חדשות

ועדי הרופאים ב"הדסה" מאיימים לתבוע את הנהלת המרכז הרפואי על ביזוי בית המשפט

לפי מכתב התראה ששלחו השבוע ועדי הרופאים, הנהלת "הדסה" אינה ממלאת אחרי פסיקה שניתנה באוגוסט השנה, לפיה עליה לכנס ולהיוועץ עם הוועד הרפואי בענייני קידום, מינויים ותפקידים חדשים; הנהלת "הדסה": "הוועד מסרב להיפרד מההרגלים הנפסדים של 'הדסה' הישנה"

המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם (צילום: אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית, ועדי הרופאים הבכירים והצעירים ומנהלי המחלקות ב"הדסה" ירושלים שיגרו השבוע מכתב להנהלת בית החולים, שבו דרשו לשוב ולכנס את הוועד הרפואי לדיונים בענייני קידום, מינויים ואיוש תפקידים פנויים במרכז הרפואי, ואיימו כי אם לא יכונס הוועד - יפנו לבית המשפט במטרה להרשיע את ההנהלה בביזוי בית הדין.

במכתב, שנשלח לעורך הדין המייצג את הנהלת בית החולים, הודיעו הרופאים כי אם בתוך 48 שעות לא תודיע הנהלת "הדסה", בכתב, שבכוונתה "לכבד ולמלא אחר החלטת בית הדין האזורי לעבודה" ולכנס את הוועד הרפואי באופן שוטף וסדיר ולהשיב לו את כל סמכויותיו, וכן "לקיים ולמלא אחר כל החלטותיו", הם ינקטו צעדים משפטיים לשם "הפסקת ביזוי החלטת בית הדין".

"ההנהלה איננה רואה ברופאים חלק מבית החולים – למרות כל הסיכומים שהושגו בהסכם ההבראה והחלטות בית המשפט"

המכתב מהווה צעד נוסף בעימות המתמשך בין ועדי הרופאים השונים לבין הנהלת "הדסה", מאז נכנס פרופסור זאב רוטשטיין לתפקידו כמנכ"ל המרכז הרפואי. הרופאים טוענים כי ההנהלה מסרבת לכנס את הוועד הרפואי ולהיוועץ עמו בכל הנוגע לקידום רופאים בדרגה, מתן קביעות או מינוי ועדות איתור לתפקיד חדש או למשרה שמתפנה.

מנציגות הרופאים נמסר הבוקר (ה') ל"דוקטורס אונלי", כי יש כיום נתק מוחלט בין ההנהלה לבין הרופאים וכי "ההנהלה איננה רואה ברופאים חלק מבית החולים – למרות כל הסיכומים שהושגו בהסכם ההבראה והחלטות בית המשפט".

"מיותר לציין", מסרה עוד נציגות הרופאים, "שהשם הטוב של בית החולים הדסה מבוסס על איכות הרופאים, השירות הרפואי שהם מעניקים למטופלים והמחקר האקדמי המתקדם המבוצע במוסד הרפואי הוותיק. הרופאים מאוחדים כיום לפעול לשמור על התפקוד התקין של הדסה כדי להוציא את המוסד הרפואי רב המוניטין, סוף-סוף, מהמשבר שבו הוא שרוי. אלא שכרגע הדסה תקועה ובטווח הארוך מדובר בנזק חסר תקדים".

לפי המכתב, ב-22 באוגוסט 2016 ניתן בבית הדין האזורי לעבודה בידי השופטת שרה שדיאור, פסק דין שבו, לטענת הרופאים, היא הורתה להנהלת הדסה לכנס את הוועד הרפואי. בפסק הדין נאמר בין השאר: "לצורך הגשמת תפקידו (של המנכ"ל) באופן מיטבי, יש להעניק לו את סמכויות הניהול הנדרשות ואין להכביד על ההנהלה שלא לצורך. אולם הסמכות של המנכ"ל לא חייבת ואיננה יכולה להיות טוטאלית, אלא שעליה להיות עם מנגנון היוועצות ועם מערכת בלמים ואיזונים".

על בקשת הנהלת "הדסה" להקנות לה ולמנכ"ל פרופסור רוטשטיין "סמכות בלעדית ובלתי מוגבלת בבחינת המילה האחרונה", כתבה השופטת בפסק דינה: "חוקת העבודה ותקנון הוועד הרפואי וכן הסכם קיבוצי או הסדר קיבוצי הם חוזים שבדין, שרישומם ותוקפן המשפטי קבועים בחוקי המגן ובדיני העבודה". לפיכך, "סמכויות ומעמד הוועד הרפואי כפי שנקבע בחוקת הדסה והמסמכים הקיבוציים, נותרו בתוקפם בכפוף להסדר ההבראה והסכם ההבראה". השופטת קבעה, כי "אין לפגוע בסמכויות הוועד הרפואי, ובכלל זה לאשר (יחד עמו) קידומים בדרגה וקביעות לרופאים ו/או למנות או לבטל ועדות איתור או תחרות, אלא כמפורט במסמכים הקיבוציים".

"במשך שנה", אומרים הרופאים, "מאז כניסת פרופסור רוטשטיין לתפקידו, התכנס הוועד הרפואי פעמים ספורות בלבד - וגם אז לא התקבלו החלטות בנושאים שהיו על הפרק. הוועד הרפואי אמור להתכנס אחת לחודש ביום קבוע. לאחר אינספור ניסיונות לשתף פעולה (עם המנכ"ל וההנהלה) - ולמרות חוסר הפיקוח מצד הדירקטוריון והבעלים של בית החולים – החליטו עתה הרופאים להילחם על עתידה ואיכותה של הדסה. אם לא יהיו קידומים, לא תהיה כל אפשרות להמשיך ולהביא כוח אדם איכותי לבית החולים, לשמר אותו ואת המוניטין שלו".

"חרף הקביעות הברורות והחד-משמעיות בהחלטת בית הדין, מאז ניתנה לפני שלושה חודשים, הנהלת הדסה מסרבת באופן מופגן ומוצהר לכנס את הוועד הרפואי, ומתעלמת מהסמכויות המוקנות לו", נאמר במכתב ההתראה לקראת הבקשה לבית המשפט להכריז ולפסוק על ביזוי בית הדין. עוד נאמר במכתב: "אין ולא יכול להיות ספק כי בהתנהלות המתוארת (במכתב המפורט) הדסה מפירה במודע, באופן בוטה ומבזה את ההחלטה מיום 22.8.2016, ואף הצהירה על כוונה ברורה וחד-משמעית להמשיך ולהפר את ההחלטה".

הנהלת המרכז הרפואי "הדסה" מסרה בתגובה ל"דוקטורס אונלי": "ועד רופאי הדסה מסרב להיפרד מההרגלים הנפסדים של הדסה הישנה. לוועד היסטוריה ארוכה של מלחמות בהנהלה כשהתוצאה הכוללת הייתה קריסת הדסה ב-2014. הנהלת הדסה החדשה נחושה לנהל את הדסה ולהובילה ליציבות כלכלית ומובילות רפואית. במשך עשרת החודשים האחרונים, עברה הדסה שינוי ניכר: ביטול מוחלט של שר״פ הבוקר; הצטיידות מסיבית בטכנולוגיה חדשנית ועבודה מסורה ואיכותית סביב השעון תוך מתן שירותים רפואיים מדהימים לציבור שחזר להאמין בהדסה החדשה וברופאיה המעולים. הציבור חזר לבית החולים במספרים גדולים תוך מציאת מענה מהיר ואיכותי לצרכיו. הנהלת הדסה מחויבת לציבור ולעובדים הנפלאים של המרכז הרפואי ולא תיתן לוועד הרופאים, שהוא שארית של הדסה הישנה, להרוס הישגים אלו ולהסיג את הדסה לאחור".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  ועדי הרופאים בהדסה,  ביזוי בית המשפט,  עימות,  פרופ' זאב רוטשטיין
תגובות