מגזין

הדמוגרפיה של משבר ה"זיקה"

חלק מרשויות הבריאות באמריקה הלטינית קראו לנשים ביבשת שלא להיכנס להריון; אילו השלכות יהיו לצעד חסר התקדים?

ילד בריו דה ז'ניירו שבברזיל (צילום: אילוסטרציה)

ההתפשטות המהירה של נגיף ה"זיקה" במדינות אמריקה הלטינית בחודשים האחרונים, והחשד כי התפרצותו מובילה למומים קשים בתינוקות, ביניהם מיקרוצפליה, הביאו את רשויות הבריאות ביבשת להכריז על צעד שלא זכור כמותו בהיסטוריה המודרנית: קריאה רשמית שלא להיכנס להריון בתקופה הקרובה.

בעקבות הכרזת ארגון הבריאות העולמי (WHO) לפני כשבועיים, כי הההתפרצות מהווה "מצב חירום גלובלי", מיהרה ממשלת אל-סלוודור, למשל, להמליץ לנשים שלא להיכנס להריון עד לשנת 2018. מדינות כמו ברזיל וקולומביה המליצו באופן רשמי למיליוני נשים להמתין עם כניסתם להריון - אם הדבר אפשרי.

כתב העת האמריקאי "אטלנטיק" (The Atlantic) הקדיש בשבוע שעבר כתבה נרחבת להשלכות של הכרזות רשמיות אלה. המגזין תהה כיצד יגיבו נשים שמנסות להיכנס להריון, או כאלה שכבר הרו, כאשר הן שומעות את המלצות ממשלותיהן, ואם ייקחו אותן ברצינות. בנוסף, תהה כתב העת כיצד ייראו אותן מדינות בעוד חמש שנים, ומה יהיו ההשלכות הכלכליות של צמצום הילודה על העסקים ועל המודל הפנסיוני. כותרת הכתבה היא "מדינה ללא תינוקות".

העיירה סואצ'ה בקולומביה (צילום: אילוסטרציה)

העיירה סואצ'ה בקולומביה (צילום: אילוסטרציה)

כתב העת האמריקאי "אטלנטיק" (The Atlantic) הקדיש בשבוע שעבר כתבה נרחבת להשלכות של ההכרזות הרשמיות לא להיכנס להריון

מחבר המאמר מצטט את חוזה מיגל גוזמן, לשעבר דמוגרף באו"ם ועתה יועץ בחברת ייעוץ בינלאומית, שציין כי מדי שנה נולדים באמריקה הלטינית 11-10 מיליון תינוקות. אם ההנחיה להימנע במשך שנתיים מכניסה להריון תתבצע במלואה, ייגרע מהאוכלוסייה באזור זה מספר כפול של תינוקות.

לכאורה, אין מדובר בשיעור גבוה, אם לוקחים בחשבון שאוכלוסיית אמריקה הלטינית מונה כיום 635-634 מיליון נפש. אבל האזור כולו כבר חווה בעשורים האחרונים ירידה בשיעורי הלידות, כך שההשפעה על האוכלוסייה צפויה להיות גדולה יותר מכפי שנראה. לדברי גוזמן, משתנה המפתח שיש לעקוב אחריו עתה הוא כמה זמן התפרצות נגיף זיקה תתמיד.

לפי הדמוגרפים, אוכלוסיות בני האדם נוטות לגדול בקצב מהיר לאחר שעברו תקופות זמנית שבהן היו קשיים להביא תינוקות לעולם, כמו מלחמות, מגפות או משברים כלכליים. אם ההתפרצות הנוכחית תימשך שנה או שנתיים, הזהיר גוזמן, ייווצר מה שהוא מכנה "חור במבנה הגילי".

להערכתו, זוגות באמריקה הלטינית, שבדרך כלל מגדלים שני ילדים, ייטו לנסות להשיג את ההרכב המשפחתי הזה לאחר המשבר. לדוגמא, אשה בת 28 שקיוותה ללדת את ילדה הראשון בגיל 30 ואת השני בגיל 34, תלד את הראשון בגיל 32 ומיד אחר כך את השני. לדברי גוזמן, התוצאה תהיה שבשנה אחת יהיו בבית הספר מעט מאוד ילדים, ובשנה שאחריה (בהנחה שהמשבר יסתיים) - שיעורם יוכפל.

תמונת אולטרה-סאונד המציגה תינוק עם פגיעה מוחית כתוצאה מנגיף ה"זיקה" (צילום: "איכילוב")

תמונת אולטרה-סאונד המציגה תינוק עם פגיעה מוחית כתוצאה מנגיף ה"זיקה" (צילום: "איכילוב")

מחקר שנעשה ב-2014 מצא, כי 56% מכלל הלידות באמריקה הלטינית ובקריביים לא היו מתוכננות

אך אם מגפת זיקה תימשך 5 שנים או יותר כל החישובים ישתנו דרמטית. באופן היפותטי כמובן, שיעור משמעותי של נשים ידחה את הכניסה להריון, עד שיגיעו לגיל שבו כבר ייתקלו בקשיים ללדת, או יחוו סיכונים מוגברים לעובר.

שינוי כזה במבנה הגילי של האוכלוסיות ייצור שורת בעיות באמריקה הלטינית, שבה האוכולוסייה לרוב ענייה מכדי לחסוך לגיל הזקנה. זקנים ביבשת לעתים קרובות נוטים להזדקק לתמיכה חומרית מילדיהם ומנכדיהם, במקום לקבל את הסיוע הנדרש ממערכת הפנסיה או הביטוח הלאומי.

בנוסף, ההנחיות להימנע מכניסה להריון הן טעונות מאוד מבחינה דתית. רוב מדינות אמריקה הלטינית הן קתוליות, ואסור לבצע בהן הפלות מבחינת דתית וחוקית. לפי המומחים, רוב ההריונות במדינות אמריקה הלטינית אינם מתוכננים. מחקר שנעשה ב-2014 מצא, כי 56% מכלל הלידות באמריקה הלטינית ובקריביים לא היו מתוכננות, אם כי השיעור הזה מצוי בירידה. זהו השיעור הגבוה ביותר של לידות לא מתוכננות בהשוואה לכל אזור אחר בעולם.

בנוסף, ברוב מדינות אמריקה הלטינית אין גישה לאמצעי מניעה לנשים לכניסה להריון באופן שוויוני ורחב. זהו האזור שבו קיים האי-שוויון הכלכלי הגדול ביותר בעולם, ושבו האמונה הקתולית, שמתנגדת לשימוש באמצעי מניעה, חזקה במיוחד. לפי הנתונים, כ-67% מהנשים הנשואות באמריקה הלטינית בגיל הפריון משתמשות בשיטות למניעת הריון.

לכתבה המלאה לחצו כאן

נושאים קשורים:  מגזין,  זיקה,  אמריקה הלטינית,  מגפה,  ילודה,  דמוגרפיה,  ילדים,  נגיף ה"זיקה"
תגובות