חדשות

מחקר: אנשים נמוכים מחכים זמן רב יותר להשתלת ריאות ובעלי סיכון גבוה למוות מוקדם

הנתונים הוצגו בכנס מקצועי בארה"ב; לדברי החוקרת הראשית, הדבר נובע מציון נמוך במדד הקובע את התאמת הריאות להשתלה, ויש להכניס שינויים במדד זה

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

מועמדים להשתלת ריאות שגובהם מתחת ל-1.62 מטר ממתינים זמן רב יותר לביצוע ההשתלה, בהשוואה לאחרים שגובהם נחשב לממוצע – בין 1.70 מטר ל-1.765 מטר. זאת, בשל מבנה גוף המוביל לציון נמוך במדד שקובע את מידת ההתאמה בין התרומה לנתרם.

פרטים אלו נמסרו השבוע בדנבר, קולרדו, בכנס בינלאומי שקיימה החברה האמריקאית לרפואת בית החזה (American Thoracic Society).

לדברי החוקרים, הגישה להשתלות עבור אנשים קצרי קומה שמבנה הגוף שלהם מחייב השתלת ריאות בגודל שונה מהממוצע חייבת להשתפר על-ידי הכנסת שינויים במדד ה-LASי (Lung Allocation Score) ומאמץ לספק להם קדימות גבוהה יותר.

בעת הצגת הממצאים נמסר, כי זו הפעם הראשונה שחוקרים ערכו ניתוח נתונים שהתמקד בהשפעת הגובה על זמן ההמתנה ועל תמותה בהקשר להשתלות. נמצא, כי סיכוייהם של המועמדים נמוכי הקומה גבוהה למוות מוקדם בעת ההמתנה להשתלה הם גבוהים יותר.

את המחקר הובילה ד"ר ג'סיקה סל, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה בניו-יורק. המחקר מבוסס על בחינה מחדש של מידע לגבי 13,341 בגירים בארה"ב שנכללו ברשימת מושתלי ריאות בשנים 2011-2010.

המחקר מצא, כי יש קשר בין גובה של 1.62 מטר או מתחת לו לבין עליה יחסית של 60% בשיעור התמותה בתוך שנה. כן נמצא זמן המתנה ממושך יותר להשתלה וגם עלייה יחסית בשיעור כשלי נשימה – כל זאת בהשוואה לבגירים שמוגדרים כבעלי קומת ממוצעת.

לפרטים נוספים לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  השתלת ריאות,  גובה,  רשימת המתנה להשתלות,  ארה"ב
תגובות