חדשות

יו"ר החברה לבריאות האם והעובר: "קיים בישראל מחסור חמור במומחים בתחום ובמיילדות"

"אשה הנמצאת בהריון בסיכון ממתינה חמישה חודשים לביקור אצל הרופא", התריע פרופ' אריאל מני בכנס של החברה לרפואת האם והעובר, שנערך בשבוע שעבר

מחלקת מיון יולדות חדש ב"שערי צדק" (צילום: "שערי צדק")

מחסור חמור ברופאים ובמיילדות קיים בישראל - כך נמסר ביום חמישי בכנס החברה לרפואת האם והעובר, עליו דווח ב"ישראל היום". את הנתונים הציג בכנס פרופ' אריאל מני, מנהל חדרי הלידה במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב", המכהן גם כיו"ר החברה לרפואת האם והעובר.

לדברי פרופ' מני מספר הלידות בישראל עלה בעשור האחרון ב-20%, אולם ללא עלייה תואמת במספר הרופאים והמיילדות. "אנחנו רואים מחסור ברופאי נשים בעיקר בפריפריה. חסרים כ-150 רופאי נשים. יש מצוקה הולכת וגוברת באיוש חדרי הלידה ביום ובלילה. ברובם אין מומחה שנמצא 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע", התריע פרופסור מני.

פרופ' אריאל מני: "זמן ההמתנה הוא בלתי נסבל בעיניי. מדובר בפרק זמן משמעותי מאוד. ויש לכך משמעות מבחינת איכות הטיפול באישה ובעובר"

"אשה הנמצאת בהריון בסיכון ממתינה חמישה חודשים לביקור אצל הרופא, וזאת כאשר בישראל יותר מ-35 אלף הריונות בסיכון בשנה", אמר פרופסור מני. "זמן ההמתנה הוא בלתי נסבל בעיניי. מדובר בפרק זמן משמעותי מאוד. ויש לכך משמעות מבחינת איכות הטיפול באישה ובעובר". לדברי העיתון, פרופ' מני התריע כי המצב הקיים עלול לסכן את האימהות והעוברים.

"רפואת הנשים הוא תחום המצוי במחסור כוח אדם", הוסיף, "רופאים מחוזיים בקופות החולים רודפים אחרי הרופאים, מציעים להם יותר כסף. יש זליגת מומחים מהמערכת הציבורית לפרטית. בתי החולים הציבוריים מוגבלים (בתקציב) ולא מעלים משכורות".

בנוסף אמר פרופסור מני בכנס, על-פי הדיווח, כי קיים גם מחסור של מאות מיילדות. "אי אפשר לאפשר לידה טבעית כאשר מיילדת אחראית לכמה יולדות. זה מצב המוביל ליותר לידות פולשניות", ציין.

אחד הפתרונות האפשריים שהציע פרופ' מני הוא העלאת גיל הפרישה לרופאים. "החל מ-2015 חל זינוק משמעותי במספר רופאי הנשים שפרשו לגמלאות. הוא עומד עתה על כ-230 בשנה". בנוסף, הציע פרופ' מני להכיר ברפואת נשים כ"מקצוע במצוקה" ולתת תגמול כספי לרופאים.

לפי נתונים שהוצגו בכנס, בכל 3 דקות נולד בישראל תינוק; בכל 18 דקות מתבצע ניתוח קיסרי; ב-2015 נולדו 175,125 תינוקות; כ-7,500 מהלידות בשנה זו היו של נשים בגיל 44-40 - עלייה של 8% בחמש השנים האחרונות; 46% מהיולדות קיבלו אפידורל במהלך הלידה, אולם ישנה שונות גבוהה בין בתי החולים, ובחלק מהם רק 23% מהיולדות קיבלו את הזריקה.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' אריאל מני,  מיילדות,  מומחים,  התמחות,  מקצוע במצוקה
תגובות
אנונימי/ת
14.11.2016, 19:23

מחסור חמור בולט בפריפריה גם במספר היועצים הגנטיים בראי המלצות האיגוד לגבי נסיבות בהן מומלץ לבצע יעוץ גנטי, (מס' שבועות ההריון שחולפים עד ליעוץ הלא זמין מייתר את ההמלצה)
ומחסור בולט נוסף הוא במספר המומחים להריון בסיכון לאור נוהל משרד הבריאות הקיים עם רשימת ההריונות הנחשבים בסיכון המחייבים מעקב מומחה.

אנונימי/ת
15.11.2016, 08:45

אין מחסור לרופאים
1)לא מקבלים אותם לעבודה לק"ח
2ׂ) כל שנה בשלב "א" נחשלים הרבה מאוד גניקולוגים , הבחינות בכוונה קשות כדי לעצור יציאת רופאים לעבוד בק"ח
3) עומס רק בערים "גדולים" , כירוב פונים למרכזים גדולים

אני רופאת -נשים עם נסיון 35 שנה , מעוננת לעבוד בק"ח בתנאים ובמקום מתאים לי

אנונימי/ת
15.11.2016, 08:56

אם את רופאת נשים 35 שנה את אמורה להיות עכשיו בפנסיה.
תהני