חדשות

חיסוני שפעת בישראל: 55% מתלמידי כיתות ב' כבר חוסנו; רק 23% מהרופאים

כך נמסר מנתונים שהציג משרד הבריאות בדיון בעניין חיסונים לשפעת בוועדה לזכויות הילד של הכנסת; לפי הנתונים שנמסרו, כ-90% מהמקרים בהם ילדים לא קיבלו חיסונים בישראל מוסברים על ידי התנגדות הורים למהלך

"מה ייעשה עם רופא שמטיל אימה מעל כל במה אפשרית כשהוא מספר על הנזק הנוראי היכול להיגרם, לכאורה, משימוש בחיסונים?" (צילום: אילוסטרציה)

כ-55% מתלמידי כיתות ב' בישראל חוסנו עד כה נגד שפעת, במסגרת התכנית החדשה לחיסונים לשפעת שהכין משרד הבריאות השנה הכוללת ילדי בית ספר. מבין התלמידים שהוזמנו להתחסן ולא קיבלו חיסון, 90% מהמקרים נבעו מסירוב ההורים, 3.4% נגרמו בשל מסירוב התלמיד עצמו ו-3.5% נגרמו בשל היעדרות מבית הספר ביום החיסון.

נתונים אלו הוצגו שלשום (ב') בדיון מיוחד בעניין חיסונים לשפעת, שהתקיים בוועדה לזכויות הילד בכנסת. כמו כן נמסר בדיון, כי עד כה בקרב עובדי מערכת הבריאות רק 28% התחסנו - 23% מבין הרופאים ו-47% מבין האחיות.

יו"ר הוועדה, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, אמרה לאנשי משרד הבריאות שנכחו בישיבה: "ההסברה (בנושא החיסונים) לוקה בחסר, או שכלל לא קיימת. על משרדי הממשלה וקופות החולים להגדיל את המודעות. להבהיר לציבור שמדובר במחלה הגורמת למקרי מוות בעולם המערבי. אנחנו מדברים על שפעת כמחלת חורף אך לא תמיד אנחנו נוטים לייחס לה את החשיבות הגבוהה שאנו צריכים לתת, שעה שאנשים לא מעטים מתים כתוצאה משפעת ברחבי העולם המערבי. במקומות שבהם ניתן ליצור מניעה יש לעשות זאת, כל שכן כאשר אנו מדברים על ילדים הנמצאים בסיכון גבוה".

"אצל החרדים תמיד יותר קשה לחסן. אנחנו משתמשים בכל האמצעים העומדים בפנינו. במרפאות נתלים פוסטרים שעליהם חתמו רבנים שקוראים להתחסן"

נציגת משרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, אמרה בדיון: "מדי שנה נפטרים ילדים משפעת. במשרד נעשים מאמצים לחסן ילדים ונשים הרות. לגבי אותם ילדים שלא נכללים בתוכנית החיסון בבתי ספר, אנו נותנים תמריצים לקופות. 1.6 מיליון איש, מתוכם מעל 180 אלף ילדים עד גיל 5, חוסנו עד סוף נובמבר - בערך 20% מאוכלוסיית היעד. כל אלו חוסנו בקופות. באתר האינטרנט של המשרד יש תכני הסברה. יש גם הסברה בקרב אנשי מקצוע. שנים נעשים קמפיינים בעניין הזה".

בהמשך הדיון הודתה: "אנחנו עושים הסברה בקרב אנשי מקצוע, בקופות החולים. אבל ראינו שהקמפיינים אינם יעילים". כן מסרה, בתגובה לקריאה לעודד התחסנות של פעוטות בטיפות החלב: "העניין נבחן , אבל זה מורכב מדי מבחינה לוגיסטית, כיוון שמבצעי התחסנות כאלו יעמיסו עוד עבודה על טיפות החלב, שגם ככה עמוסות מאוד. לעומת זאת אין בעיה להפנות פעוטות להתחסנות לשפעת לרופאי ילדים".

ד"ר חוסיין דבאח, רופא ילדים ומתמחה במחלות ריאה ב"רמב"ם", אמר במהלך הדיון: "יש לנו בעיה. באוכלוסייה שפעת נתפסת כמחלה קלה. כאילו שאפשר לשתות רק מרק עוף ולהחלים. אלא שזו יכולה להיות מחלה קטלנית ולא רבים בציבור מבינים זאת. אם נפנים את ההיבט הזה – המגמה (של מיעוט התחסנות) תשתנה".

לדבריו, "צריך גם למצוא דרכים להגיע ליותר תלמידים. בארה"ב ובאנגליה זה עבד וזה עובד, אז אין סיבה שנפגר אחריהן. בשנה הבאה צריך כבר לחסן את כל תלמידי היסודיים, מכיתה א' עד ו'. אני לא רואה סיבה לעשות זאת באופן מדורג. רופאים ישמחו לתרום יום אחד בשנה כדי לבצע חיסונים. תירוצים של חוסר כוח אדם תמיד יהיו, סטאז'רים לרפואה יכולים לעשות את זאת".

נציג "מכבי שירותי בריאות", נדב פרץ, מסר: "אנחנו פונים באופן אישי לכל אוכלוסיות היעד שלנו במכתבים, במסרונים, בארבע שפות. מקיימים הפנינג לילדים על מנת ליהנות מערך מוסף, ולחסן כמובן. יש צורך הסברתי מידי בבתי הספר". דורית גולדמן, נציגת "מאוחדת", הוסיפה: "אנחנו שולחים סמ"סים, מיילים, עושים שיווק ופרסום, אנחנו מחסנים בכל מקום, בכל סניף של הקופה ובכל אתר שלנו. 40% מלקחותינו חרדים ו-20% ערבים. אצל הערבים שיעור ההתחסנות גבוה, אבל לא יותר מהחברה היהודית. אצל החרדים תמיד יותר קשה לחסן. אנחנו משתמשים בכל האמצעים העומדים בפנינו. במרפאות נתלים פוסטרים שעליהם חתמו רבנים שקוראים להתחסן".

ההחלטה על חיסון נגד שפעת בבתי הספר התקבלה לאחר עבודת מטה שנמשכה כמה שנים, בהמלצת פרופסור רן בליצר ממכון המחקר של שירותי בריאות כללית והוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים. ההמלצה הסתמכה בין השאר על ניסיון מצטבר בעולם. למשל: לאחר הכללת תכנית חיסונים נגד שפעת בבתי הספר באנגליה חלה שם ירידה של 94% בביקורים אצל רופאי המשפחה בגלל מחלה דמוית שפעת בקרב בני 10-5 שנים ובקרב בני 17 ומעלה חלה ירידה של 59%. חלה גם ירידה ב-93% באשפוזים עקב שפעת בקרב בני 10-5, ירידה ב-76% באשפוזים בטיפול נמרץ וירידה ב-74% בביקורים במיון בגלל מחלה נשימתית. בארה"ב מתים משפעת מדי שנה כ-100 ילדים, כאשר כ-90% מהם לא חוסנו.

משרד הבריאות מסר, כי מעקב אחרי שיעור החולים בשפעת בישראל, אחרי שיעור מקבלי החיסונים ואחרי שיעור תופעות הלוואי שהופיעו סמוך לזמן קבלתו העלה, כי מאז 2010 ניתנו בישראל 8.7 מיליון מנות חיסון נגד שפעת. ככל הידוע בתקופה זו לא נרשמו אירועים חמורים שנקשרו באופן סיבתי לחיסון השפעת. להערכת המשרד, החיסון מנע כמה מאות מקרי פטירה מהמחלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  שפעת,  משרד הבריאות,  ועדה לזכויות הילד,  בתי ספר,  תוכנית חיסונים
תגובות