חדשות

כיצד משפיעה צפיית הרופא במחשב במהלך הפגישה על המטופל?

חוקרים מצאו כי התמקדות הרופאים בצג המחשב במקום בחולה מביאה להפסקת הדיווח; התנהגות זו עשויה להוביל לחוסר שביעות רצון מצד המטופל

10.06.2013, 09:47

מי מאיתנו המטופלים לא חווה פגישה אצל רופא משפחה או מומחה, כאשר תשומת לבו של הרופא מתרכזת בצג המחשב שלו ויצירת קשר עין עם המטופל נעשית לעתים רחוקות. השפעת התנהגות זו על התקשורת בין מטופל לרופאים רימטולוגים נבדקה על ידי בות' וחב' (Clin Rheumatol 2013;32:391).

המחברים צילמו 15 סרטי וידיאו בזמן ביקור מטופלים אצל רימטולוגים וניתחו את המימצאים.

התברר, כי המטופלים נהגו להפסיק את הדיווח שלהם בנושא מסוים בזמן שגוף הרופא או מבטו הופנו לעבר צג המחשב. הרופאים השתמשו במחשב כדי לנהל את ההתייעצות, והמטופלים ניצלו את ההפסקות בשיחה שנוצרו עקב שימוש במחשב להמשך דיבור, בעיקר תיאור של כאבים, כולל הצבעה על איברים שבהם מתרכז הכאב.

בזמן שהרופא אינו יוצר קשר עין עם המטופל ומתרכז בצג, דיווח המטופל למעשה נשמט ואינו מתועד. אם המטופל חש כי אינו מקבל את תשומת הלב המתאימה, הדבר עלול להשפיע על מידת שביעות הרצון של המטופל מההתייעצות ומהביקור כולו.

המחברים מציעים, כי יש למצוא את שביל הזהב בין תשומת לב למטופל לבין ניצול מאגר הידע והתיעוד באמצעות המחשב.

ערך: איתן ישראלי, עיתון "הרפואה"

נושאים קשורים:  חדשות,  יחסי רופא מטופל,  שימוש במחשב
תגובות
פרופ מיכאל לוי
13.06.2013, 20:15

ללא ספק זו בעיה ממדרגה ראשונה ביחסי האמון בין מטופל לרופאו , אבל קיים כנראה קושי רב למצוא את שביל הזהב.

פרופ' יאיר יודפת
03.07.2013, 16:12

רוב החולים שבאים אלי מתאוננים שכבר מזמן שכחו איך הרופא מסתכל עליהם. השיטה שלי היא קודם להאזין לחולה לכל תלונותיו במבט פנים אל פנים. לאחר מכן לבקש את סליחתו ותוך כדי ההקלדה אני מקריא לו מה אני מקליד. החולים שלי מרוצים מאד מגישה זאת.