חדשות

פרופ' גמזו: "אצל חלק משמעותי מהרופאים יש פחות תחושת שליחות"

מנכ"ל משרד הבריאות אמר את הדברים בראיון ל"ידיעות אחרונות"; "נוצרה מתיחות" עם שרת הבריאות, ציין, "אך לא היו עימותים"

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופסור רוני גמזו, הצביע בראיון שהעניק למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ושפורסם בסוף השבוע, על מה שכינה שתי ה"מחלות" של מערכת הבריאות הציבורית: התורים הארוכים לניתוחים והשירות הגרוע.

"במערכת הציבורית", אמר, "חסר מאוד שירות גרידא. רופאים אומרים לי: 'איזה שירות כבר אפשר לתת (לחולה השוכב) במסדרון?' אני לא מקבל טענה זאת. את המאמץ לקידום השירות יש למקד בהכוונה של האחים והאחיות. קשה יותר לשנות את הרופאים כי הם חיים בתחושה שהם חצי-אלוהים. בחדר הניתוח הם עושים את העבודה היטב, אבל רגע אחרי שיצאו משם הוא שוכחים לדבר עם משפחה שמחכה בחוץ או אפילו סתם לומר שלום".

הוא הוסיף, כי "במהלך השביתה (ב-2011, שנמשכה 158 ימים) היתה התנגשות חזיתית, תחושה של הורדת ידיים, שצריך להכניע את הרופאים. התוצאה: העלייה המכובדת בשכר הרופאים לא הצליחה להביא איתה הכרת תודה, סיפוק או שביעות רצון. למרות התוספות, המענקים והתמריצים, נשארנו עם רופאים מתוסכלים... משרד הבריאות, האוצר ומנהלי בתי החולים תרמו לליבוי אש המריבה... אני למשל שואל את עצמי אם התועלת שהתקבלה מהכנסת שעון הנוכחות היתה שווה את המחיר ששולם במישור של יחסי הרופאים למערכת... אצל חלק משמעותי מרופאי בתי החולים הציבוריים אני מזהה פחות תחושת שליחות ומסירות למען המערכת וזה מדאיג אותי".

על השמועות לפיהן שררו בינו לבין שרת הבריאות יעל גרמן יחסי עבודה עכורים, חילוקי דעות מקצועיים ומאבקי כוח הדדיים, אמר גמזו: "ליעל (גרמן) ולי אישיות דומה וזה יצר מתיחות והתנגשויות". עם זאת, הכחיש בראיון שהיו עימותים בין השניים.

על המשבר בהדסה אמר: "המשבר הכספי הוסתר מהמדינה במשל חודשים ארוכים מתוך ניסיון לפתור אותו לבד, עד שהכול התפרק...  כדי לפתור אותו תצטרך המדינה להעביר סכומי כסף גדולים תמורת תהליך התייעלות נרחב ותוך הגברת הפיקוח על בית החולים".

"הפתרון לבעיית התורים", אמר גמזו, הוא "בהפעלת בתי החולים יותר בשעות אחר הצהריים בתגמול ראוי וסביר לכל רופא שמבצע את הניתוחים הללו... אלא שלבתי החולים זה (כרגע) לא משתלם".

על הביטוחים הפרטיים אמר גמזו, כי "זו תעשייה המושתת על פחד. יש ניצול של הפסיכולוגיה של הפחד מפני אסון בריאותי. אנשים קונים את הביטוחים כדי להתגונן, אבל במצבים שהם הכי חוששים מהם, השירותים הנדרשים להם הם אך ורק ציבוריים... שיעור גבוה של ביטוחים פרטיים מייצר שימושים יותר גדולים ברפואה הפרטית, מפתה יותר רופאים לפנות לרפואה פרטית".

"בגלל המחסור במנהלים טובים", הוסיף גמזו, "אני תומך בהגבלת תקופת כהונתם של מנהלי בתי החולים (לסדר גודל של עשור, ד.א.) בשילוב רוטציה ואחר כך לאפשר המשכיות ניהול לאותו מנהל בתפקידים אחרים. קדנציה ללא רוטציה תביא לחיסול דור המנהלים העתידי ברפואה".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר''פ,  שביתת הרופאים,  שעון נוכחות,  ביטוח רפואי,  שרת הבריאות יעל גרמן,  פרופ' רוני גמזו
תגובות
סמי
22.04.2014, 14:10

אתה דוגמא מצוינת , רופא שהפך לפקיד רפואי. [בלי תורנויות וכוננויות, ישן טוב בלילה ומבלה בסופי השבוע. ] עם מינימום אחריות [ לא מטפל בחולים.]

דוקי
23.04.2014, 18:45

חצוף-איך אדם שבקושי הספיק להיות קלינאי לפני שפנה ללימודי אדמיניסטרציה ולעיסוק בכך מעז לדבר על "שליחות".צמרת המשרד הולכת ותופחת בעוד במכונים מרפאות ומחלקות העומסים רק גוברים.והברית הטמאה עם האוצר בשביתה האחרונה...ומשבר הדסה שכביכול נחשף רק לאחרונה-משעשע אם לא היה טרגי

עמוס
22.04.2014, 21:45

לא תמיד צריך להסכים עם פרופ' גמזו, אבל מסתבר שלאיש יש גם יושרה, גם דעות מקוריות ויותר מכל אלו (ובניגוד לרופאים-מנהלים אחרים) את האומץ להלחם על דיעותיו ועל מה שנראה לו כנכון.

בסה"כ היה יכול להיות פופוליסט כמו לפיד וגרמן אבל בחר להיות מקצועי וישר.

רופא
23.04.2014, 15:03

לא לאמירות כגון אלה הייתי מצפה ממנכ"ל משרד הבריאות (אם הציטוטים מדוייקים ).
ראשית-התורים הארוכים והשירות הגרוע (לא ברור לאילו ממרכיבי השירות הכוונה) אינם שתי מחלות אלא רק שני תסמינים של מחלה יסודית במערכת הבריאות וכפי שיודע כל רופא -טיפול בתסמינים ולא במחלה היסודית יזיק יותר משיועיל.
שנית-הקביעות האומללות על רופאים "חצי אלוהים" ,שאינם ניתנים לשינוי וחסרי רוח שליחות -מבסס המנכ"ל לא על מחקרים מבוססים אלא על התרשמותו האישית -אולי מישיבה במשרד ומפגישות מנהליות עם מנהלים וירידה לעיתים אל "העם" ? וכך מתרשם מי שניצב שנים בעמדת מפתח במערכת !!!
הערה לגבי ההעלאה המכובדת בשכר הרופאים-חיפשתי אותה בתלוש -העלאה מצאתי אך מכובדת -לאו דווקא

רופא II
23.04.2014, 19:53

שותף למה שנכתב קודם. הבעיות שתוארו הן רק סימפטומים. הבעייה הבסיסית במערכת הבריאות בישראל, כמו שהמנכ"ל, מן הסתם יודע, היא שמשרד הבריאות שהוא הרגולטור, גם מחזיק ומתפעל בתי חולים בעצמו. מערכת התקציבים ותמחור השירותים משקפת את האינטרס של משרד הבריאות כנותן שירותים, ולא את מעמדו כרגולטור. המשבר הכרוני לא ייפתר עד שמשרד הבריאות לא ישתחרר מבתי החולים שהוא מתפעל. הבעייה - היא "בבית": במשרד. נכון, זה דורש אומץ, וראייה לטווח רחוק קדימה. גם אין את מי להאשים.

דוד
25.04.2014, 09:14

זה בכלל לא משנה כיצד יתייגו את בתי החולים. במגזר הציבורי השבע אין חשיבות להיררכיה הארגונית, הסיבה שמשרד הבריאות אינו מתפקד היא שהנהלתו מגיע מקרב בכירי בתי החולים כשגמזו הוא דוגמה נוספת לכך. ההחלטה למנות להנהלת משרד הבריאות בכירים מבתי החולים אינה מחויבת המציאות והיא איננה תלויה כלל בהיררכיה הארגונית בין המשרד ובתי החולים.

הנה אנחנו רואים את זה מצויין עכשיו בהדסה, לכאורה בית חולים פרטי שלא קשור למשרד הבריאות, אבל פתאום מסתבר שהממשלה ערבה לכל החובות שלו.

דר' רוטמן
24.04.2014, 09:05

ואולי אתה ומשרד הבריאות כולו אשמים בזה?

דר' רוטמן
24.04.2014, 09:11

כי בחרתם דווקא במנהלים מושחתים לנהל את מחלקות היוקרה בבתי החולים לצמיתות?

ירון
27.04.2014, 09:21

אצלי אין פחות תחושת שליחות, משום שמעולם לא הייתה לי כזאת.

אף אחד לא שלח אותי

רופא בכיר
01.05.2014, 21:28

א. צודק מאוד
ב. עם משכורת של 40 ש"ח לשעה לרופא בכיר שמקדיש ימים ולילות ולא גומר את החודש שלא יבלבל את המוח על תחושת שליחות, לכולם יש שליחות לטפל בחולים אבל גם שליחות לפרנס את ביתו ולגמור את החודש- ואת זה משרד הבריאות לא מאפשר.
ג. אני עושה הכל כדאי לקצר את התור הציבורי שלי ולתת שירות מעולה שגם בפרטי חולמים עליו אבל אני צריך לרוץ לקופ"ח לפני סוף יום העבודה כדאי לגמור את החודש 2-3 בשבוע.

לאורך זמן - לא יודע כמה מוטיבציה תישאר לי, עם כרטיס הנוכחות המשפיל והצורך להשלים משכורת כדאי לגמור את החודש

avivitneumann
06.05.2014, 21:42

damm right

petite annonce plan cul
31.12.2014, 22:46

I'd like to find out more? I'd want to find out more details.