אספירין

Prednisolone במינון נמוך עשוי לסייע במניעת הפלות חוזרות בנשים הסובלות מתסמונת APLA

שילוב של Prednisolone במינון נמוך עם אספירין והפרין העלה את שיעור ההריונות המוצלחים בקרב נשים שסבלו מהפלות חוזרות כתוצאה מ-APLA

11.09.2011, 12:34

תסמונת Obstetric antiphospholipid syndromeי(APS) כרוכה בהפלות חוזרות (במהלך הטרימסטר הראשון או מאוחר יותר במהלך ההיריון) וכן בלידות מוקדמות עקב אי-ספיקת שליה או preeclampsia. בקרב עד 15% מהנשים הסובלות מהפלות חוזרות נמצאים נוגדני antiphospholipid.

נשים אלו מטופלות לרוב באספירין במינון נמוך, ובחלק מהמקרים גם בהפרין (קיימות ראיות סותרות לגבי הטיפול בהפרין). יחד עם זאת, כ-30% מהן ממשיכות לסבול מהפלות חוזרות למרות טיפול זה, ולא קיים כיום טיפול שנמצא יעיל במקרים אלו.

כמה מחקרים שבוצעו בעבר שללו את השימוש ב-Prednisolone במינונים של 40-60mg במקרים אלו לאחר שטיפול ב-Aspirin + Prednisolone לא נמצא יעיל יותר משילוב של אספירין והפרין, או אספירין בלבד. זאת מכיוון שהטיפול העלה את שיעור הלידות המוקדמות ואת הסיכון לזיהומים, יתר לחץ דם וסוכרת היריון. עם זאת, מודלים בבע"ח הראו כי הנזק לשליה במקרים אלו נגרם ע"י תגובה אימונית, באמצעות מערכת המשלים, ולפיכך עשויה להיות תועלת בדיכוי חיסוני מסוים על מנת לאפשר את המשך קיום ההיריון. מחקר זה בחן את התועלת שבהוספת Prednisolone במינון נמוך בטרימסטר הראשון בלבד לטיפול באספירין והפרין.

במחקר השתתפו 18 נשים (בגילאי 33–40) שסבלו מהפלות חוזרות (כולל אובדן היריון אחד לפחות בעת טיפול באספירין+הפרין), אשר טופלו ב-Prednisolone 10mg ממועד גילוי ההיריון ועד תום השבוע ה-14. לפני הטיפול ב-Prednisolone נמצאו בקרב אותן נשים סה"כ 93 הפלות (חציון – 4 לכל אישה) ו-4 הריונות שהסתיימו בלידת ילוד חי (4%).

טיפול ב-Prednisolone ניתן במהלך הטרימסטר הראשון ב-23 הריונות, במהלך 10 שנים. 14 הריונות (61%) הסתיימו בלידת ילוד חי. 8 מתוך אותם הריונות היו נטולי סיבוכים. לא נמצאה עדות למומים מולדים או מוות מאוחר של העובר בשל הטיפול.

מתוך 11 נשים שסבלו מהפלות חוזרות לפני שבוע 10 להיריון בלבד, 7 נשים (64%) הצליחו להגיע לסיום ההיריון עם טיפול ב-Prednisolone. מתוך 7 הנשים הנוספות שסבלו מהפלות מאוחרות יותר, רק 2 (29%) הצליחו להגיע לסיום היריון תקין עם הטיפול.

שיעור הלידות המוקדמות היה 21%, ושתי נשים סבלו מ-preeclampsia. לטענת החוקרים שיעור זה אינו גבוה מהצפוי בנשים הסובלות מתסמונת APLA.

לטענת החוקרים המחקר מראה כי ייתכן שקיימת תועלת בהוספת טיפול ב-Prednisolone במינון נמוך במהלך הטרימסטר הראשון בנשים הסובלות מהפלות חוזרות כתוצאה מתסמונת APLA למרות הטיפול המקובל. מינון נמוך צפוי לגרום לפחות תופעות לוואי מהמינונים הגבוהים שניתנו במחקרים קודמים שבחנו את הטיפול ב-Prednisolone במקרים אלו.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:

Bramham, et al. First-trimester low-dose prednisolone in refractory antiphospholipid antibody–related pregnancy loss, Blood 2011 117:6948-6951

נושאים קשורים:  אספירין,  הפרין,  הפלות חוזרות,  Prednisolone,  APS,  מחקרים
תגובות