חדשות

הורי הילדים המטופלים במחלקה המטו-אונקולוגית ב"הדסה" דורשים חקירה פלילית

המשבר ב"הדסה" החריף היום, כשבא כוחם של ההורים שלח מכתב למפכ"ל המשטרה בו הוא דורש לפתוח בחקירה פלילית נגד הנהלת "הדסה" סביב הטיפול בשנה שעברה בילדים חולי סרטן; לדבריו, לטיפול בתיירי מרפא היתה מטרה אחת: "להעשיר את קופת בית החולים 'הדסה'"

כימותרפיה בילדים ובני נוער (צילום: אילוסטרציה)

הורי הילדים המטופלים במחלקה ההמטו-אונקולוגית ב"הדסה" עין כרם, באמצעות עורך-דינם, דורשים עתה לפתוח בחקירה פלילית על התנהלות הנהלת "הדסה" בכל הנוגע לניהול ותפקוד המחלקה.

הפנייה הועברה אתמול (ד') ליועץ המשפטי לממשלה ולמפכ"ל, עם העתקים לראש הממשלה ולמבקר המדינה. נוסח הפנייה הופץ הבוקר לתקשורת.
בפנייה צוין, כי היא נעשית לאור התפטרותם הצפויה של רופאי המחלקה, שנקבעה להיכנס לתוקף ב-1 ביוני.

בא כוח ההורים, עו"ד אלעד שרגא, טוען בפנייתו כי 45% ממושתלי מח-העצם בשנת 2016 בבית החולים הדסה היו תיירי מרפא ממזרח אירופה והגדלת מספר ההשתלות נעשתה על-ידי הנהלת בית החולים מטעמים כלכליים מבלי להגדיל את הצוות המטפל המצוי ממילא בתת-תקינה מסוכנת. משרד הבריאות, נטען, גיבה את ההחלטה "תוך ידיעה מלאה לגבי הסיכונים הנוגעים בדבר".

עוד נטען, כי העברת ביצוע ההשתלות בילדים למחלקת השתלת מח-עצם למבוגרים היא "על מנת לאפשר גידול בקליטת תיירי המרפא מטעמים כספיים ולמרות העובדה הבלתי ניתנת לערעור כי משתילי המבוגרים אינם מוכשרים לטפל בילדים ועל אף שאחוזי השרידות של מושתלי מחלקת המבוגרים נמוכים באופן דרמטי מאלו של מושתלי מחלקת הילדים".

טענה חדשה שהעלה עתה בא-כוח ההורים, היא ש"למיטב ידיעתנו, הרופאים המועסקים בהדסה קיבלו כסף בשר"פ באופן שהיווה תמריץ ממשי עבורם לביצוע השתלות בניגוד לקריטריונים המחייבים". עוד נטען, ש"ילדים המגיעים במסגרת תיירות מרפא (מהרשות הפלסטינית וממזרח אירופה) מושתלים בסיכוי נמוך ביותר, המהווה למעשה 'טיפול ניסיוני', ללא קבלת היתר כלשהו מוועדת הלסינקי ובמטרה אחת ויחידה – להעשיר את קופת בית החולים 'הדסה'. למיטב ידיעתנו משרד הבריאות נתן אישור להדסה לאסוף כספים מקרנות באוקראינה וברוסיה על מנת לממן השתלות אלה".

"בנסיבות אלה", נכתב, "ברור שכל החולים האונקולוגים והמושתלים בבית החולים הדסה מטופלים בתת-סטנדרט באופן מסוכן... העמדתם בסכנה של חיי הילדים המאושפזים לצורך השתלת מח-עצם נובעת כל כולה משיקולים כלכליים פסולים".

פרופ' רוטשטיין שלח אתמול מכתב למשרד הבריאות ולעו"ד שרגא בו שלל את כל הטענות. הוא ציין שאין תקן בינלאומי לכוח אדם במחלקה ובכל מקרה מדובר במצב שקיים זה שנים. "הנהלת הדסה", כתב, "לא החליטה להגדיל או להכפיל את מספר ההשתלות". על הטענה שההשתלות נעשות מטעמים כספיים, השיב: "יש להנהלת הדסה עניין גדול מאוד בהגדלת תפוקות והתייעלות כדי שסך הכנסות בית החולים יעלה על הוצאותיו, אבל ישועת הדסה לא תבוא מעוד 3-2 השתלות מח-עצם".

הבוקר הודיעה דוברת בית החולים: "הנהלת הדסה אינה מתנגדת לכל חקירה שעליה יחליט היועץ המשפטי בנושא. תלונותיו של עו"ד שרגא מתמקדות בעבר, בשעה שהדסה נוהלה על ידי מנהלים אחרים".

נושאים קשורים:  חדשות,  משבר ב"הדסה",  פרופ' זאב רוטשיין,  עו"ד אלעד שרגא,  תיירי מרפא,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
12.05.2017, 14:47

השתלה למבוגר והשתלה לילד הן פרוצדורות זהות, המעקב אחר הילד לאחר ההשתלה שונה מהמעקב אחר המבוגר ובפרט קריאת המדדים הרפואיים. הוספת רופא ילדים למחלקת מבוגרים שיעקב אחר הילדים והמדדים מאפשרת ביצוע השתלות ילדים במחלקת מבוגרים ובעצם הגדלת כמות הילדים עם פוטנציאל להינצל. הוויכוח בנושא קיים בהדסה מקדמת דנא ונמנעו מכך מסיבות אישיות שכוסו בטיעונים רפואים.

אנונימי/ת
12.05.2017, 15:18

לאן הגענו? בושה וחרפה.. ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם פונים למשטרה ובתי משפט... לא משנה מי אשם או מי צודק כבר...על גב ילדים חולי סרטן? אתם אמיתיים? לזה נהייתם רופאים? לנטוש חולים כאלה בגלל הסדרי עבודה או אגו?? עצוב גם שהר"י יושבת על הגדר... תתעוררו!!

אנונימי/ת
13.05.2017, 11:35

כולה שיש בהדסה משבר אמון ומחדל ניהולי חמור. כדאי לקרוא את רן רזניק בישראל שלנו סופ"ש. הכתובת על הקיר.

אנונימי/ת
14.05.2017, 07:53

אם עד עכשיו האמנתי לרופאי הדסה ולא למנהל בית החולים, עכשיו זה מתחיל להריח משהו פוליטי ומלוכלך מידי.

אנונימי/ת
15.05.2017, 18:10

קרוב לוודאי שהתגובה האחרונה של רוטשטיין עצמו או בא כוחו

אנונימי/ת
20.05.2017, 07:55

פרופ רוטשטיין עשה רק טוב לרופאים שעבדו אתו
הוא העלה את תהש לרמה גבוהה מאוד
הוא משקם מוסד רקוב כביש הדסה
רופאי השתלה התנהגו כקבוצת בריונים קרטליסטים ואני מקווה שייכשלו