חדשות

Rivaroxaban יעיל לפחות כמו Warfarin בטיפול בפרפור פרוזדורים

מחקר רנדומלי כפול סמיות שבחן את יעילותו של rivaroxaban בהשוואה לזו של warfarin בטיפול ב-nonvalvular atrial fibrilation מצא כי rivaroxaban יעיל לא פחות מ-warfarin, ללא עליה בשיעור הסיבוכים

08.09.2011, 15:22

מחקר רנדומלי כפול סמיות שבחן את יעילותו של rivaroxaban בהשוואה לזו של warfarin בטיפול ב-nonvalvular atrial fibrilation מצא כי rivaroxaban יעיל לא פחות מ-warfarin, ללא עליה בשיעור הסיבוכים.

פרפור פרוזדורים (AF=atrial fibrillation) קשור בעליה משמעותית בסיכון להיארעות שבץ, והוא אחראי ל- 15% מכלל מקרי השבץ (ול-30% מהמקרים בגילאים מעל גיל 80). טיפול בנוגדי ויטמין K (VKA) , שהמקובל בהם הינו , warfarin למניעת שבץ הוא חלק מהטיפול הסטנדרטי בסובלים מ-AF, ויעילותו במניעת שבץ היא גבוהה.

קצב הלב (אילוסטרציה)

קצב הלב (אילוסטרציה)

אינטראקציות בין תרופתיות, וכן שינויים בתכולת ויטמין K במזון (הן בין מטופלים שונים והן בימים שונים באותו מטופל) מביאים לכך שטיפול ב warfarin דורש מעקב הדוק אחר תפקודי הקרישה של המטופל וכן שינויים במינון, על מנת לשמור על INR בתחום הטיפולי (INR=2-3).

rivaroxaban הוא מעכב ישיר של factor Xa, ולפיכך עשוי לספק פעילות נוגדת קרישה צפויה וקבועה יותר מאשר טיפול ב warfarin. rivaroxaban ניתן במינון קבוע אחת ליממה, ויעילותו במניעת VTE בחולים אחרי ניתוחים אורטופדיים ובחולים לאחר פקקת ורידים עמןקה (DVT) הוכחה בעבר. מחקר זה בחן את יעילותו בחולי nonvalvular AF (כלומר, חולים הסובלים מ-AF ללא קשר לפגיעה במסתם המיטראלי).

במחקר השתתפו 14,264 מטופלים, שחולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. קבוצת המחקר שכללה 7131 מטופלים, טופלה ב-rivaroxaban במינון של 20mg אחת ליממה (15mg במקרה של אי ספיקת כליות). קבוצת הביקורת, שכללה 7133 מטופלים, טופלה ב-warfarin כמקובל (כלומר התאמה של המינון על פי תוצאות בדיקת INR על מנת לשמר INR בטווח הטיפולי). המחקר היה כפול-סמיות, כך שגם המטופלים וגם המטפלים לא ידעו את זרוע הטיפול. מבנה זה הושג תוך שימוש במערכת מתוחכמת של תשובת דמה של INR, לחולים שהיו בזרוע של תרופת המחקר.
הקבוצות היו דומות במאפינייהן (טווח גילאים 65-78, כ-40% נשים, ללא הבדלים מבחינת ל.ד., BMI וכדומה). פרופרציה דומה של המטופלים (כ-77%) השלימו את הטיפול עד לסיום המחקר (או עד היארעות שבץ).

בניתוח נתונים שכלל את המטופלים אשר קיבלו את הטיפול בפועל בלבד (per protocol analysis) היתה שכיחות stroke/systemic embolism בקבוצת ה-rivaroxaban נמוכה יותר מאשר בקבוצת הביקורת (1.7% לשנה לעומת 2.2% לשנה), והסיכון היחסי לאירועים אלו היה נמוך משמעותית (HR=0.79, 95% CI 0.66-0.96, Pבניתוח נתונים אשר כלל את כל החולים שהשתתפו במחקר (intention to treat analysis) נמהל מעט האפקט הטיפולי - שכיחות אירועי stroke/systemic embolism היתה 2.1% לשנה בקבוצת ה-rivaroxaban לעומת 2.4% לשנה בקבוצת הביקורת, HR=0.88, 95% CI 0.74-1.03, PP=0.12 for superiority.
לא נמצא קשר בין יעילותו של rivaroxaban לעומת זו של warfarin לבין משך הזמן בו היה ה-INR של החולים בטווח הטיפולי , כך שגם במרכזים בהם האיזון עם warfarin נעשה בצורה הטובה ביותר, נשמר האפקט הטיפולי של rivaroxaban.

מבחינת שיעור הסיבוכים, לא נמצא הבדל משמעותי בהיארעות דימומים משמעותיים מבחינה קלינית בין שתי הקבוצות (14.9% לשנה בקבוצת ה-rivaroxaban לעומת 14.5% לשנה בקבוצת ה-warfarin, סיכון יחסי HR=1.03, 95% CI =0.96-1.11). לעומת זאת, חשוב להדגיש כי דימומים קטלניים ודימומים תוך גולגולתיים היו נדירים יותר בקבוצת ה-rivaroxaban באופן משמועתי סטטיסטית.

לסיכום, מחקר זה מראה כי rivaroxaban יעיל לפחות כמו warfarin במניעת שבץ או תסחיף סיסטמי בחולי nonvalvular AF, וזאת ללא עליה בשכיחות תופעות הלוואי. יתרה מזאת, עם rivaroxaban היתה ירידה משמעותית בשכיחות של הדימומים הקטלניים והדימומים התוך גולגולתיים. הטיפול ב-rivaroxaban הינו נח יותר, ניתן בטיפול של כדור אחד ביום ובמינון אחיד, ואינו מצריך מעקב INR.

הבהרה: ריברוקסובן אינו רשום או מאושר לשימוש באינדיקציה הזו בישראל ובשום מקום אחר בעולם

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:

Rivaroxaban versus Warfarin in Nonvalvular Atrial Fibrillation: Manesh R. Patel, M.D.at el., The New England Journal, and the ROCKET AF Steering Committee for the ROCKET AF Investigators August 10, 2011 (10.1056/NEJMoa1009638)

נושאים קשורים:  חדשות,  פרפור פרוזדורים,  נוגדי קרישה,  שבץ
תגובות