סכסוך עבודה

מנתח ב"הדסה" נגד ביה"ח: אין אפשרות לבצע השתלות בביטחון המקובל

ד"ר מנדי בן-חיים שיגר מכתב למרכז הלאומי להשתלות נגד המוסד; הנהלת "הדסה": "ניסה לכפות את מינויו לראש המחלקה ונדחה"

רפואה דחופה. חדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)
כניסה לחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)

ד"ר מנחם (מנדי) בן-חיים, המשתיל הבכיר במרכז הרפואי "הדסה", שהתפטר בשבוע שעבר מיד לאחר שביצע השתלת כליה שנדחתה מספר פעמים, שלח ביום חמישי בערב מכתב למרכז הלאומי להשתלות שבו יצא נגד הנהלת בית החולים.

בין היתר, כתב ד"ר בן-חיים, כי "על הצוות הרפואי מופעל לחץ לא סביר, מטופלים לא הוכנו כראוי (לקראת ההשתלה) וניתוחים בוצעו בתנאים גבוליים". הנהלת הדסה מכחישה את ההאשמות, ואמרה בתגובה ל"דוקטורס אונלי", כי מדובר במסע הכפשות כתוצאה מדחיית בקשתו של המנתח להתמנות למנהל מחלקה. 

מכתבו של ד"ר בן-חיים שוגר למנהלת המרכז הלאומי להשתלות, ד"ר תמר אשכנזי, וליו"ר ועדת ההגוי של מרכז ההשתלות, פרופסור רפי ביאר. נכתב בו: "אני כותב לכם מכתב קשה זה לאחר שמיציתי את כל האפשרויות לתקן את הדברים מבית. רצף ההתרחשויות בנושאי ההשתלות והתייחסות ההנהלה בהדסה, מערערים את האפשרות לבצע כאן השתלות איברים ברמת הביטחון המקובלת ומעמידה בסימן שאלה כשירות ויכולת ההנהלה לטפל בנושא מורכב זה. מכתב זה נכתב בכאב רב ולאחר שניסיתי בכל דרך אפשרית, בכתב, בעל פה ובמעשה, לטפל בנושא באופן מקצועי, הגון ומבלי לפגוע במחויבותי למטופלים, לעמיתים ולמוסד".

במכתב תיאר ד"ר בן-חיים כמה מהאירועים שהתרחשו באחרונה בנוגע להשתלות, ופירט לגבי ניתוח להשתלת כבד מן החי שהועבר מהדסה לבילינסון, לאחר אי-הבנות מסוימות שהתגלעו בין ההנהלה לרופאים. "בהדסה מונה בחיפזון מנהל חדש ליחידת ההשתלות. (זה) מינוי חפוז ושגוי, מבלי להיוועץ ולשתף את מנהל המחלקה לכירורגיה והשתלות. מבלי להביע דעתי האישית, חובתי לדווח כי ערב ביצוע השתלת הכבד ב-18.10.14 הודה המנהל החדש בפניי כי איננו כשיר ואיננו בשל לבצע השתלת הכבד הנ"ל וביקש ממני להוביל את ההשתלה".

בהדסה הוקמה ועדה לבדיקת האירועים אך ד"ר בן חיים כתב לגביה, שהוא "מטיל ספק ביכולתה להתמודד עם הנושא". מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק ביקש מהמרכז הלאומי להשתלות להקים ועדה חיצונית לבדיקת התנהלות יחידת ההשתלות בהדסה.

הנהלת "הדסה" מסרה בתגובה: "איננו מתכוונים להיגרר למסע ההכפשות של ד"ר בן חיים כנגד ההנהלה והמרכז הרפואי. יש להצטער כי רק לאחר שדרישות ד"ר בן חיים לכפות על הנהלת הדסה מינויים של אחרים ושל עצמו – שנדחו - ורק לאחר ששמע כי נדחתה דרישתו להתמנות למנהל מחלקה (שלא נעשתה גם על ידי ההנהלה הקודמת) התחיל במסע הכפשות ואיומים אשר סופם בסירובו לבצע הנחיות מנהל בית החולים. בהמשך לכך, איים בהתפטרות והתפטרותו התקבלה בו ברגע - כאשר בפועל הגיש אותה רק שבועיים לאחר מכן. אתמול והיום המשיך להתנות את הישארותו בבית החולים בקבלת מינוי ראשות מחלקה. דרישתו נדחתה".

המכתב הוא גם חלק מהמאבק המתנהל בין הנהלת הדסה לוועדי הרופאים. ביום חמישי דחה בית המשפט המחוזי את בקשת הרופאים לפרשנות לגבי אחד מסעיפי הסכם ההבראה הנוגע לטווח הזמן שבה יבוצעו הפיטורים (להורדת ההחלטה המלאה לחצו כאן). הרופאים הודיעו כי הם בוחנים את המשך צעדיהם במישור המשפטי.

נושאים קשורים:  סכסוך עבודה,  המרכז הלאומי להשתלות,  פרופ' רפי ביאר,  ד"ר תמר אשכנזי,  ד"ר מנדי בן-חיים,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות