חדשות

סקר "כללית": 14% מהמבוטחים הפסיקו לעשן בחמש השנים האחרונות

הסקר מצא כי נשים הפסיקו בשיעור גבוה יותר מגברים; בתוך כך, מחקר מצא כי ילדים בישראל חשופים לעישון פסיווי, והמרכז הרפואי "איכילוב" הודיע על איסור עישון בכל תחום בית החולים

עישון (צילום: אילוסטרציה)

סקר שנערך בקרב ציבור מבוטחי "כללית" על רקע "יום ללא עישון" המתקיים היום (יום ג') העלה, כי 14% מהמבוטחים שעישנו הפסיקו לעשן בשנים 2011-2014. הסקר נוהל על ידי ד"ר עינב סרולוביץ', ונערך על ידי מכון המחקר של "שירותי בריאות כללית".

לפי הסקר, מבין 641,661 מהנבדקים, כ-14% (90,646) הפסיקו לעשן במהלך השנים 2014-2011 (התקופה שבה בוצע הסקר). הסקר גם בחן את שיעור המדווחים על הפסקת עישון לפי אזור מגורים, והשיעור הגבוה ביותר של מבוטחי "כללית" שחדלו לעשן בתקופה זאת נמצא בגבעתיים ובמודיעין - 23%.

אחריהן בדירוג, עם שיעור של 18%-20%, נמצאים היישובים זיכרון יעקב, נס ציונה, הרצליה, כפר סבא; בתל-אביב דיווחו 17% על הפסקת עישון; בחיפה 16%, בבאר-שבע 14%; בכרמיאל, בת ים אור יהודה, ראש העין, פתח תקווה, אשדוד, רחובות ואשקלון 15-14%; בירושלים 11%; בעכו ובדימונה רק 10% הצליחו להיגמל מעישון.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

17.5% נשים חדלו לעשן לעומת 12.4% מהגברים. 22.3% מן הנגמלים היו בני 74-65, 13.5% בקבוצת הגיל 44-25. 19% היו במעמד סוציו-אקונומי גבוה ורק 11% מקרב מעמד סוציו-אקונומי נמוך.

מנהל מכון כללית למחקר, פרופ’ רן בליצר, אמר ל"ידיעות אחרונות" שדיווח על תוצאות הסקר: "בשנים האחרונות הגברנו את המאמצים למניעה וגמילה מעישון. נתוני הסקר מצביעים על מגמה חיובית, אם כי עדיין התופעה של התמכרות למוצרי טבק גבוהה".

פרופ’ דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות בקהילה ב"כללית", הוסיפה: "ממצאי המחקר מדגישים את הצורך להמשיך ולהשקיע במאמצים בתחום הגמילה והמניעה מעישון".

ילדים אינם מוגנים מעישון פסיווי

בתוך כך, ד"ר חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ו"הדסה", המכהן כיו"ר רשת חוקרי בריאות הציבור בתחום הטבק בישראל וכמזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, הציג לרגל היום ללא עישון סדרה של מחקרים חדשים בתחום, לצד פעילויות שונות לצמצום נזקי העישון שנעשו באחרונה בישראל.

"נכון להיום, הילדים בישראל אינם מוגנים כראוי מנזקי העישון הכפוי, בסביבה המשפחתית והחיצונית", אמר ד"ר לוין.

ד"ר חגי לוין (צילום: פרטי)

ד"ר חגי לוין (צילום: פרטי)

במחקר שערך עם ד"ר מיה לבנטר-רוברטס משירותי בריאות כללית וחוקרים נוספים מהמרכזים הרפואיים "אסף הרופא" ו"מאונט סיני" בניו-יורק, בוצעו לראשונה בישראל מדידות ביוכימיות של חשיפת ילדים לעישון כפוי בארץ.  במחקר נמצאו מטבוליטים של ניקוטין בשתן של כל 145 הילדים שהשתתפו במחקר, הן בקרב ילדים שהוריהם מעשנים והן בקרב אלו שהוריהם אינם מעשנים.

"ממצא זה מעיד על חשיפה שכיחה של ילדים בישראל לעישון סביבתי", ציין ד"ר לוין.

לעומת זאת מצאו החוקרים תמיכה גורפת של למעלה מ-90% מההורים, מעשנים ולא מעשנים, באיסור מוחלט של עישון ברכב פרטי, שם החשיפה של ילדים לנזקי העישון גדולה במיוחד.

בשיתוף פעולה עם החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, אמר ד"ר לוין, מקודמות עתה הצעות חוק שונות להגנה על ילדים מנזקי העישון בישראל בכלי רכב פרטיים ובגני שעשועים.

ד"ר מילכה דונחין , גם היא מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ו"הדסה", שותפה יחד עם ד"ר לוין בקואליציה רחבה של ארגונים המרכזת את פעילויות היום הבינלאומי ללא עישון השנה בישראל.

האוניברסיטה העברית, כאוניברסיטה מקדמת בריאות וקיימות, הייתה חלוצה בישראל כאשר הכריזה בשנת 2012 על קמפוס עין כרם כקמפוס נקי מעישון, הדגיש עוד ד"ר לוין.

ד"ר לוין הוא החוקר הראשי בתכנית בשם "סמס-הפסק", תכנית חדשנית לגמילה מעישון בעזרת הודעות טקסט לטלפון נייד. התכנית מבוצעת בתמיכת "קרן מילגרום", האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות ובשיתוף פעולה עם חיל הרפואה.

במחקר חלוץ שביצעה הסטודנטית לרפואה מיה אוברמן, בהנחיית ד"ר לוין, נמצא כי התכנית ישימה ומקובלת עבור המעשנים בישראל וכי 30% מבין 50 משתתפי התכנית נגמלו מעישון בתקופת מעקב של שלושה חודשים. ממצא זה תואם לממצאים מתכניות דומות בעולם שהראו כי זו דרך זולה ונגישה, שמכפילה את סיכויי הגמילה מעישון. בימים אלו מתחילה בארץ תכנית ייעודית עבור חיילים.

יופסק העישון ב"איכילוב"

בית החולים "איכילוב" הודיע הבוקר (יום ג'), כי מעתה העישון ייאסר בכל תחומי בית החולים, ויבוטלו כל פינות העישון שהיו קיימות בחזית בית החולים. העוברים על החוק - עובדי בית החולים, מבקרים, מאושפזים ומטופלים - צפויים לקנס של 1,000 שקלים. המרכז הודיע כי יתקיימו סדנאות לגמילה מעישון, חינם, לעובדים ויוכשרו צוותים להקניית כלים לגמילה מעישון למאושפזים. עובד שייתפס מעשן וייקנס יוזמן לבירור ותירשם לו הערת אזהרה.

פרופ’ רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב אמר: "מדובר ביישום סטנדרט חדש במערכת הבריאות בפעילות נגד עישון, כחלק ממהפכת קידום הבריאות באיכילוב".

נושאים קשורים:  חדשות,  "יום ללא עישון",  הפסקת עישון,  סקר,  ד"ר חגי לוין,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב,  עישון פאסיבי
תגובות