חדשות

חתן פרס נובל לרפואה פרופסור לוק מונטנייה יצטרף לפקולטה לרפואה בצפת

מונטנייה ישמש מרצה-אורח קבוע בפקולטה שתתחיל לפעול באוקטובר 2011. מחקריו האחרונים מתמקדים בבטכנולוגיות לאבחון וטיפול בסוגי סרטן ובמחלות הקשורות לניוון עצבים ומפרקים

חתן פרס נובל לרפואה ופיזיולוגיה בשנת 2008, פרופסור לוק מונטנייה, שגילה את נגיף ה-HIV-1 הודיע אמש (יום ד') כי נענה להצעת נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופסור משה קווה, וישמש מרצה אורח קבוע בפקולטה החדשה לרפואה המוקמת בצפת.

שני מימין: פרופ' לוק מונטנייה ולידו כריסטוף ביגו, שגריר צרפת בישראל (צילום: יוני רייף, באדיבות דוברות אוניברסיטת בר אילן)

שני מימין: פרופ' לוק מונטנייה ולידו כריסטוף ביגו, שגריר צרפת בישראל (צילום: יוני רייף, באדיבות דוברות אוניברסיטת בר אילן)

הפקולטה תפתח שעריה בשנת הלימודים האקדמית הבאה, בחודש אוקטובר 2011.

פרופסור מונטנייה קיבל את פרס נובל בשיתוף עם פרופסור פרנסואז ברה-סינוסי על גילוי נגיף האיידס.
בשנת 1983 עמד פרופסור מונטנייה בראש הצוות שבודד לראשונה את נגיף האיידס 1 HIV וסיפק את ההוכחה הראשונה שזהו אכן הנגיף הגורם למחלה. בשנת 1985 בודד גם את הנגיף השני של איידס, 2 HIV , אצל מטופלים ממערב אפריקה.

מעבדת פרופסור מונטנייה הייתה הראשונה שהוכיחה כי חלק גדול מתאי הדם הלבנים בקרב המטופלים שנדבקו ב- HIV נטו למות בשל אפופטוזיס. הוא ייחס את הסיבה לעקה חמצונית שהתרחשה בגופם של החולים.

משנת 2005 מכהן פרופסור מונטנייה כנשיא, מנכ"ל ומייסד "נאנקטיס ביוטכנולוגיות". הוא פיתח טכנולוגיה ביו-פיסית חדשה המזהה DNA של HIV בחולים שקיבלו טיפול אנטי-רטרו-ויראלי שלא ניתן היה לזהות את המטען הויראלי בדמם. התגלית סוללת דרך לפיתוח טיפולים חדשים להשמדת זיהום מ- HIV .

מחקריו העכשוויים של פרופסור מונטנייה מתמקדים בשימוש בטכנולוגיות חדשניות לאבחון וטיפול בסוגי סרטן ובמחלות הקשורות לניוון עצבים ומפרקים. הוא מגדיר עצמו כתומך נלהב ברפואה המניעתית ופועל להארכת החיים הפעילים של אוכלוסיית הקשישים ובסיוע לארצות מתפתחות להשיג נגישות גדולה יותר לרפואה המודרנית.

בנוסף למאמרי מחקר רבים שפרסם פרופסור מונטנייה נרשמו על שמו יותר מ-750 פטנטים. השבוע קיבל בבר-אילן תואר ד"ר-לשם-כבוד.

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  נגיף,  הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן,  פרופסור משה קווה,  פרס נובל לרפואה,  פרופסור לוק מונטנייה
תגובות