוספקטיבי זה ב-17 משתתפים בריאים מצא כי הפרעות בפעילות גל איטי מגבירות רמות בטא-עמילואיד בצורה חריפה ואיכות שינה ירודה במשך מספר ימים מעלה רמות tau בנוזל חוט השדרה

13.08.2017, 12:45
נוזל עמוד השדרה, Cerebrospinal fluid (צילום: אילוסטרציה)

מניעת שינה מעלה רמות בטא-עמילואיד וממצא זה מרמז כי שינה ירודה באופן כרוני יכולה לעודד יצירת פלאקי עמילואיד ופתולוגיות אלצהיימר נוספות כדוגמת tau או דלקת. נכון להיום, מחקרים לא בחנו איזה היבט של השינה משפיע על בטא-עמילואיד או סמנים ביולוגיים אחרים של מחלת האלצהיימר (AD).

במחקר זה השתתפו 17 מבוגרים בריאים (גילאי 35-65) ללא הפרעות שינה. המשתתפים עברו 5-14 ימים של אקטיגרפיה ולאחר מכן הפרעת פעילות גל איטי במהלך פוליסומנוגרם ומדידה של בטא-עמילואיד, tau, חלבון כולל, YKL-40 והיפוקרטין בנוזל חוט השדרה ביום שלמחרת. המידע הושווה באמצעות פרוטוקול זהה עם תנאי דמה במהלך הפוליסומנוגרם.

הפרעה ספציפית בפעילות גל איטי נמצא כקשורה בעליה בעמילואיד (r=0.610,יP=0.009). אפקט זה היה ספציפי לפעילות גל איטי ולא למשך שינה או יעילות שינה. אפקט זה היה ספציפי לבטא-עמילואיד ולא ל-tau, חלבון כולל, YKL-40 והיפוקרטין. בנוסף, איכות שינה ביתית ירודה, כפי שנמדדה על ידי יעילות שינה באמצעות אקטיגרפיה בששת הלילות לפני הניקור המותני נמצאה כקשורה ברמות tau גבוהות יותר (r= 0.543, p= 0.045).

מסקנת החוקרים היא כי הפרעות בפעילות גל איטי מגבירות רמות בטא-עמילואיד בצורה חריפה ואיכות שינה ירודה במשך מספר ימים מעלה רמות tau בנוזל חוט השדרה. השפעות אלו ספציפיות לחלבונים נוירונליים, ממצא המעיד על כך שהן מושפעות משינויים בפעילות נוירונים במהלך שינה ירודה.

מקור: 

Ju, Y.S. et al. (2017) Brain. 140(8), 2104.

נושאים קשורים:  שינה,  אלצהיימר,  CSF,  עמילואיד,  tau,  מחקרים
תגובות