חדשות

בשל הסכסוך בין ההנהלה לרופאים בהדסה: הושעו כל ההשתלות

מצבה של נערה שעברה השתלת כליה הידרדר; ועד מנהלי המחלקות מאשים ההנהלה: "הפקידה באחריות מנתח מעולה אך חסר ניסיון"

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות החליט להשעות לאלתר את השתלות האיברים בבית החולם "הדסה" למשך החודש הקרוב, והורה לבית החולים להגיש לאישור תוכנית חדשה. רק אם תאושר יינתן לבית החולים היתר מחודש לביצוע ההשתלות.

החלטת משרד הבריאות, שפורסמה אמש (שבת), התקבלה בעקבות סדרת המקרים שהתרחשו בשבועות האחרונים בהדסה, על רקע סכסוך חריף בין הנהלת הדסה לבין רופאים, ביניהם מנתחים בכירים ביחידת ההשתלות.

הודעת משרד הבריאות נחשבת לצעד חריג וחסר תקדים. בשבוע שעבר ערך יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות ומנהל בית החולים רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, ביקורת בהדסה, לבקשתו מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק. הביקורת נעשתה בעקבות המקרים שהתרחשו ושבהם הנהלת הדסה התערבה בזהות המשתיל. פרופסור ביאר בחן את תוכנית ההשתלות הנוכחית, נפגש עם חברי ההנהלה ועם הרופאים בבית החולים. לאחר מכן החליט להמליץ על הפסקה זמנית בהשתלות.

הנהלת בית החולים מצויה במאבק לפיטוריו של מנהל יחידת ההשתלות ד"ר הדר מרחב. העניין גם מצוי בהתדיינות בבית המשפט. שלושה רופאים בכירים כבר התפטרו במחאה על המצב: פרופ' אבי ניסן, שמתח ביקורת חריפה ביותר על ההנהלה; פרופ' מנדי בן-חיים, שקבע במכתב ההתפטרות שלו כי לא ניתן לבצע השתלות ב"הדסה" ברמת הביטחון המקובלת וד"ר עזיז דראושה, מנהל המיון ב"הדסה עין כרם"

בשבת גם הזהיר ועד מנהלי המחלקות בהדסה במייל פנימי מפני עצירת תוכנית ההשתלות, כמה שעות לפני שההחלטה פורסמה ברבים, ותיאר את המקרה הרפואי החמור שתרם להחלטה.

לפי ההודעה, נערה שעברה השתלת כליה לפני כשבוע וחצי הוכנסה בשבת בדחיפות לניתוח נוסף עקב סיבוך. האירוע התרחש מכיוון שהכליה הושתלה על ידי מנתחים לא מנוסים דיים. "לאור העובדה שמעשי ההנהלה כביכול מסכנים את החולים המטופלים בהדסה, עליכם המנהלים, לדעת מי ואיך מנהלים אותנו ולקבוע חד משמעית אם אנחנו מסכימים להמשך הניהול שעל פניו נראה חובבני ומסוכן של פרופסור יורם וייס ופרופסור תמר פרץ", נכתב.

עוד נכתב למנהלי המחלקות, כי מהפרטים שהגיעו לוועד (אף כי ייתכנו גרסאות שונות), לפני 10 ימים הורו פרופ' וייס ופרופ' פרץ לצוות בראשותו של ד"ר אחמד עיד לבצע השתלה בחולה של ד"ר הדר מרחב שהיתה צריכה להיות מנותחת על ידו ולקבל תרומת כליה מהחי. "מבלי להטיל דופי ביכולתו המקצועית של ד"ר עיד, ניסיונו בהשתלות בשנים האחרונות נמוך ביותר", נכתב.

בימים האחרונים, דווחו מנהלי המחלקות, חלה הידרדרות במצבה של המושתלת. "הופיעו אוליגוריה ועלייה בקריאטינין. ההערכה הרפואית הראשונית היתה שמדובר בדחייה. עקב ההחמרה נשקל טיפול אמונוספורסיבי אך לאור מצבה של החולה נקרא ד"ר מרחב על-ידי ההנהלה, למרות האיסור הראשוני של ההנהלה לייעץ, והוא חשב שאין מדובר בדחייה אלא בכשל אורו-מכאני. ההנהלה גם פנתה לייעוץ לפרופסור איתן מור (מנהל מחלקת ההשתלות) מ'בילינסון'. לאחר בדיקה נוספת אובחנה הבעיה: דליפת שתן לחלל הפריטונאום. כלומר כשל אורו-מכאני ולא בעיית דחייה. הנערה נותחה על-ידי ד"ר עופר גופרית עם ד"ר אחמד עיד ונמצא אורטר נמקי שנכרת. נעשה חיבור מחדש – ומאז היא מתאוששת".

"לסיכום", כתב ועד מנהלי המחלקות בהודעתו, "ההנהלה מנעה מצוות ההשתלה המנוסה, שהכיר את הנערה, להיות אחראי להשתלה והפקידה אותה תחת אחריותו של מנתח מעולה אך חסר ניסיון בשנים האחרונות בהשתלות.

"עם התפתחות הסיבוך - צוות ההשתלות החדש לא זיהה את הבעיה. רק לאחר ייעוץ עם ד"ר הדר מרחב שלאור טובת החולה נאות לשתף פעולה באופן מלא, וייעוץ עם ד"ר מור, זוהתה הבעיה. בשלב זה נמנע טיפול לא נכון בחולה (אמונוסופרסיה) ובוצע ניתוח מציל כליה וחיים. אנו שולחים ברכות החלמה לנערה ומתפללים שתחלים מהר ותוכל לשוב לאיתנה. אין ספק שמעשי ההנהלה יובילו כרגע לעצירת תוכנית ההשתלות, לפחות בכליה".

"מעבר לכך, האם אנחנו המנהלים מוכנים להפקיד את התנהלות בית החולים בידי פרופ' פרץ ופרופ' יורם וייס (תחת הנחיות ספקטור וריבקינד)? האם אין זה הרגע לדרוש את התפטרותם המיידית? האחריות היא גם שלנו! אנחנו שותפים למעשיהם".

דוברת המרכז הרפואי הדסה מסרה אמש בתגובה: "המידע איננו נכון, מטעה ומוטעה. מתוך שמירה על חיסיון החולה, הדסה מוסרת כי המושתלת עברה ניתוח נוסף הלילה. מצבה יציב, הכליה מתפקדת והיא בהכרה מלאה".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' אבי ריבקינד,  פרופ' תמר פרץ,  פרופ' רפי ביאר,  השתלות,  השתלת כליה,  המרכז הלאומי להשתלות,  משבר ב"הדסה",  המשבר ב"הדסה",  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות