חדשות

מחקר בארה"ב: חולי סרטן אינם נוטים לבקש בדיקות מיותרות מרופאים

מחקר המבוסס על סקר שכלל יותר מ-5,000 פגישות בין חולי סרטן לרופאים הפריך דעה מקובלת בארה"ב, לפיה חולי סרטן דורשים מרופאים בדיקות וטיפולים יקרים ולא-נחוצים

גיניקולוג, רופא נשים (צילום: אילוסטרציה)
מפגש עם רופא (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש סותר את הדעה המקובלת בקרב רופאים בארה"ב, לפיה חולי סרטן דורשים יותר מאחרים לעבור בדיקות וטיפולים שרובם לא הכרחיים.

המחקר מבוסס על סקר שנערך בנוגע ל-5,050 פגישות של מטופלי סרטן עם רופאיהם בין אוקטובר 2013 ליוני 2014. המחקר פורסם בסוף השבוע במהדורת ההשקה של כתב העת JAMA Oncology. לפי המחקר, בניגוד לטענות הנשמעות, רק לעתים נדירות החולים עצמם מציגים דרישות לטיפולים לרופאים המטפלים ולצוות הטיפולי.

8.7% מהחולים הציגו בקשות או דרישות מיוחדות לרופאים שלהם לגבי התערבות רפואית

בסקר נטלו חלק 60 אנשי צוות רפואי - 34 רופאים-אונקולוגים, 15 אחיות מעשיות וגם עוזרי רופאים ואנשי צוות אחרים בשלושה בתי חולים בפילדלפיה – של אוניברסיטת פילדלפיה, ביה"ח הפרסביטריאני וביה"ח של פנסילבניה.

את המחקר הוביל ד"ר יחזקאל עמנואל ממכון הסרטן "אברמסון" ומבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב. מטרתו היתה לברר את תכיפות הבקשות והדרישות של חולים לטיפולים ובדיקות, ואם היו כאלו שלא היו ראויות ולא נכונות והכרחיות מבחינה קלינית.

בין השאר, המחקר העלה, כי חולים שאינם מקיימים יחסים טובים עם הרופאים שלהם ושאר המטפלים נוטים יותר מאחרים להציג דרישות מסוגים שונים.

החוקרים הציגו שאלונים לרופאים ולחולי הסרטן. התברר כי רק 440 (8.7%) הציגו בקשות או דרישות מיוחדות לרופאים שלהם לגבי התערבות רפואית. הרופאים דיווחו על 365 דרישות שלדעתם היו ראויות והולמות מבחינה קלינית. למעשה, רק 50 דרישות לבדיקות לא היו ראויות כלל לביצוע מבחינה רפואית.

49.1% מהבקשות הנפוצות ביותר היו להדמיות, 13.6% לבדיקות מעבדה לגילוי סמנים ממאירים (tumor markersי), 5.2% לבדיקות גנטיות או בדיקות לבחינת רגישות לכימותרפיה. כ-15.5% מבקשות החולים היו להתערבות טיפולית כמו תרופות לשיכוך כאבים או כדורי שינה. 3.6% מדרישות החולים היו לכימותרפיה ופחות מ-1% היו לטיפול הקרנה באמצעות קרן פרוטונים.

ד"ר עמנואל, ראש המחלקה לאתיקה רפואית ומדיניות בריאות באוניברסיטת פנסילבניה, מסר כי הוחלט להתמקד במחקר הזה באופן ספציפי בבקשות חולי סרטן מהרופאים שלהם, כיוון שאונקולוגיה היא מערך טיפולי מורכב ושלם שבו "חיים ומוות מוטלים על המאזניים", והתרופות , הבדיקות והטיפולים עצמם יכולים להיות מאוד יקרים.

לדיווח על תוצאות המחקר והסקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  יחסי רופא חולה,  בדיקות דימות,  טיפול בסרטן
תגובות