דעות

מי אשם במצב בהדסה? בטח שלא הרופאים

להאשים את רופאי השר"פ המסורים, הישרים, והמעולים של הדסה במשבר הנוכחי גובל בהוצאת דיבה ופשע

בימים האחרונים מתנהל מסע תקשורתי מקומם נגד רופאי "הדסה", במסגרתו מציגים את הרופאים המבצעים שר"פ על פי חוק ובשקיפות מלאה כסיבה לקריסה הכלכלית של בית החולים.

בתכנית "עושים סדר 2014" בהנחייתה של גל גבאי, ששודרה ב 9/2/14 בערוץ 2, טענו פרופ' מוטי רביד (מנהל בית חולים "מעייני הישועה") והעיתונאי רן רזניק, כי משבר הדסה נובע מכך ש-85% מהכנסות השר"פ הולכים לכיסם של הרופאים. אין דבר חסר אמת ומעוות יותר מזה.

"להאשים את רופאי השר"פ המסורים, הישרים, והמעולים של הדסה במשבר הנוכחי גובל בהוצאת דיבה ופשע"

יש להעמיד דברים על דיוקם:

שר"פ הדסה מאפשר לבצע פעולות וניתוחים על ידי הפעלת הביטוחים המשלימים וביטוחי החברות הפרטיות. התשלום לבית החולים הינו ה-DRG (תמחור הפעולה) וכולל את כל עלות הניתוח כולל האביזירם ואת שכר המנתח (שהינו חלק קטן מעלות הניתוח). 85% מעלות שכר המנתח בלבד הנקבע מראש, מבוקר ואינו ניתן למיקוח (על יד חברות הביטוח והביטוחים המשלימים) ולא מעלות סך הפעולה, הולכים לרופא (30% נוספים דרך אגב נשארים בקרן בתוך בית החולים). כלומר, בית החולים גוזר תקורה משכר המנתח של רופאי השר"פ בסך 15%. לצורך השוואה, בית חולים "אסותא" אינו לוקח כלל תקורה משכר המנתח של הרופא ו-100% משכר המנתח הולך לרופא.

לסיקור המלא של המשבר ב"הדסה"

במשך עשרות שנים בית החולים הדסה הרוויח מיליונים בזכות שמם הטוב של רופאי הדסה. מכל קצות הארץ נהרו חולים להינתח בהדסה. החולים הביעו אמונם ברופאים המעולים ולא במוסד. ללא שמם הטוב של מנתחי הדסה, בית החולים לא היה "זוכה" לטפל בחולים שאינם מירושלים. אז נכון, ניתן לבצע שר"פ גם ב-08:00 בבוקר, אבל אותם רופאים בכירים נמצאים גם ב-20:00 וב-23:00, וזמינים לתת מענה לכל בעיה בבית החולים. בכל מקרה של פיגוע או אירוע רב-נפגעים אחר, בית החולים יכול להערך למתן מענה בזמן אפס שכן כל הכירורגים הבכירים ביותר ומנהלי המחלקות נמצאים בבית החולים (ולא באמצע ניתוח מורכב באסותא או
"הרצליה מדיקל סנטר").

להבדיל, בבתי החולים הציבוריים במרכז הארץ את הרופאים הבכירים ומנהלי המחלקות המבוקשים ביותר תמצאו משעה 15:00 באסותא ובהרצליה מדיקל בלבד. יותר מכך, השעון המהולל אותו הרופאים מחתימים מאפשר גם לצאת באופן לגיטימי גם לפני השעה 15:00, ואף לבצע ימי ניתוחים שלמים מהבוקר.

"אני מקווה שטענות השווא כנגד שר"פ הדסה לא תשפענה על וועדת השר"פ בראשותה של השרה יעל גרמן. במידה ויעשה באופן מושכל ומבוקר, ובשעות אחה"צ, השר"פ יציל את בתי החולים הציבוריים"

משבר הדסה נובע מסיבה אחת פשוטה: משרד האוצר מחייב את בתי החולים הציבוריים לתת הנחות בדרגה כזו או אחרת לקופות החולים. את אותן ההנחות הגורמות לגירעון תפעולי מדי שנה מכסה לאחר מכן משרד האוצר דרך משרד הבריאות לבתי החולים הממשלתיים ודרך שרותי בריאות "כללית" לבתי החולים של הקופה.

בית חולים הדסה המוגדר כבית חולים פרטי (שלא בצדק) נשאר בעצם "יתום". לצורך שמירה על תחרות מול בתי החולים הציבוריים חתמו הנהלות הדסה הקודמות על הסכמים עם קופות החולים ובעיקר "מכבי שרותי בריאות" בהנחה של עד 40%. מכיוון שבהדסה אין כיסוי של משרד האוצר, בית החולים התבסס במשך שנים על הזרמת הכספים של נשות הדסה (ודרך אגב מדובר על מוסד פילנתרופי, נשות הדסה אינן מרוויחות דולר מבעלותן בהדסה). היות וברז זה נסגר זמנית בשל המעילה הגדולה של ברני מיידוף בארה"ב, אין מי שיכסה על הבור התקציבי - וכך נוצר הגירעון שצמח עד כדי מיליארד שקלים

אז מי האשם? רופאי השר"פ שמזרימים כספים לבית החולים בזכות שמם הטוב? האשם העיקרי הוא המבנה המקולקל של מערכת הבריאות בישראל, יחסי הגומלין המעוותים בין האוצר, הקופות ובתי החולים, והניהול המקומי בהדסה, שלא בחן בצורה מושכלת את ההסכמים עליהם חתם.

אני מקווה שטענות השווא כנגד שר"פ הדסה לא תשפענה על ועדת השר"פ בראשותה של השרה יעל גרמן. במידה ויעשה באופן מושכל ומבוקר, ובשעות אחה"צ, השר"פ יציל את בתי החולים הציבוריים. מיליוני שקלים הנגבים מדי שנה מהציבור לטובת הביטוחים המשלימים ינוצלו לצורך קבלת טיפול רפואי מיטבי בתשתיות המעולות של בתי החולים הציבוריים ולצורך טיוב השירות לכלל האזרחים. מדוע קמו קרנות המחקר בבתי החולים? מסיבה אחת פשוטה: המדינה אינה יכולה להחזיק את בתי החולים שלה ברמת הרפואה האופטימלית הנוכחית (אנחנו המדינה שבה האחוז לבריאות מסך התל"ג הינו מהנמוכים בעולם המערבי). 50% מתקני הרופאים באים מקרן המחקרים, רוב הבינוי נעשה דרך תרומות ותקציבי הקרן ומיכשור רפואי מתקדם נקנה על חשבון הקרן. השר"פ יגביר את הכנסות בית החולים, ישפר אותו, וישאיר את הרופאים המעולים שבו בין כתלי המוסד עד שעות הלילה המאוחרות.

לסיכום, להאשים את רופאי השר"פ המסורים, הישרים, והמעולים של הדסה במשבר הנוכחי גובל בהוצאת דיבה ופשע.

נושאים קשורים:  דעות,  שר''פ,  רפואה פרטית,  שכר רופאים,  המשבר ב"הדסה",  ועדת גרמן
תגובות
אחד שמבין
10.02.2014, 15:30

יישר כח. כל מילה חצובה בסלע

דיויד גולן
11.02.2014, 17:33

ידידי היקר המלומד,
קולגה וחבר אני לך,
אתה ידוע כמצנתר מוכשר, ואדם נפלא. אבל עמית, סתם כתבת מאמר שאין בו הרבה ואולי כלום.
יש רק מילה אחת שתזכור תמיד, שקיפות!! בהתנהלות ארוכת השנים של הדסה לא היתה שקיפות, לא היתה בקרה, ביהח התנהל כמרכז פרטי לחלוטין.התפרע נקודה. יפה כתב מנכ"ל המשרד, לא קבלנו את הדוחות על ההתנהלות.....וכך יום רדף יום....
הרי אין חולקין על משכורות העתק שהרוויחו שורה ארוכה של מנהלים מקורבים ורופאים שונים, הרי אין חולקין על כך שהשר"פ בוצע בשעות הבוקר...הרי אין חולקין על כך שהמחירים בהדסה, בשר"פ הינם גבוהים עשרות אחוזים מאסותא או מהרצליה ועוד, כל הנ"ל נבדקו ומפורסמים בדוחות שמפורסמים כעת. לא שונה ההתנהלות של דנקנר או של זיסר, הפסדי מיליארדים רבים מכיסנו אנו. לא הם משלמים ולא הם ישלמו. הארוגנטיות שלהם, משכורות העתק הבילתי נתפשים שולמו לחברים הדירקטורים, גם כאשר היה ברור שהארגון מפסיד.
כך גם בארגון שנקרא הדסה, כך וללא הבדל, משכורות עצומות, חגיגה מתמשכת, גם כאשר ברור היה שהספינה טובעת.

למה? למה כל זה?
אף אחד לא מכתים את כל הצוות הניפלא, ובוודאי יש אנשים ניפלאים בארגון, אבל אין מה לעשות, כשם שיש בקרה על תמותה או על תוצאות צינתוריות ועל החלטות אחרות כך גם חייבת להיות שקיפות בניהול של מערכות בריאות.

hana.a
10.02.2014, 16:58

למי נתנו פיצויים על סך 10מיליון שקל אין ספק שהכסף חולק לא בצדק גם לרופאים לכל ההנהלה רק השרפים מעניינים את רופאי הדסה .

דר' רוטמן
10.02.2014, 18:45

אני רופא מעולה שלא צריך שר"פ בכדי לעבוד גם בלילות בבית החולים. ואל תהיה בטוח ש-"תאווי הבצע" הם טובים ממני.

עמוס
10.02.2014, 20:14

תודה,

רק בבקשה אל תמכור לנו את הלוקש הזה שאותם אלופי השר"פ נמצאים בבית החולים בשעות הערב והלילה כדי לעזור למתמחים ולחולים במחלקות.

כולנו רופאים, כולנו היינו סטודנטים וכולנו היינו מתמחים (חלק מאיתנו תתפלא אפילו בהדסה ואפילו במחלקות כירורגיות ).

ברור שלא הרופאים לבדם אשמים בקריסת הדסה, אף אחד לא העלה זאת על הדעת, אבל חלקינו הקטן נכנע לתאוות הבצע (אולי לא כמו מיידוף) ופעל בחזירות שאין כדוגמתה.

החלק הזה והשר"פ ותיירות המרפא הוא חלק אפל ברפואה הישראלית, רחוק משבועת הרופא, ערכי הרופא וממהות מקצוע הרפואה.

החלק הזה אינו יכול לשמש כמודל לא לרפואה הציבורית בישראל ובודאי לא להנחיית רפואנים ומתמחים.

המשך להיות רופא טוב, לא דובר, לא בעל עניין, לא איש עסקים

עמית שגב
10.02.2014, 21:49

עמוס, יש לי חבר יקר שהוא כמו אח לי שהינו אחד ממנהלי היחידות בתחום הכירורגיה של ילדים בהדסה. הרופא הצדיק הזה יכול היה להרוויח משכורת עתק באזור המרכז. הוא מנתח ילדים מ 07:30 בבוקר עד 22:00 במקרה הטוב וכמעט מדיי יום, חלקם בשר"פ וחלקם דרך הרפואה הציבורית ותאמין לי עושה מלאכת קודש. כמוהו יש רבים וטובים בהדסה והם רחוקים מלהיות חמדנים או תאווי בצע.
איך היה נראה לוח הזמנים שלו במידה והיה עובד בבית חולים ציבורי במרכז הארץ? בשעות הבוקר היה מנתח במע' הציבורית 1-2 מקרים. חייב לסיים ב 14:00 כי ב 15:00 מחתימים שעון ורצים לאסותא שם עושים עוד 3-4 מקרים במסגרת הרפואה הפרטית.
לא מסכים איתך שהשר"פ הוא חלק אפל ברפואה הישראלית. מה תאמר אם כך על בית חולים שערי צדק? איך תגרום לרופאי המע' הציבורית להישאר בתוך המערכת ולא לזלוג החוצה?
אל דאגה אינני מתכוון להתעסק בדוברות ועסקנות אלא להמשיך להיות רופא (טוב אני מקווה). כתבתי מה שכתבתי מתוך דאגה אמיתית לשמם הטוב של כלל חברי רופאי הדסה.

עמוס
11.02.2014, 15:28

"ושהשאיפה לצבור הון או שם טוב לא תעוור את עיני מראות נכוחה, תזכני להביט על כל סובל הבא לשאול בעצתי כעל אדם, בלי הבדל בין עשיר ועני, ידיד ושונא, איש טוב ורע; את האדם בצר לו – הראיני רק את האדם."

נשמע מוכר?

עופר
10.02.2014, 23:27

להגיד שעלות הפרוצדורה מבוססת על DRG היא ממש זריית חול בעיניים, ובעיקר לא רצינית. הנה משהו טרי ורלוונטי בעניין.

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000916097

ד"ר צדיק
10.02.2014, 23:31

הכשלים הלוגיים במאמר רבים וקשים !
רוב רופאי ישראל אינם עוסקים בשר"פ
רופאים מצוינים עובדים מבוקר עד ערב במסירות תמורת משכורתם
הרופאים לא מאיימים בעזיבה אם לא יהיה שר"פ
מי שרוצה כסף בבקשה יכול לעזוב לארה"ב מחר. המערכת לא תתמוטט.
רופאי הדסה ביצעו שר"פ בבוקר על חשבון זמן הציבור שממתין לתור
השר"פ בבוקר מונע ממתמחים ללמוד ולנתח כי המומחים הגדולים מנתחים
המתמחים צמאי נסיון מנתחים בתורנות כל מה שזז - אין אופציה אחרת
מנתחי השר"פ זמינים לעשירים ולא לציבור
רוב כספי השר"פ נעשים על בסיס תשתית בית החולים לסוגיה- אך רוב הכסף זורם לכיסים מעטים ולא לבית החולים ולא לטובת הציבור
שר"פ בבוקר פירושו תשלום כפול על אותו זמן - משמעותו הונאה ושחיתות
נכון יש עוד שחקנים שהביאו להתמוטטות הדסה חלקם רופאי מנהל לסוגיהם

השר"פ משחית ומושחת מטבעו
יש לקרוא להר"י לחסל את השר"פ בבתי חולים ציבוריים, ולאסור שר"פ על מקבלי משכורת ציבורית. ירצו ילכו לעבוד במערכת הפרטית על יתרונותיה וחסרונותיה
על הר"י להלחם על שכר הוגן לכלל הרופאים ולא להילחם עבור מושחתי השר"פ

רופא בהדסה
11.02.2014, 07:56

תודה עצומה לך דר' עמית שגב על אומץ ליבך לכתוב דברים אלה.
כרופא בהדסה אני בהלם בימים האחרונים (בחודשים האחרונים) ממסע השיסוי וההשמצה של "עיתונאים" (קרן נויבכים ושאול אמסטרדמסקים), אבל גם רופאים לצערי שעסוקים שעות רבות מידי יום בריקוד על דמה של הדסה ובהפצת שקרים מתוך חוסר ידיעה מוחלט מהו השר"פ וכיצד מתוגמל ביה"ח הדסה. בנוסף לכל מה שציינת, מסתבר שגם המספרים 15% להדסה ו-85% לרופא מהשר"פ, גם הוא מקורו בשקר מבית מדרשו של דר' קפלן הפעם. מתוך ההכנסה ברוטו 100% שמגיעה להדסה (או 259 מיליון ש"ח בשנת 2013), הרופאים קיבלו 129 מיליון ש"ח, (52%), מתוכם הם משלמים למרדימים, לפתולוגים, למיקרוביולוגים, למזכירות וכד'. ל-52% אלה יש להוסיף 15% קרן שר"פ ששמורה בהדסה והרופאים מנצלים חלק קטן ממנה - עד כה הגענו ל- 67%. הדסה טוענת שמתוך ה- 32% הכנסה מהשר"פ שהיא מקבלת היא צריכה לשלם מס מעסיקים, אבל לזה הדסה מוסיפה גם את כל תשלומי המשמרות השניות (ססיות למיניהן, שמתבצעות כפי שכולנו יודעים גם בכל בתי החולים). כך ורק כך, הדסה מגיעה לתחשיב של 15% נקי לעצמה ו-85% לרופאים. חשוב שיובן לכולם, וזו הטעות הגדולה בציבור שהדסה בעצם מקבלת עבור כל ניתוח המבוצע בשר"פ 30% מהשר"פ של הרופאים (ולא 15%) ובנוסף כל ה- DRG שאמור להיות משולם במצב תקין מביטוח הבריאות ללא כל קשר לשר"פ - כפי שדר' שגב היטיב להסביר.

מושון
11.02.2014, 08:48

קשקוש מוחלט. מאמר דמגוגי שמציג חצאי אימיתות במקרה הטוב.

זה שהרופאים נמצאים בבית החולים לא אומר שהם ינקפו אצבע אם תהיה בעיה כלשהיא. מי שיגיע לעזור יהיה הכונן. ואם חס וחלילה יהיה פיגוע, בית החולים עובר למתכונת חירום וכל הצוות מגיע מייד.

בהדסה שיחקו בכספי ציבור מתוך ידיעה ש"אחרי המבול". מה קרה לפני שנה? ושנתיים? ושלוש? שגרעון היה רק מילארד אחד? או חצי מיליארד?

אגב, גם הטענה על כך שארגון נשות הדסה צמצם את התמיכה בגלל הונאת הענק של מאדוף לא נכונה - מה שגרם לקריסה היא ההתנהלות החובבנית והבזבזנית של ההנהלה ומי שיששלם את החשבון הם אחרוני הסניטרים והמנקים בבית החולים שעכשיו יצטרכו לחפש לעצמם עבודה אחרת.

כל החזירים ימצאו לעצמם מקום אחר להתחזר

עוזי רביב
11.02.2014, 14:54

תגובה קצת מתלהמת, אבל הסיבות לכשל של "הדסה" הן מגוונות - גם פרשת מיידוף שהבירה לאובדן של מאות מיליוני דולרים מהכספים של ארגון נשות "הדסה", גם כשל ניהולי וגם - תסלחו לי - חזיריות מסוימת של הרופאים העוסקים בשר"פ. במשך שנים סברתי שהשר"פ ב"הדסה" הוא דוגמא לשירות רפואי פרטי מצוין המעניק שירות טוב לחולים, משפר את תנאי הרופאים ותורם לא מעט לתקציב בית-החולים. לצערי התברר שחלקו של בית החולים קטן ועיקר ההכנסה מיועד לרופאי השר"פ.
את נושא השר"פ בבתי החולים הציבוריים יש לבחון לעומק - גם את היתרונות האפשריים וגם את חסרונותיו ובכל מקרה נראה שהוא יהיה שונה מזה הנהוג ב"הדסה".

סטודנט לרפואה
11.02.2014, 12:36

כל מילה בסלע. רוב הרופאים, כאחרוני הטוקבקיסטים נהנים לתקוף את הדסה מבלי בכלל לדעת מה הולך במוסד.
אני סטודנט לרפואה במוסד שהוא לא הדסה, אבל ראיתי במו עיני, איך רופא שהיה באמצע ייעוץ שר"פ נקרא למחלקה לייעוץ לגבי חולה, ראיתי כיצד מנהלי מחלקות נשארים במוסד גם עד 6 בערב. נכון, בהדסה, כמו בבתי חולים רבים אחרים, לא תמצאו הרבה רופאים בכירים לאחר 4-5 אחה"צ, אך לבטח המצב יותר טוב מבמרכז, שם הרופאים הבכירים נעלמים ב 2 בצהריים לאסותא. בית החולים התנהל בצורה קלוקלת בשנים האחרונות, בעיקר כי לא ידע להסתגל להפסקת התמיכה מנשות הדסה. כך שבראש ובראשונה הגורם העיקרי לנפילתו של המוסד הזה הוא נפילתן של נשות הדסה, וכגורם משני אך חשוב ביותר-התנהלות כלכלית קלוקלת,שאין לה כל קשר לרופאים המסורים או למוסד השר"פ (שמכניס כסף להדסה ולא מפסיד לה כסף,אילו הבלים...).

אלון
11.02.2014, 16:13

עמית יקר,
1. לפי ההסבר שלך הדסה נשאר "יתום". ככה הרי גם "שערי צדק". וראה זה פלא - "שערי צדק" לא נפל ככה. מדוע? אולי תסביר לנו.
2. הלכתי ללמוד רפואה משתי סיבות עיקריות: לעזור לאנשים, למנוע סבל. וסיבה נוספת - כי זה מעניין. משיחותי עם המון-המון-המון רופאים על פני למעלה משלושים שנים (ואין כמעט רופא שאיני מציג לו שאלה זו) - אלו הן שתי התשובות העיקריות שאני מקבל. יש עוד אחרות. ומשתי סיבות אלו אני ועוד הרבה רופאים אחרים מבלים את שעותינו הרבות בבי"ח ללא חשבון. לא בשביל להרוויח עוד כסף ברפואה פרטית.
סליחה, אבל לדעתי יש משהו לקוי ברפואה פרטית, אשר סותר את עצם עבודתנו.

דר נמיר
11.02.2014, 21:43

כתלמיד לשעבר בהדסה וכמי שעובד במקום רחוק מירושלים, אני ממשיך לשלוח חולים להדסה ולא יכול לתאר לעצמי איך היתה נראית הרפואה בלי הרופאים המסורים והצדיקים של הדסה, שלא תיפול רוחכם.

דר' רוטמן
11.02.2014, 23:59

אני מבקש ממך שתפסיק עם הקרקס ההזוי הזה כאילו הרופאים הטובים היחידים במדינת ישראל הם אלה שמקבלים הון עתק מהמערכת בכדי שיועילו בטובם להישאר בערב לנתח באופן פרטי.
גישתך האליתיסטית השקרית עושה עוול עם אלפי רופאים מעולים כולל כירורגים מחוננים ופנימאים מעולים שבחרו להקדיש את כל זמנם לרפואה הציבורית ולא שקרו ולא דרכו על גופות בכדי להגיע לפסגת השחיתות והתרמית..

לוגיקן ורופא בשם שוני
12.02.2014, 18:15

תודה לכל הדוקטורים הצדיקים , עתירי הלוגיקות , הנשבעים לטוהרה של רפואה ציבורית בעולם שכולו טוב. אתם מעלים את רמת התגובות. אולי מעלים אותה גבוה מדי.

באתי ללמוד רפואה אחרי התנסות עסקית לא קטנה , חזרתי לעסוק ברפואה אחרי עסקים בעולם הגדול ואני מודה שעם כל היופי והעניין שנשפכים מלימודי רפואה , לעבוד ברפואה עבורי זה כן עומד ונסוב על כסף

אנוכי נשאר בחדרי ניתוח 26 שעות בשביל כסף , כן עומד לצד חברי המנתחים בשביל כסף , ואפילו רץ להחייאות במחלקות רפואיות בשביל כסף. איני רוצה תודות. אני רוצה את מה שמגיע לי בכסף. לא בזהב , לא רק ביוקרה , לא במילים עד אין קץ.

השילוב של "חזיר" עם "צדיק" מעניין אותי ביותר , כי הוא יוביל בסופו של דבר למערכת שפויה וטובה לכו-לם.
לא צריך יום לימודים ארוך בשביל להבין ש"צדיקים" ייבשו את המערכת כי אי אפשר לעמוד בסטנדרטים שלהם , והם מעטים ככלות הכל. והמודל ל"חזירות" מקצועית הוא בוודאי ובוודאי לא בית החולים שעמד לצד ישראל וירושלים בירתה דרך מלחמות הרבה ועשורים של צנע, עוני, גידול אוכלוסין ועוד שפע תמורות בכלכלה מפותחת.

מגיע לנו הרופאים שקט , פרנסה , וקידום.
והכסף כן יענה הכל !

עומר
13.02.2014, 11:25

לרופא הלוגיקן:
אני מסכים שהדרישה לקבל תגמול כספי הולם היא לגיטימית לגמרי. הרצון לקבל תנאי עבודה הגיוניים גם היא לגיטימית. אין כל הצדקה לדרישה מרופאים לעבוד בחינם, או להשאר בבית החולים ללא תגמול. אנו חיים בעולם קפיטליסטי, בעולם בו לכסף יש משמעות.
ועדיין, רופא לא אמור לעבוד למען הכסף בלבד, למען הרווח החומרי גרידא. זה בסדר לרצות אותו, זה בסדר לדרוש אותו, אבל זו בשום פנים לא צריכה להיות מטרתו במקצוע. לרופא יש תפקיד מוסרי וחברתי ראשון במעלה, ואם הוא מתכחש לו-הוא חוטא לחברה בה הוא חיי.

איזי
15.02.2014, 15:21

אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהנה ?