מחפשים

אסטרוציטים מסייעים לגרורות של מלנומה במוח על ידי הפרשה של IL-23

מחקר ישראלי מצא, כי ישנו קשר דו-צדדי בין האסטרוציטים לתאי המלנומה, שתווך על ידי ציטוקין IL-23 המופרש מאסטרוציטים ועל ידי מטלופרוטאינזות המופרשות מתאי המלנומה

25.05.2015, 21:17
תאי סרטן עור (צילום: אילוסטרציה)

מקרב סוגי סרטן העור השונים מלנומה הינה המובילה בגרימת תמותה, כאשר הסיבה העיקרית בגללה מלנומה גורמת לתמותה היא גרורות באיברים רחוקים, בעיקר במוח. המיקרו-סביבה (microenvironment) משחקת תפקיד הכרחי הן בהתפתחות הגידול והן ביכולתו לשלוח גרורות. על מנת לטפל ולמנוע גרורות הקשרים של תאי סרטן שהתפזרו בגוף עם המיקרו-סביבה של האיבר בו נמצאות הגרורות צריכים להיות מובנים.

אף על פי כן תפקידם של תאי התמיכה במוח (stromal cells) בסיוע לגרורות של תאי סרטן להתפתח אינו מובן כראוי.

אסטרוציטים (Astrocytes, בעברית גם תאי כוכב) הינם תאי גלייה (glia) הפעילים הן בתהליך התיקון של רקמת המוח והן בתהליך ההצטלקות המוח לאחר פגיעה. תהליכים אלו מתווכים בחלקם על ידי עידוד תהליך הדלקת במוח. עם זאת תפקידם של האסטרוציטים בסיוע לגרורות של מלנומה אינו ברור. החוקרות בדקו את תפקידם של האסטרוציטים תוך שימוש במספר שיטות מחקר, כולל בדיקה של רקמות חיות מעכברים ותרביות תאים.

החוקרות מראות, כי אסטרוציטים יכולים להיות מתוכנתים מחדש על ידי תאי גרורות של מלנומה ממוח אנושי, כדי להביע פקטורים המעודדים דלקת, כולל ציטוקין IL-23, שנמצא מובע בעודף באסטרוציטים הקשורים לגרורות של מלנומה in vivo. בנוסף, המחקר מראה שהקשרים בין אסטרוציטים ותאי מלנומה הם דו כיוונים והדדיים: איתות פאראקריני (paracrine) מהאסטרוציטים האיץ הפרשה של מטאלופרוטאינזות של החומר החוץ תאי (MMP2) מתאי גרורת המלנומה, שהגבירו בתורן את חדירות תאי המלנומה במוח. הגברת החדירות של תאי המלנומה במוח התאפשרה על ידי IL-23 לבדו, ומתן נוגדנים שנטרלו את IL-23 מנע את הנדידה המוגברת של תאי הסרטן.

ממצאים אלו מרמזים על כך של-IL-23 המופק מהאסטרוציטים יש תפקיד אופרטיבי בהתקדמות תאי הגרורות של סרטן המלנומה במוח. ביטול (knock down) של הביטוי של MMP2 בתאי המלנומה גרם לעיכוב במנגנון החדירה הנגרם בתיווכו של IL-23.

החוקרות מסכמות, כי מחקרן מראה שאיתות דו-צדדי בין תאי גרורות של סרטן המלנומה לבין אסטרוציטים גורם ליצירת של סביבה מעודדת דלקת במוח. כך נוצרת הגברה פונקציונאלית של הפוטנציאל הגרורתי של תאי המלנומה שהגיעו למוח.

מקור:
Klein, A., Schwartz, H., Sagi-Assif, O., Meshel, T., Izraely, S., Ben Menachem, S., et al. (2015). Astrocytes facilitate melanoma brain metastasis via secretion of IL-23. The Journal of Pathology, 236(1), 116-127.

נושאים קשורים:  מחפשים,  מלנומה,  גרורות במוח,  אסטרוציטים (astrocytes),  מיקרו-סביבה,  דלקת במוח,  IL-23
תגובות