חדשות

בעקבות רפורמת הבריאות ומחירי התרופות, ההוצאה על בריאות בארה"ב מזנקת

דו"ח שפורסם בארה"ב מעלה כי ההוצאה הלאומית לבריאות בארה"ב זינקה ביותר מ-5% בשנה שעברה, לשלושה טריליון דולר; בין הגורמים האחראיים: רפורמת הבריאות של אובמה ותרופות חדשות ויקרות; במקביל, נוספו 407 אלף מקומות עבודה במערכת הבריאות בשנה זו

הצטרפות מקוונת לביטוחי בריאות בארה"ב, אובמה-קר (צילום: אילוסטרציה)

חוק ביטוח הבריאות החדש בארה"ב, ה-Affordable Care Act, שנכנס לתוקף ב-2013, הביא לזינוק משמעותי בהוצאה על בריאות בארה"ב בשנת 2014; כך נמסר בסוף השבוע בדו"ח מיוחד שעסק בהשלכות יישום החוק, המכונה גם "אובמה-קר" על שם יוזמו: נשיא ארה"ב ברק אובמה.

החוק איפשר למיליוני אמריקאים לרכוש ביטוח בריאות מתאים, בעידוד המדינה. לפי הערכה, הדרישה לביטוחים ולקבלת שירותים רפואיים תגדל אף בקצב מהיר יותר בשנים הקרובות, והשאלה היא אם מערכת הבריאות האמריקאית תוכל להתמודד עם הביקוש המזנק לשירותים.

לפי הדו"ח, ההוצאה על בריאות בארה"ב בשנה שעברה הגיעה ל-3.03 טריליון דולר, עלייה ב-5.3% בהשוואה למצב 2013. ההוצאה הממוצעת לנפש עמדה ב-2014 על 9,523 דולר – עלייה ב-4.5% בתוך שנה בלבד. כיום, ההוצאה הלאומית לבריאות בארה"ב מגיעה ל-17.5% מהתמ"ג (בהשוואה ל-7.6% למשל בישראל).

השאלה בארה"ב היא אם מערכת הבריאות האמריקאית תוכל להתמודד עם הביקוש המזנק לשירותים רפואיים

קצב עלייה שנתי של 5.3% בהוצאה לבריאות הוא הגבוה ביותר שנרשם בארה"ב מאז 2008. שיעור העלייה הדרמטי בסעיפי ההוצאה על בריאות בארה"ב בתוך שנה אחת (מ-2013 ל-2014) נבע בעיקר מרכישת תרופות, שעלתה ב-12.2%, בעוד התרופות מייצגות 10% בלבד מסך ההוצאה על בריאות. קצבי עלייה מתונים יותר וחד-ספרתיים, אך עדיין גבוהים, נרשמו בהוצאה על רופאים וקלינאים.

מומחים מסבירים, כי לא רק הרפורמה במערכת הבריאות גרמה לזינוק בהוצאה הלאומית, אלא גם מחירי תרופות חדשות. למשל שתי התרופות הביולוגיות החדשות להפטיטיס Cי – Sovaldi ו-Harvoni (תוצרת Gilead), סומנו כ"אשמות הראשיות", מאחר שמחירן לצרכן הוא 84,000 ו-95,000 דולר, בהתאמה, ל-12 שבועות של טיפול.

לפי השיטה האמריקאית, ארגוני עובדים, מעסיקים שמבטחים את העובדים שלהם, גורמי הביטוח וגם רשתות בתי מרקחת השיגו הנחות תודות למשא ומתן עם היצרניות. במקרים רבים, המחיר שנדרש ירד ב-50%, אך עדיין מהווה הוצאה גדולה.

ההערכה עתה היא, שמחיר התרופות היקרות הנמצאות בשוק יירד ככל שיימצאו יותר זמן על המדפים, אבל שתרופות חדשות בתחומים שונות יזרמו לשוק עם מחירים גבוהים, כך שסך ההוצאה הלאומית יישאר גבוה.

מאז נכנס לתוקפו חוק ביטוח הבריאות החדש, ב-2013, יותר מ-23 מיליון אמריקאים, שקודם לכן לא היו מבוטחים כלל, נהנים מכיסוי ביטוחי דרך מערכות "מדיקאייד" ו"מדיקר". ההוצאות של "מדיקר" עלו ב-5.5% ב-2014 והסתכמו ב-619 מיליארד דולר – כלומר: על כל 5 דולר שמוציאים בארה"ב על בריאות, 1 דולר הולך ל"מדיקר".

ראוי גם לציין, כי בין השלכות הרפורמה נמצאת העובדה שמתחילת ינואר גדלה מערכת הבריאות בארה"ב ב-407 אלף משרות, לעומת עלייה ב-410 אלף בלבד, בשנים 2013 ו-2014 גם יחד.

לדו"ח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  ארה"ב,  אובמה-קר,  רפורמת בריאות,  תרופות,  מחירי תרופות
תגובות