חדשות

אפליקציה במקום רופא? לא כ"כ מהר: אפליקציות לסמרטפון סיפקו אבחונים לא מדויקים של מלנומה

במחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פיטסבורג ובחן את אמינותם של אבחונים באמצעות אפליקציות לסמרטפון, נמצא שיעור גבוה של אבחונים מוטעים של מלנומה

השימוש באפליקציות הסמטרפונים גדל במהירות, ובין השאר מוצעות אפליקציות שמטרתן להעריך את  מצב המטופל על סמך צילומים בלבד ולספק אבחון אם הוא חולה או עלול להחלות במלנומה, למשל. במחקר חדש שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב ופורסם ב-JAMA Dermatology נמצא כי האפלקציות סיפקו במקרים רבים אבחונים לא מדויקים, והובילו לדחייה בביקור אצל רופא ובעקבות זאת גם לאיחור במתן טיפול מציל חיים.

"האפליקציות שמוצעות למשתמשי סמרטפונים הן כבר הרבה מעבר ליצירת תקשורת ולבידור למשתמשים ולצרכנים, הן מתיימרות להציע שימושים ויישומים לכל דבר ועניין", אמרה עורכת המחקר פרופסור לאורה פריס (Laura Ferris), רופאת עור. "יש אפליקציות שמנסות לתפוס את מקום הרופא בכל הקשור לאבחון ולייעוץ רפואי".

מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)

מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)

המחקר מצא ש-3 מ-4 אפליקציות סמרטפון שנבדקו, סיפקו תוצאות לא מדויקות ומוטעות בשיעור של יותר מ-30% לגבי סוגי המלנומה ומצב המחלה, כאשר התבססו רק על ניתוח צילומים של נגעי עור ששודרו מהמכשיר לפאנל מאבחנים. האפליקציות נמכרות למשתמשים כ"כלי לא קליני" לאבחון שנועד לסייע להם אם הם מתלבטים לגבי מצבם הרפואי. הצילומים הדיגיטליים נשלחים בתקשורת סלולרית על-ידי המשתמש, והניתוח והפענוח נעשים במוקד שירות שקובע אם מדובר בנגע בעור או לא, ואם קיים פוטנציאל למלנומה או שנראה כי מדובר בגידול שפיר.

החוקרים הטעינו 188 צילומים על גבי כל אחת מארבע האפליקציות המוצעות למשתמשים שנועדו למטרה הזאת (ברובן נגבה כסף עבור השימוש. העלות הגבוהה ביותר הייתה 5 דולר לכל צילום שעבר פענוח). לפענוח הצילומים נעזרים באלגוריתם אוטומטי וגם ברופאי עור אנונימיים בעלי רישיון. הוברר שבאפליקציה היקרה ביותר, רק 1 מ-53 מלנומות שצילומיהן עבר פענוח אובחנו כ"שפירות". נותני השירות הדגישו שהם מספקים מידע למטרות חינוכיות בלבד, אבל עורכי המחקר מצאו כי הם סיכנו את החולים שהסתמכו על התוצאות במקום להגיע לרופא מומחה.

להודעה לתקשורת על המחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  מלנומה,  רפואת עור,  אפליקציה לטלפון חכם,  JAMA Dermatology,  אפליקציה לסמרטפון
תגובות