חדשות

ועדה ציבורית תבחן מחדש את הצורך בקביעת גיל מקסימלי להשתלות

הוועדה, במינוי מנכ"ל משרד הבריאות, תמליץ בתוך שישה חודשים אם הגבלות הגיל הקיימות להשתלה תקפות - או שיש מקום לשנותן

ועדה ציבורית בת 25 חברים שמינה מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, החלה בעבודתה כדי לבחון אם יש עדיין מקום לקבוע גיל גג לקבלת איברים ולהשתלה בישראל ואם כן - מהם מדדי הגיל מהבחינה הרפואית, המשפטית והאתית לנושא זה.

אחת הסוגיות המרכזיות שעליהן יצטרכו חברי הוועדה לתת דעתם ולקבוע היא אם במצבה הנוכחי של הרפואה המתקדמת, לגיל המועמד להשתלה יש עדיין תוקף

לוועדה תוקף של גוף ממליץ בלבד. בין השאר היא אמורה לדון גם בשאלה אם יש מקום לשנות את המדדים הקיימים כיום לצורך אישורי השתלה, אם הם דורשים עדכון או ביטול מוחלט. בראש הוועדה יעמוד ד"ר איל כתבן. הוועדה כבר התכנסה לישיבתה הראשונה, והיא צפויה לסיים עבודתה בתוך שישה חודשים.

בוועדה נציגים של רופאים העוסקים בתחומי ההשתלות, וכן מומחים מתחום המשפט והחוק, אתיקה והלכה, סוציולוגיה, גרונטולוגיה, ונציגות של החולים שעברו השתלות או מחכים להן.

כיום, גילו של מקבל התרומה אמור לנוע בין  70 ל-75 שנים (תלוי באיבר המושתל), ובאחרונה אף הועלה לגבי חלק מהמועמדים להשתלה הגיל ל-80. בין המדדים הקובעים אם תבוצע השתלה: דחיפות רפואית עקב מצבו של החולה, זמן ההמתנה להשגת איבר להשתלה, התאמה בסוג הדם והתאמות רפואיות אחרות.

ד"ר כתבן, מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת-גן הינו מומחה רב-תחומי בהיסטוריה של הרפואה והעיסוק ברפואה בארץ-ישראל, כמו גם בביו-אתיקה ובמשפט הנוגע לנושאי רפואה ובריאות. הוועדה עומדת להזמין את הציבור להביע עמדתו בסוגיה.

אחת הסוגיות המרכזיות שעליהן יצטרכו חברי הוועדה לתת דעתם ולקבוע היא אם במצבה הנוכחי של הרפואה המתקדמת, לגיל המועמד להשתלה יש עדיין תוקף. לוועדה יוצגו מחקרים רפואיים בהקשר לכך, כדי לסייע לה בקבלת החלטותיה. דו"ח הוועדה יועבר לידי ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות וזו תקבע יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות כיצד ינהגו מעתה והלאה בסוגיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  ועדה לקביעת גיל הגג להשתלות,  ד"ר איל כתבן,  השתלת איברים
תגובות
רופא
27.06.2013, 15:00

איני מבין מדוע לא מונה רופא אפידמיולוג לראשות הוועדה.
אסור שהשיח הרפואי יקבע ע"י הלכות משפטיות אלא מקצועיות בלבד.