חדשות

פורסמו דו"חות ביקורת תקופתיים לגבי בתי החולים ברזילי, העמק ובית החולים האיטלקי בחיפה

בביקורת התקופתית של משרד הבריאות נמצאו ליקויים שונים בשלושת בתי החולים, אך הוענקו ציוני תפקוד טובים לרופאים ולצוות הסיעודי

משרד הבריאות החל לפרסם דו"חות ביקורת תקופתית בבתי החולים. הביקורת תבוצע אחת לשלוש שנים והדו"חות יפורסמו על פי הנחיית מנכ"ל המשרד פרופסור רוני גמזו. בסוף השבוע שעבר הפיץ המשרד את הדו"חות לגבי 3 בתי חולים: ברזילי באשקלון, העמק בעפולה ובית החולים האיטלקי בחיפה. לצד ממצאי ביקורת זכו הצוותים הרפואיים לציון טוב עד טוב מאוד מבחינה תפקודית.

דו"ח הביקורת על ברזילי מתייחס לביקורת שנערכה ביוני 2012. אז נמצא שחלק מהמחלקות עדיין אינן ממוחשבות, לרבות חדר המיון. בתיקי המאושפזים ההוראות הרפואיות נכתבו בכתב יד לא קריא וללא ציון שעת התחלת הטיפול, והצוות השתמש באופן נרחב מדי (מעל 10% במיון ילדים, 65% במיון נשים) במינוח "אבחנה לא ספציפית". שחרור חולים מיחידת ההתאוששות לא בוצע על ידי רופא מומחה. בביקורת נמצא שבחדרי ההתאוששות חסרה עמדת בידוד לחולים הסובלים מזיהומים עמידים. בחדרי ניתוח נמצאו מנורות לקטילת חרקים ובאחד מהם נצפו חרקים מעופפים. תפקוד הצוות הרפואי והסיעודי זכה לציון טוב עד טוב מאוד.

מנהל ביה"ח ברזילי, ד"ר חזי לוי הגיב לדו"ח: "בית החולים נמצא בעיצומו של תהליך להכנסת מערכת מחשוב חדישה. יש מאז הביקורת ירידה בשימוש ב'אבחנה לא ספציפית'. כל חדרי הניתוח עברו מאז הביקורת שיפוץ יסודי והותקנו בהם דלתות חדשות המונעות כניסת חרקים. נבחנת אפשרות להקמת חדרי ניתוח חדשים, אולם בשלב זה עדיין לא נמצא לכך תקציב".

הביקורת בבית החולים העמק נערכה בינואר 2012 ובה נמצא שבחדר המיון הפנימי לא נערכה ל-30 חולים קבלה וקליטה מסודרת, כלומר הם לא היו בהשגחה רפואית וסיעודית הולמת. חל עיכוב בפינוי מאושפזים בני 65 ומעלה למסגרות אשפוז בקהילה או לבית, מה שהאריך שהותם בבית החולים בעד חודשיים מעבר לנדרש. גם כאן זכה הצוות הרפואי והסיעודי בבית החולים לציון טוב מאוד על תפקודו.

תגובת הנהלת בית החולים: "החולים ממתינים במיון עד לאשפוז ונמצאים באחריות ובהשגחה מלאה של הצוות. בניגוד לנאמר בדו"ח, בבית החולים, כמו ברוב בתי החולים בארץ, יש מחסור גדול במיטות אשפוז פנימיות – המחלקות פועלות כל השנה בתפוסה של מעל ל-100%. כל חולה המתקבל במיון נבדק ביסודיות, ונערכת לו קליטה רפואית וסיעודית מסודרת. אם מצבו מחייב טיפול דחוף מציל חיים, הוא יינתן עוד במיון. פינוי מאושפזים מעל גיל 65 למסגרות אשפוז הוא באחריות קופות החולים המבטחות, ולא באחריות בתי החולים. בחודשים הקרובים תיפתח בבית החולים מחלקת שיקום ראשונה באזור הצפון הצפויה לתת מענה הולם לחלק מצרכי האשפוז".

בדו"ח הביקורת בבית החולים האיטלקי בחיפה (מאי אשתקד) נמצאו כשלי בטיחות: היעדר הפרדה בין האזור הנקי למלוכלך לטיפול בכלי הניתוח, ארון התרופות בחדר ההתאוששות לא היה סגור וחסר מקרר לאחסון תרופות הדורשות קירור. בית החולים איננו מעסיק דיאטנית ואיננו מבצע מעקב אחר טיפול תזונתי בקרב חולים הזקוקים למזון רפואי. חסר בו מערך אבטחה. הצוות הרפואי והסיעודי קיבל את הציון טוב.
פרופסור אליאס טובי, מנהל בית החולים הגיב: "בית החולים שלנו קטן, אין בו חדר מיון והוא נסגר בלילה. נושא האבטחה מטופל בימים אלה, והליקויים בדו"ח תוקנו".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  דו"ח ביקורת לבתי החולים,  המרכז הרפואי "ברזילי",  בית החולים האיטלקי בחיפה,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות