שבוע המודעות לפגים

מחקר ישראלי: תינוקות שנולדו מוקדם מושפעים יותר מאיכות הטיפול ההורי

מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון ובמרכז הרפואי "סורוקה" מצא, כי תינוקות שנולדו לפני שבוע 37 אך זכו בסביבה טיפול טובה מההורים, הפגינו כישורים דומים למי שנולדו במועד

תינוק (צילום: אילוסטרציה)
תינוק בפגייה. העברת פג בין בתי חולים מסכנת את חייו (צילום: אילוסטרציה)

צוות מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון ומהמרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע פירסם בכתב העת Child Development ממצאי מחקר חדש, לפיו סביבה טיפולית טובה בחודשים הראשונים לחיים יכולה להפחית סיכונים התפתחותיים הקשורים ללידה מוקדמת.

המחקר נערך במעבדה לחקר התפתחות הילד והמשפחה, בראשות ד"ר נעמה עצבה-פוריה, מרצה בכירה מאוניברסיטת בן-גוריון ופסיכולוגית התפתחותית ביחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך ב"סורוקה", ביחד עם ד"ר קיילה מרקס, מנהלת יחידת פגים ב"סורוקה"; ד"ר גל מאירי, מנהל השירות הפסיכיאטרי לגיל הרך בבית החולים בבאר-שבע; וכחלק מעבודת הדוקטורט של ד"ר נועה גרון-סלע (כיום בפוסט-דוקטורט באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל, ארה"ב).

החוקרים ציינו, כי 11% מכל הלידות בעולם הן לידות מוקדמות, או כאלו המתרחשות לפני השבוע ה-37 להיריון. לידה מוקדמת היא גורם לשיעור משמעותי של מקרי המוות בקרב תינוקות ולמוגבלויות נוירולוגיות ארוכות טווח. לכן, נעשים ניסיונות שונים, הכוללים גם יוזמה של המרכז הלאומי לבריאות הילד ולהתפתחות גוף האדם, להביא להפחתת לידות אלקטיביות לפני השבוע ה-39 להיריון.

"תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת הושפעו יותר מאיכות הסביבה הטיפולית שלהם מאשר אלו שנולדו לאחר הריון מלא"

ילדים שנולדו בלידה מוקדמת נמצאים בסיכון מוגבר לפתח יכולות קוגניטיביות וחברתיות דלות במהלך הילדות. גורמים סביבתיים, כמו הורות, יכולים להגביר או להפחית את הסיכון.

במחקר נבדקו 150 משפחות לתינוקות שבהן שני ההורים הם בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית. מחצית מהתינוקות נולדו בלידה מוקדמת (בשבועות ה28-34), ללא סיבוכים רפואיים משמעותיים, ומחציתם נולדו לאחר הריון מלא.

כאשר התינוקות היו בני שישה חודשים, מילא כל הורה שאלונים המעריכים לחץ רגשי (תסמיני דיכאון וחרדה לצד לחץ בהורות). החוקרים העריכו גם את האהדה והחיבה במשפחה ואת שיתוף הפעולה בין בני הזוג, באמצעות הקלטות וידאו של האינטראקציה בין ההורים לתינוקות, תוך כדי משחק משותף.כאשר התינוקות הגיעו לגיל שנה, העריכו החוקרים את היכולות הקוגניטיביות והחברתיות שלהם.

באופן כללי, קבעו החוקרים, תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת הושפעו יותר מאיכות הסביבה הטיפולית שלהם מאשר אלו שנולדו לאחר הריון מלא. תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת ונחשפו לרמה גבוהה של לחץ רגשי של אימהותיהם ולמערכות יחסים מתוחות וללא שיתוף פעולה בין שני ההורים - היו בעלי יכולות קוגניטיביות וחברתיות פחות טובות מאשר של תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.

עם זאת, לתינוקות שנולדו בלידה מוקדמת ונחשפו לרמה נמוכה של מצוקה אימהית ולמערכות יחסים משפחתיות חמות ומשתפות פעולה, היו יכולות קוגניטיביות דומות לאלו של תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא, וגם היכולות החברתיות היו טובות יותר.

המצוקה הרגשית של האימהות והאיכות של מערכת היחסים התוך-משפחתית לא השפיעו על ההתפתחות הקוגניטיבית והחברתית של תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.

במחקר הנוכחי התינוקות לא נחשפו לתנאים סוציאליים של סיכון גבוה - כמו אלימות במשפחה, שימוש בחומרים ממכרים או הפרעות פסיכיאטריות. חשיפה לנסיבות סביבתיות קיצוניות שכאלו, הדגישו החוקרים, עלולה לפגוע בהתפתחות הילדים משתי הקבוצות, תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת ותינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.

החוקרים הסיקו, שתינוקות שנולדו בלידה מוקדמת מושפעים יותר מהסביבה הטיפולית שלהם, במקרים שבהם הסביבה שלהם אכן מתפקדת באופן נורמלי.

"מצאנו שתינוקות שנולדו בלידה מוקדמת רגישים במיוחד להשפעות שליליות וגם להשפעות חיוביות של ההורות על ההתפתחות", הסבירה ד"ר גרון-סלע. "בעוד שסביבת הורות לחוצה ניבאה יכולות התפתחותיות דלות, חוויות טיפול חיוביות הרחיקו את ההשפעות השליליות של לידה מוקדמת על ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות וקידמו את כישורי התקשורת החברתית שלהם".

לדבריה, "ממצאי המחקר מקנים ידע נוסף לגבי השפעות ההשגחה והטיפול הרפואיים הניתנים לתינוקות שנולדו בלידה מוקדמת. למשל, השגחה רפואית מתאימה, יכולה לכלול ניטור של סימפטומים של מצוקה רגשית בקרב האימהות, ויכולה לקדם מערכות יחסים חיוביות ומשתפות פעולה בקרב בני המשפחה"

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ילדות,  פגים,  לידה מוקדמת,  הורות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  אוניברסיטת בן גוריון,  התפתחות הילד
תגובות
11.05.2015, 21:10

BAD NEWS!!
that we are forced to have Mr. Lyndsman as the future Minister of Health.

There are TWO main issues that he will try to impose since the beginning and that we MUST TOTALLY REJECT IMMEDIATELY and even declare a grave NOW:

1. He plans to nominate a NON-MD as new Director General, that was part of his PRESS declaration, with whom to rule the administrative and ECONOMICAL aspects.

2. About his second worst surprise: he did not make any declaration YET.
I believe that he will try again to dismiss the IMA-Scientific Council and nominate his own IN-HOUSE Minister of HEALTH Medical Oriented & CIENTIFIC COUNCIL. This is the way he plans to cover both items: point ONE and point TWO merged in one person of his own internal political confidence.

THINK ABOUT IT!!
Very dangerous!!

Shimshon Erdman
Member of the Cetral committee
Past Vice-President of IMA